Gå til innhold

Sjøørret snører i fleng!


Olof Lilja

Anbefalte innlegg

Her er det mye meninger og valg. Jeg har prøvd noen.

Airflo 40+ Intermidiet (ny og gammel type), Guideline coastal, Rio Coastal Quickshooter, Rio Clear Camo, Rio Outbound, Scientific Anglers MPX Intermidiet og Airflo Ridge Clear Delta er noen av dem. Men rimelig mange utfordringer med dem alle sammen synes jeg. Noen skyter dårlig hvis dem ikke er skikkelig våte (må ha litt vann i linkurven). Outbound har veldig tynn runningline som det fort blir knuter på i tillegg blir den fort blir sliten. Felles for alle er mye minne. Men absolutt mange gode egenskaper på flere av dem med. Rio C-Q er et knallbra snøre får man strukket det ut skikkelig. Rio Clear Camo kan fungere fint men den har det Rio kaller conect core noe som gir god følelse med vad som skjer i enden av snøret. Men er temperaturen litt kjølig er minne så skinnsykt at tålmodigheten min tar slutt umiddelbart.

Så kom jeg over et av de forholdsvis nye snørene til Scientific Anglers som bygger på litt av den samme teknologien som Amplitude snørene dem lager.  Scientific Anglers Sonar Stillwater Camo Clear Intermidiet heter det kort og gott. 😊 Kastegenskapene er minst like gode som på et godt strukket Rio Coastal Quickshooter eller enda litt bedre. Men snøre har nesten like lite minne som Amplitude snørene. Noen anbefaler å gå opp en klasse noe jeg er helt uenig i selv på en raske stenger som Scott Meridian, Sage Method/One/TCX. For eksempel en WF7 har 12,6meter klumplengde med AFTMA vekt på 13,6gram og klumpvekt på 18,8gram så greit med vekt i disse selv uten overlining. Snøret har lignende profil som MPX snøret til SA sier dem. Men selv om jeg ikke er overbegeistret for MPX så elsker jeg dette snøret.

Litt ironisk dette. Jeg var utrulig glad i SA på -80 og tidlig -90tal. Etter den perioden var det andre produsenter som imponerte meg mye mere. Men nå med både Amplitude serien og dette nye Sonar snøret er Scientific Anglers tilbake på tronen som førstevalg på snellene mine. Ønsker man et godt snøre til sjøørret så er dette det eneste jeg ubetinget vil anbefale. Å jada prisen er absolutt i overkant på dette snøret med, men ikke så ille som Amplitude da det har en utsalgspris på 999,-. 

For første gang føler jeg at dette kan jeg leve med uten å måtte teste noe nytt fortest mulig.

 

Tight Lines!

Scientific-Anglers-Sonar-Stillwater-Clear-Camo-Intermediate-Fly-Line-4.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i mange år brukt GL coastal, og hardy coastal sise sesongen. Egentlig greit fornøyd med med de men synes guideline sin har en tendens til å klebe seg i seg selv med floker som resultat, egentlig eneste irritasjonsmoment utover litt krøll med skytelina.  Hvordan er SA sin skyteline til sammenligning?

Og synkegrad, liker godt GL sin fast int og hardy coastal sin sliw int spesielt godt mtp synkehastighet.

Om et snøre i seg selv er dyrt, men man er såpass fornøyd at man ikke gidder tenke på å prøve andre, så kan det hende det er en god investering. Og ikke minst, så holder jeg kanskje litt bedre styr på hvilket snøre som er hva... jeg er ekspert i å ikke merke snøret om jeg bytter, og da blir det en smule uoversiktlig av og til. ppcrazyeyes

Forøvrig enig i at det er sjelden man trenger å overline, de lager snørene tunge nok. Er vel helst om man følger aftm at det er nødvendig på enkelte stenger (min mening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardy sitt Coastal kjenner jeg ikke. Men Guideline Coastal fast intermidiet har en synkehastighet på 3,8cm/sek mener jeg. SA Sonar Camo Clear har en synkehastighet på 3,2cm/sek noe jeg synes er passe (Ikke så store forskjellen fra GL). I tillegg synker snøret veldig jevnt og fint, noe som ikke alltid er tilfelle. Mange ganger snørene må vaskes grundig opptil flere ganger for å synke skikkelig er min erfaring. Dette er ikke noe problem med nye SA snøret. Det synker likt hele veien, rett ut av boksen.

I forhold til runninglinen på SA Sonar så er den meget hyggelig å håndtere. Den kleber seg ikke og det blir sjeldent knuter/floker da den ikke krøller seg. Bruker man linekurv er dette aldri noe problem med dette snøret er min erfaring. Ønsker man andre synkegrader så har SA det med i Sonar serien. Alt fra Hover til S7 eller S9 mener jeg. Men som jeg skjønt det er det dette Camo Clear som er rosinen i pølsa. 😊

 

 

  • Lik 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket for moroskyld litt på sonar snørene bl.a. hover ig int., og "translate-funksjoner" funker ikke veldig godt.

 Med et navn som Titan lover denne linjen store ting. Heldigvis gjør det mer enn å levere. SONAR Titan Full Intermediate fluesnor er designet for å håndtere selv de største fluene, og med sin mellomliggende tetthet lar den deg fiske dine mest avskyelige fluer rett under overflaten. Akkurat der de trenger å være.

Sikkert mange som er enige mtp at dette er sjøørretfiske og det fiskes under overflaten ttongue

Men det er godt mulig en av disse havner på ønskelista neste gang jeg skal bytte snøre. Problemfri runningline i tillegg til gode kasteegenskaper høres fristende ut!

  • Lik 1
  • Takk 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...