Gå til innhold

Fiskebriller


Ruben Petterson

Anbefalte innlegg

Hei. Eg har 2 par med rimelige fiskebriller som eg er ok fornøyd med. Er de slik at ein får de ein betaler for med fiskebriller? Dyrt er bra? Har hatt lyst og kjøpe Leech fiskebriller ei stund, dei har på skitt fiske kosta 1895 kr og no er dei på tilbud. Nåken som har erfaring dei vil dele? Tips til gode briller som funker i dei fleste situasjoner? Må ein ha fleire til forskjellige forhold? Mangen spørsmål, håper på svar ::):4_joy:

Endret av Ruben Petterson
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er polariseringen i glasset som gjør at man fjerner glansen/speilingen i vannet.

Du har ulike farger som gir ulik effekt, kontraster fremheves best av brunt for eksempel, så  jeg foretrekker det pga dybdesynet mitt.

Det kan være forskjeller glasskvalitet, men polarisering er et filter som hindrer UV og gjør at man fjerner gjenskinn.

Om du er fornøyd med brillene du har er det ikke nødvendig å bytte, om du da ikke bare VIL ha nye briller.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen optiker, så prisspørsmålet vet jeg ingenting om.  Mitt valg er gå for det beste du har råd til, det er øynene dine du skal beskytte. Selv er jeg veldig avhengig av gode solbriller og investerte endel i high end polariserte for tre år siden,  to par briller med progressivt glass. Det ene med brunt og det andre med grått glass. Har brukt  de i Norge, Mexico, Europa, California.  Konklusjonen er veldig klar for min del. Grått glass er ypperlig til bilkjøring, daglig liv  osv og kanskje fisking når det mørkner. Det er bare brunt som gjelder under fisking især i sola og polarisert gjør at du ser gjennom vannoverflaten. Det brune glasset mitt forsterker også fargene. Det eneste aberet med polarisert er at det ikke er lett å se på skjermen på et kamera. Har kjøpt inn nye briller nå og skal ha et par til og da er brunt glass som gjelder eller mulig jeg prøver kobber.  Hvis du går inn her , er det en ypperlig beskrivelse av forskjellige linsefarger: https://www.rxsport.co.uk/products/Maui-Jim-Haleakala-Prescription-Sunglasses-%2d-Matte-Black.html

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruben Petterson skrev (6 timer siden):

Hehe, har vel mest lyst på nye, sånn som de meste med fluefiske. Kansje de blir julegave

Da er det jo faktisk helt essensielt at du investerer i nye!

Og jeg ville gått for kobber, det fungerer best i de fleste tilfeller. 

Hjemme hos oss så dukker det alltid opp en veldig fin julegave, stort sett fluefiskerelatert, som er merket til truls fra julenissen. Disse gavene er alltid høydepunktet, for nissen er flink til å følge ønskelista han har fått. Og ved å gjøre det på den måten så skjønner ingen hvem den egentlig er fra.

Liksom... 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mørke, polariserte og progressive solbriller. Skal nok bytte snart, men 3-4 tusen bucks er mye. Må nok oppi det for progressive tenker jeg. I alle fall ca det de gamle kostet. Jeg tror ikke jeg vil ha mørke igjen. De er fine og flotte når det er masse sollys, men ved littegranne skygge så blir det fort mørkt altså. Og siden jeg også bruker de for å se bra på kort og lang avstand, så er det litt dumt. Kan jo bytte til vanlige briller, men det er litt styr. Så skal sjekke ut mer kobberfarge/gulaktige om det finnes neste gang.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De optimale har fargeskiftende egenskaper i tillegg. Litt svakt farget glass alltid, og progressivt mørkere jo lysere det er ute. Mørke glass blir fort for mørkt i lysning og skumring.

Er man avhengig av styrke i glassene i tillegg, som jeg er, så blir det dyre briller men utrolig behagelig. Bare sette på brillene på morgenen så er man dekket i alle situasjoner. 

Skulle jeg valgt brille kun for fiske så hadde jeg valgt en lys brun variant, eller kobber. Svakt farget.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke komme med tekstreklame men jeg anskaffet meg nye jobbriller i oktober. Handlet på  en kjede hvor du får to for en pris.  Det andre (gratis paret) tok jeg  photochromatiske  linser med fra klart til brunt glass avhengig av lys. Ikke så mye dyrere. Tok ikke polariserte her i og med at jeg skal  ha de til data og fotobruk i jobbsammenheng. Klart det koster  endel, men de kan  brukes til fiske og med tanke på det tok jeg titaninnfatning som tåler salt og mitt litt røffe daglig bruk. PS de har også 50% på det hvis du kjøper et tredje i løpet tre måneder ( Den gikk jeg også på , med mitt forbruk av briller) . Trenger du nye briller er det en kombinasjonsmulighet. Riktignok ikke fiskebriller , men her på berget duger de mer enn nok.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lurt litt på og skaffe meg fiskebriller hos optiker, rekner med de er dyrt ja.. Men fiske blir mykje kjekkere om ein ser litt bedre :lol: Søkte etter photochromatiske polariserte briller som du nevner. Såg synsam hadde briller tilpasset fiske vertfall. Kansje de blir ein tur til optiker før jul :) Samboeren min har jo mast på meg om at eg må få sjekket synet, so passer bra og ta øyesjekk og bestille fiskebriller. Blir nåkk populært :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å sjekke synet, om du trenger briller, så trenger du jo ikke si hva som er i glassene ttongue

Veldig deilig å ha ett par briller å forholde seg til om man har styrke, jeg er i hvert fall såpass rørete at jeg hadde glemt det ene paret jeg skulle fiske med, og jeg hadde to ulike.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glømmer veldig lite fiskeutstyr for de er pakket og klart før tur, og sjekket før avreise. Glømte fluene mine ein gang og såg de ikkje før eg satt ved elva etter 2,5 timer i bil.. Skal ikkje skje igjen :4_joy: de blir tur til optiker og fiskebriller med brunt eller kobber farge med styrke, kansje ikkje før jul men vertfall før vår og tørrfluefiske starter igjen :) takker for mangen gode svar:lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...