Gå til innhold

Hønenakke og cdc fjær. Noen spørsmål.


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

Det er lenge, lenge siden jeg har bundet tørrfluer. Gått til innkjøp av cdc fjær. Kjenner jeg meg selv rett:  Sikkert altfor mye , men hvor fjær går det  med i  til normalt bruk, la oss si 100 fluer. Det andre er: Studert  Rune Stokkebekk sine eminente bindevideoer. Ser han bruker hønehackle på min favoritt Daddy long legs. Vet noen bruker hønefjær på tørrfluer fordi flua ikke flytter så høyt i vannflaten. Nytt for meg er at den de fjærene  ikke tvinner fortommen. Andre tørrfluer som drar nytte av hackle av genetisk høne? Er det andre fordele/ ulemper med hønehackle til tørt? Har kjøpt et par grizzly nakker av høne og den ene må jeg farve brun, tenkte jeg.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier, tvinner ikke fortom så lett, flyter litt lavere og det er mykere og mer livlig synes jeg. Og blir litt mer "byggy". Jeg liker å surre det slik at hacklet luter bakover da, dvs. framifra og bak for deretter å legge mange surringer gjennom med tråd spunnet oval. Det blir skikkelig slitesterkt.

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men @Terje Bendiksby det er ikke alle høner som har hackle som egner seg. Whiting og Metz har jeg brukt og de er fine. Har også hatt noe keough men der er fibrene ofte litt mer dunete. Både Hebert og Whiting serie høner kan brukes, men whiting hønene "de røde logoene" har litt mindre dun på... enn Hebert hønene... if you catch my drift ;-)

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...