Gå til innhold

Stenger med graphene


Truls

Anbefalte innlegg

Det er en del ulike oppfatninger rundt tilsetning av graphene i produksjon av fluestenger.

CTS har valgt å ikke bruke det pga brudd https://ctsfishing.com/spotlight-on-materials-the-lowdown-on-graphene/

Mens mange andre bruker det og påstår at bruddstyrken øker. 

Selv har jeg noen stenger fra klasse seks og oppover, og har brukt klasse 8 til gjedde og klasse 9 etter ganske stor lyr. Til dette fisket med kraftig fortom og det som hører med så har jeg av og til gjort alt i min makt for at fisken ikke skal få en meter snøre under utras. Jeg har rett og slett grisekjørt noen fisker og flatet ut stanga i kampen. Disse stengene har tålt det uten problem, og virker sånn sett sterke som bare det. Veldig gode stenger er det også, men dette har nok mer med taperinger osv å gjøre. 

De ulike produsentene vil selvfølgelig hevde at deres valg er best, så er det noen som sitter på noe mer info tundt temaet..?

Nye materialer er jo alltid spennende, og lettlurt som jeg er så må jeg jo teste... ppcrazyeyes

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kompis som driver med stang utvikling over atlanteren. Han har utviklet mange stenger  med graphene for tohånds og enhåndstenger til steelhead, ørret osv. Men på et område holder han seg foreløpig til Nano (silica)  resin og de er stengene til tungt tropisk fiske.Stenger  som utsettes for press vi ikke eller ytterst sjelden opplever i våre områder. Nå skjer utviklingen fort og ting kan forandre seg, men foreløpig ar nano resin  (silica) en fordel her, slik jeg har forstått det. Han har mange godord om graphene stengene dog. Så om vi blir lurt  litt av markedsføringen av nye materialer vet jeg ikke. Vi har jo disse "gulrotstengene": Well, it's true, because the bio-nanocellulose fibres used to make the fishing rod tighter and more responsive come from real carrots—thus the name Carrot Stix™!

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten ref til filmen da jeg ikke har sett den...

Grafene er et sprøtt materiale og si at en stang er grafene er litt mumbojumbo da de er kun en svært liten del av klingen som er laget av det. Og finnes i alle stenger fra før..

Nano silica resin(lim) reduserer behovet for mengden lim i klingen samt at man fyller ut tomrommene i fiberstrukturen bedre slik at fibrene bindes bedre sammen og gir sterkere og lettere klinge. Det er kortversjonen, så er det forskjell på nano og nano... orskjellen på resinet hvor bra er det og hvor godt/effektivt fyller det. Dvs. andelen silica nanopartikler som virkelig legger seg mellom fibrene.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått tilsettes  graphene i limet, og da er sikkert i minimale mengder. Apropos de som forsket på graphene og klarte å isolere  det fikk Nobelprisen i kjemi i 2010. Var på et seminar i fjor, hvor en engelsk forsker fortalte at graphene er et materiale som kan forbedre batteri teknologien og brukes i elektronikk og halvledere.Nevnte ikke fiskestenger, men de foregår utvikling på bruke resin impregnert med graphene i prepegen til satellitter. Så det er garantert et spennende materiale på mange felt.

 

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...