Gå til innhold

Ny bindestikke


Blue Charm

Anbefalte innlegg

Hei,

skal investere i ny bindestikke, og er takknemlig for tips og råd.

Sikter mot en full rotation, og vil gjerne ha en som håndterer hele spekteret av fluer, evnt. med flere utskiftbare hoder.

Binder mest laksefluer nå om dagen, men som sagt, muligheten til å håndtere mindre fluer er også bra.

Erfaringer, tips og råd mottas med takk. Og jeg er villig til å betale for kvalitet.

 

Knut

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Dyna king Barracuda og Renzetti saltwater traveller. Mest fornøyd  med Barracudaen (egentlig veldig fornøyd med begge), men den er en skrivebordstikke. Renzettien er lett å ta med i bagasjen, derfor to stikker.  I dag hadde jeg nok studert og seriøst kanskje valgt Stonfo Transformer grunnet valgmulighetene den har, uten at jeg har prøvd den. PS jeg binder alt fra 6/0 krok ned til 18. Begge stikker har jeg hatt i over 20 år og de er like fine som dag en.  Har vurdert å kjøpe en midge kjeft til barracudaen, men enn  så lenge har den havnet i kategorien kjekt å ha. Dynakingkjeften har flest tilpasningsmuligheter til krokstørrelsen og er førstevalget, bortsett fra når den skal være med i bagasjen.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger å spare der.  Ingen grunn til å betale for mye nei. Jeg følger endel med på danblanton.com og han bruker  barracuda og sendte sin inn etter mer enn 20 år for service og den kom tilbake som ny. Spray hele stikka engang i blant med 5-56 og tørk av så holder den ekstra bra. Uansett pris i Norge på de to priseksemplene, så er prisen god når en sammenlikner  med  USA priser uten moms og frakt.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale at du sjekker ut Stonfo Transformer, som er helt genial med den funksjonen at man lett kan bytte skjefter. Har den selv og må si meg strålende fornøyd, god som ny etter mange hundre fluer. Bytt skjeft på noen sekunder og plutselig har du en ny stikke!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver å sikler på noe nytt selv og synes at Cottarelli Travel DeLuxe ser spennende ut. Jeg kunne godt tenke meg en stikke i tillegg til min TMC Vise II som jeg har brukt i godt over 10 år nå tror jeg.
Cottarellien ser veldig fleksibel ut og jeg tror jeg havner på en sånn, liker tanken på at den er lett å pakke ned, det som er min egentlige motivasjon for en stikke til samt at jeg liker fine leker :8_laughing: Får et ganske godt inntrykk av den her på størrelse, fleks etc. Enkelt å bytte kjeft er det også hvis man vil ha flere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Rusten skrev (18 minutter siden):

Har du sett den der in real life? Ser jo kul ut, men ser så lett ut? Står den stødig, liksom?

Ja, så Long sin når jeg hadde demo sammen med han hos Stonefly i fjor. Den virket stødig nok, jeg var mest skeptisk til det når jeg kun hadde sett den på bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cottarellien er definitivt stødig nok på Tripoden. Den er faktisk ganske tung og har god gummi under. Vinkler man stemmet skrått tilbake igjen og får tyngden av kjeften nærmest senter av tripoden, så blir det veldig bra. Derimot er den ikke stabil nok hvis man tenker å rotere kjeften(e) med armen bak hvis man har for mye motstand (brems) på selve roteringa. Da blir det for mye kraft man må bruke på sveiva sideveis til at tripoden er tung nok til å stå i mot, men «problemet» er mindre med den mindre standard gaffelen og kun én kjeft. - Altså mindre tyngde å skulle sette i bevegelse rundt og behovet for brems er langt mindre. 4A2FACA6-0110-45B6-AF17-C71229D208F5.thumb.jpeg.e9a6cddc8ee170596f8ef6a50343fcfb.jpeg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikka er ellers av topp kvalitet. Long sin som er nevnt her, har manglet de to tynne messingskivene med en o-ring i mellom som gjør at bremsen på rotasjonen blir jevn og fin. Dette følger selvfølgelig med på dagens stikker, men mulig de ikke eksisterte da han fikk sin for mange år siden. De selges forøvrig løst også. Bare til info om du synes det var noe rart med rotasjonen når du prøvde den, Rune. Jeg tror ikke han har ettermontert de to skivene og o-tingen enda. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd og tips. Har åpenbart skjedd mye siden jeg kjøpe en Dyna King standard c clamp for nesten 20 år side....Etter litt frem og tilbake gikk det en bestilling på Barracudaen..(kvaliteten på c clampen har vært utmerket, om enn en litt enkel stikke..).men kanskje det ikke blir siste stikka likevel..😊

r

Endret av Blue Charm
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...