Gå til innhold

Erfaring med denne flueboksen?


Kim Roger

Anbefalte innlegg

Har sett meg litt lei på flere små fluebokser på tur. Kom over denne, som er høyaktuell å kjøpe. Noen som har den? Vil jo tro den er god kvalitet.

Svært aktuell

Alternativt at jeg kjøper en større nymfeboks, og en større tørrflueboks. Da holder det iallfall med to bokser på tur (ok, pluss en for streamere) Noe slikt, pluss en eller annen boks for tørrfluer:

Litt aktuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den nr to. Fin boks, med plass til massevis av fluer. Ble plaget med den greia i midten ble litt ødelagt og bruker den ikke lengre. Likevel føler jeg kvaliteten er toppers. Er jo ikke sånn kjempehøy mellom der, så hadde ikke høye fluer der. Det var egentlig skauboksen min, og da hadde jeg alt til skauen der; maur, mygg, stankelbein, buzzers, zonkers etc.

Kjører nå fast 4 stk litt mindre bokser ("vanlig" størrelse da) i vesten; en myggboks, en skauboks, en undervannsboks, en små døgnfluer. I tillegg er som regel klekkerboksen, og store døgnflueboksen med i sekken ved behov. Skal prøve å produsere opp nye fluer i vinter, og kanskje jeg skulle lagd meg to store bokser som får bo i vesten i stedet. Venstre side = skau, høyre side = små til mellomstore døgniser. Så får jeg heller dra med noen flere småbokser i sekken om det føles lite.

Den første du linker til er sikkert kjempefin, men jeg liker ikke sånne rom til fluer. Føler de kommer ut i en stor klase stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Truls said:

Bytte flue... glippe boksen og alt ned i lyngen.

Festlig...

Nesten like morro som flue fast i tre.

Neimen på saken: bruker selv flere små fra Meiho. Lette, robuste, billige. Våtfluene ofte får sitte i en Wheatley gammeldags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har alltid brukt slike rom til tørrfluer, for øvrig. Synes de har både fordeler og ulemper. Siden jeg skal oppdatere fluesamlingen min i vinter, er timingen god for å vurdere nye bokser og organisering. Samlingen har blitt langt tynnere de siste få årene, uten at jeg har bundet særlig mye nytt. Så nå skal jeg binde opp det jeg trenger, og mer til.

Ser flere skryter av denne: https://www.baardsen.no/tacky?variant=19219

@Rune Stokkebekk og @Truls: Hvordan organiserer dere flueboksene deres? Hvilke bokser foretrekker dere?

Endret av Kim Roger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den til baardsen så fin ut. Jeg har kjøpt noen billige bokser med to sider og gjennomsiktig lokk. Bruker ikke vest så jeg har de i sekken, og om jeg bare plukker de ut uten å sr, så er den jeg trenger alltid den siste... kanskje ikke optimalt, men da ser jeg i hvert fall hva jeg har uten å måtte åpne boksen.

Har vurdert å kikke etter en boks som er litt stor og med klart lokk, for å minke antallet. Men ikke begynt på det prosjektet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig mange fluebokser og ulike typer. Organiserer etter fluetype, sted og tid på sesongen. Nåværende system er slik.

1: Generell Skauboks med tørt, alt unntatt vulgata og daddys går i denne. Foamboks med slits.
2: Slim boks med maur for seinsommer og høst.
3: Vulgata/Danica boks: Svær foamboks på 20x10x5cm. Alt med disse to fluene, duns, klekkere, nymfer, spinners, og faktisk et par streaking siden de ofte klekker samtidig.
4: Liten "Dewittboks" åpne rom til store fluer...  med daddys. Ligger også noen streaking her.
5: Streamere til ørret, foamboks. Har også libeller og vannymfer.
6: Elveboks nr. 1 Inneholder det jeg trenger fra Juni til utgangen av Juli. Tørrfluer og litt nymfer.
7: Elveboks nr. 2. For fiske i August og September. Tørrfluer, klekkere og litt nymfer. Mye smått. Denne og over er tilsvarende de største CF med midtdeler. Så jobber jeg i Guideline og bruker det vi har.
8: Generell nymfeboks, slim foam, til elv.
9: Generell nymfeboks 2, slim foam til elv, tungsten, euro nymphs.
10: slim foam, buzzers.
11: Liten Foam boks, tørrmygg og klekkere. De mest brukte og mange av hver, få mønstre.
12: Diverse mygg og klekkere foam boks, litt større enn den over, ligger i sekken.
13: LIten foamboks med litt ymse vårfluer som ofte blir liggende i sekken. Har litt vårfluer i elveboksene også men det er ikke mye.

Og dette er hva jeg bruker, det jeg ikke bruker kunne fortsatt til nr. 70 eller noe.. har latetrlig mange fluebokser og blir det for ille (rot) så blir ny kjøpt og gammel liggende i skapet.

Poenget er uansett at ved å ha typ 13 bokser for fiske i Norge/Sverige (har egne til andre steder) så trenger jeg ikke å ha med meg mange på tur.  Jeg bruker en ganske slim vest og har maks med meg 4 bokser og jeg liker ikke å gå med mye stasj på meg.

