Gå til innhold

Beste materialer for tørrfluer som skal flyte godt?


Kim Roger

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en plan om å oppdatere flueboksen min i vinter. Er lenge siden jeg har bundet noe mer enn bare å "reparere boksen". Blant fluene trenger jeg noen skikkelig gode tørrfluer, med tanke på flyteegenskaper, som skal bære ei nymfe under seg (dry dropper). Da tenker jeg generelle mønster, og ikke noe "match the hatch". Jeg har jo noen fluer allerede, som fungerer rimelig godt. Men nå har det sikkert skjedd litt de siste årene, og utvalget materialer er stort. Så hva anbefaler dere, hvis man kun tenker flyteegenskaper? Hvilken kropp, hackle og vinge? Jeg ønsker ei flytesterk flue, som kan sitte på fortommen lenge, og som ser ut som et hvilket som helst insekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kim,

Greit å tenke på at disse fluene også skal kunne imitere noe som kan være spisbart i den gitte perioden/plassen du fisker. Fluer kan skremme fisk som fan :8_laughing:
Videre bør de være gode å kaste med dvs. ikke lage tvinn/ha stor luftmotstand. Tenk også på hva slags fluer du skal ha under og spissdia. Og hvorfor ikke øke oddsen ved å ha 2 fluer som fisken kan bli fristet av.

Selv bruker jeg flere typer fluer, noen favoritter:

- Velflytende vårflue med vinge av cdc og elkhair.
- Klinkhammer typer med godt synlig vinge og rikelig med hackle.
- Foam maur med hackle og vinge av cdc.
- Cdc Myggen (denne brukes som dupp sammen med buzzere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (1 time siden):

Kul maur!

Hva er materialet i beina?

Hei og takk,

Ganske tynn spandex, greit å ikke bruke gummi da dette blir for råttent. Den jeg har får du ikke kjøpt, jeg har fått fra ene fabrikken vi (GL) produserer fluer på. De finner sånne saker som jeg ønsker meg :8_laughing: Kan splitte vanlig flexifloss f.eks som subs.

Kan legge den ut i basen seinere, er ikke i sånn veldig bindemodus ennå. Var, men det gikk over..
Funker den flua der, en buzzer under den på rigg eller maurnymfe er ganske skummelt... Ikke dumt å kjøre to fluer uansett, får dratt ned spissen på fortommen litt lettere da og det er ofte ikke en ulempe når man fisker på klart vann.

De powerant's som jeg hentet insp. fra er laget med hvite gummibein og vinge av polygarn. Tror det er "originalen", jeg synes at den godt kunne få en makeover..

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rune Stokkebekk: Takk for svar og tips :). Jeg har tidligere tenkt på CDC og hjortehår, og skal sjekke ut det andre du nevnte, og mønstrene. Det med spiselig er et poeng. Samtidig fisker jeg (altfor) sjelden i elv i Norge, mest i stille vann. Og da er ikke flyteevnen like kritisk. På New Zealand derimot, trenger jeg generelle flytefluer til elv, som er så solide som mulig. Der er fisken mindre kresen, og tar ofte det som serveres. Det var utgangspunktet for at jeg skrev "ikke nødvendigvis match the hatch".

Når det er sagt, så er det alltid positivt med fluer som flyter bra. Og da er det glimrende med konkrete forslag til ulike mønstre, som du gir. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...