Gå til innhold

Nybegynner ønsker tips


Christoffer Meinich

Anbefalte innlegg

Samme hva en søker på Google, så lenge det inneholder ordet "flue" og "fisk" i samme setning kom denne siden opp som beste resultat. Etter å ha irritert meg over dette i noen måneder fant jeg ut at 150kr for å lese om alt det jeg har lurt på (og lurer på), var en enkel investering. Så derav:

Hei! Mitt navn er Christoffer, 23 år gammel student og nybegynner når det kommer til fluefiske. Har ca 3 uker med erfaring. Noe jeg er enda mindre erfaren i er fluebinding. Her har jeg ca 3 dager med erfaring, noe som fører til dette innlegget. Min fluebindingshistorie består av 15 supperpuppan som er bundet med lånt utstyr på fisketur. Kan sikkert diskuteres om noen her inne ville kalt det jeg lagde en superpuppan, men det var hvert fall en ørret som var enig med meg. Denne ørreten ga selvfølgelig mersmak, og nå ønsker jeg å ta denne hobbyen et steg videre.

Eier null og niks av fluebindingsutstyr, og trenger derfor alt (alt?). Om noen ønsker å dele noen tips og triks til utstyr og materialer jeg bør investere i, blir det satt pris på.  Fisker i all hovedsak med tørrflue. Om noen har noe utstyr bortgjemt til en billig penge kan dette også være interessant. 

Takk,

Christoffer

Endret av Christoffer Meinich
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet!

Nå er ikke jeg noen dyktig binder, men jeg kan jo begynne med en tanke,og det vil være å stikke innom en av de butikkene som har en del fluebindermateriell.hvor bor du forøvrig? Det er jo flere av disse butikkene som har kunnskapsrike ansatte, bl.a robban på gero (lillestrøm) som er medlem her. Han har hjulpet meg før, derfor min anbefaling. Om du ber de sette opp en startpakke til deg, så får du kyndig hjelp til å tilpasse etter ditt behov og budsjett. Ellers kommer det garantert flere svar her etterhvert.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christoffer Meinich skrev (3 timer siden):

Eier null og niks av fluebindingsutstyr, og trenger derfor alt (alt?). Om noen ønsker å dele noen tips og triks til utstyr og materialer jeg bør investere i, blir det satt pris på.  Fisker i all hovedsak med tørrflue. Om noen har noe utstyr bortgjemt til en billig penge kan dette også være interessant. 

Som Truls sier kan det være lurt å gå for et lite startsett, og da helst et som er satt sammen for tørrfluer selvfølgelig. Noen av settene inneholder litt av alt, og du trenger jo ikke noe til sjøørret feks. Noen butikker setter sammen sett helt tilpasset deg, så ta en telefon rundt om.

De aller billigste stikkene som følger med slike sett er en grei start, men det kan hende det er det første du oppgraderer når du har kommet i gang.

Du trenger trådholder og saks i ok kvalitet. Videre vil du ha dubbingnål, whip finish og kanskje en roterende hackleklemme og en dubbingtwister. Av materialer; fjær fra hanenakke, CDC, dubbing, rådyrhår (eller kanskje hjort), fibbets, foam, fasanhalefjær, påfuglherl, ploygarn/antrongarn. Et par-tre forskjellige bindetråder er lurt. Og selvfølgelig kroker tilpasset de fluene du vil binde - kanskje TMC 100 og TMC 2487 (ca 12 og 14 størrelse), men det kommer helt an på hvilke fluer du starter med.

Tror det er en grei start. Etterhvert vil du selvfølgelig sikle på mer, og det finnes heldigvis en million tonn med utstyr og materialer. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet @Christoffer Meinich! :)


Det tipset jeg skulle ha hørt på, men ikke nødvendigvis hørte på, noe som fører til at jeg har mer stæsj enn jeg noen sinne kommer til å bruke opp, er å kjøpe materialer til akkurat de fluene du ønsker binde. Da vil du bygge opp et bra arsenal av materialer du for det første kjenner og for det andre gjerne brukes på tvers av flere fluer. Ettersom du sier tørrfluer, kommer du veldig langt med for eksempel en (bra) grizzly-nakke, en bundt hvit dry-wing og en boks med tørrfluedubbing i forskjellige farver. (i tillegg til krok, bindetråd og det som finnes av hardware som nevnt av andre over.) Ferdigpakker har jeg inntrykk av at ofte inneholder for mye forskjellig, og dermed en del rammel som blir liggende i en skuff. Noen hederlige finnes selvsagt!

Oppfølgingstipset er å poste bilder av det du binder her inne og be om tips/feedback. :)

Keep us posted! :)

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (9 minutter siden):

Oppfølgingstipset er å poste bilder av det du binder her inne og be om tips/feedback.

Dette er jo kanskje det viktigste :)

Utstyr kommer man til å få nok av (eller ikke nok av, alt etter som hvordan man ser det), i løpet av kort tid. Poenget er jo å bruke det utstyret man har på best mulig måte (sa brura), og da er jo tilbakemeldinger fra Fluefiskesiden veldig kjekke å ta med seg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Christoffer, så du har endelig klart å melde deg inn. Har jo sagt at jo før jo bedre.

Lurer litt på om hvorfor nettopp superpuppan ble bunnet ? lllol

Jeg kan bidra med en av hanenakkene jeg har. Skal være til noen fluer igjen på den. Mulig jeg har en tråd holder også du kan få neste gang du kommer forbi. 

Har ikke du en gammel glassfiber fluestang som kanskje noen er interessert i å bytte mot noe stæsj eller ev legge den ut for salg  her på forumet. Da kan jo øremerke de pengene til bindeutstyr så du slipper å ta av skolepengene.  

Tørrflua

Endret av Tørrflua
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar av alle! Hyggelig at så mange ønsker å dele litt tips! 

 

Tørrflua skrev (1 time siden):

Lurer litt på om hvorfor nettopp superpuppan ble bunnet ? lllol

Jeg kan bidra med en av hanenakkene jeg har. Skal være til noen fluer igjen på den. Mulig jeg har en tråd holder også du kan få neste gang du kommer forbi. 

Svar på superpuppan er vel at jeg ble lovet fisk (et løfte som besto med glans). Samt at det var der tålmodigheten til læreren stoppet(min skyld som ikke startet før fisketuren, men under fisketuren) 😂😂

 

Tusen takk! Tar en tur innom i jula 😊😊

Endret av Christoffer Meinich
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...