Disse foamboksene som jeg har endel av er ikke transparente men jeg skriver på hva som er inni + nanv og tlf nr. Ting har uansett fast plass så jeg kjenner hvilken det er bare ved å stikke fingrene innafor glidelåsen på vesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, Rune. Mange fluer og mye fisking på ulike steder og situasjoner :). Jeg kommer til å sette opp en liste over hvilke mønstre jeg ønsker i flueboksene mine, og cirka antall av hver. Da ser jeg også lettere hvilke bokser jeg skal velge. Jeg forsøker generelt å holde utvalget så enkelt som mulig, så det ikke blir for mye. Noen mønstre dekker jo også flere situasjoner. Men etter hvert som fluer har forsvunnet og blitt slitt, så har utvalget i boksene blitt i overkant enkelt. Får se an hva jeg MÅ ha, KAN ha og egentlig ikke trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må stemme i med «boks pr kontekst.» Skauboks, et par generelle elvebokser, en renaboks, et par streamerbokser (inkl sø-boksen) samt ... err... fire-fem nymfebokser med fluene sortert på nymfetype/størrelse. Blir å fylle en dedikert myggboks med tørre og buzzers i vinter.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal som sagt oppdatere og forbedre boksene mine. Da har jeg skrevet ned hvilke mønstre jeg MÅ ha i flueboksene for brunørret. En del har jeg brukt tidligere, mens andre har jeg ikke brydd meg om å ha, selv om de ville dekket noen behov. For spesielt interesserte, men her er iallfall lista jeg har skrevet ned så langt:

  • Hare & Copper i størrelser 10-18, med og uten beadhead/tungsten. Antall: 42
     
  • Pheasant Tail i størrelser 10-18, med og uten beadhead./tungsten. Antall: 42
     
  • Mygg/fjærmygg: Black Buzzer + en olivenfarget buzzer i størrelse 14-16. Totalt antall: 16. Mosquito Larvae str. 14. Antall: 4. Griffiths Gnat i størrelse 16 og 18. Totalt antall: 8. Palomino midge i størrelser 14 og 16. Totalt antall: 8. CDC Midge i størrelse 16-18. Antall: 8
     
  • Marginata: Maroon egenkomponert dun tørrflue i str. 12. Antall: 5. Brun CDC-klekker i str. 12. Antall: 5
     
  • Vespertina: Leptonymfa i str. 14. Antall: 6. Brun CDC-klekker i str. 14. Antall: 5. Klinkhammer brun str. 14. Antall: 5
     
  • Vulgata: Foam-klekker i str. 10 og 12. Totalt antall: 6. Lys brun/sandfarget dun i str. 10 og 12. Totalt antall: 6
     
  • Siphlonurus Alternatus: En eller annen nymfe i størrelse 10 (aldri hatt, må skaffe). Antall: 3. En eller annen spent spinner str. 10, f.eks. Sherry Spinner. Antall: 3
     
  • Vårfluer: Streaking Caddis størrelser 8-12. Antall: 12. Devil Bug str. 12 og 14. Antall: 6. Pheasant Sedge egenkomponert tørrflue str. 12. Antall: 5. Rakkelhanen størrelse 12-16. Antall: 9. Goddard Caddis str. 12 og 14. Antall: 6. Superpuppan str. 12 og 14. Antall: 8. Deep Sparkle Pupa str. 12 og 14. Totalt antall: 8. Egenkomponert vårflueklekker i str. 10-14. Totalt antall: 12. Egenkomponert vårfluepuppe i to farger. Totalt antall: 6.
     
  • Steinfluer: Bare hatt tilfeldige mønstre, har ikke helt oversikt over steinfluer i fjellvannene jeg normalt fisker i. Får finne noen få generelle. Antall: 6
     
  • Streamere: Montana, Mrs. Simpson, Hamill’s Killer, Wooly Bugger, museimitasjon med flere.
     
  • Diverse klekkere: Klinkhammer Olive str. 12-16. Totalt antall: 12. Klinkhammer beige str. 12-16. Totalt antall: 12. Klinkhammer svart str. 12-16. Antall: 12. Klinkhammer brun str. 12-16. Totalt antall: 7. Klinkhammer grå str. 12-16. Totalt antall: 12
     
  • Diverse tørrfluer: Adams str. 12-16. Totalt antall: 12. Adams Parachute str. 14-16. Totalt antall: 8. Humpy gul og Humpy grønn str. 12-14. Totalt antall: 12. Vårfluer: 2 ulike mønstre med polygarn-vinge (attraktor-fluer som skal flyte godt ved dry dropper-fiske). Antall: 10. Daddy Long Legs str. 12. Antall: 4. Lita svart NZ-flue str. 16. Antall: 6. Rødbrun spent spinner str. 12-16. Totalt antall: 15. Andre generelle attractor-fluer: 20 stk.
     
  • Diverse annet: Bibio/Russeflue str. 12. Antall: 4. Damsel/vannymfe str. 11. Antall: 2. Voksen øyenstikker str. 11. Antall: 2. Maurimitasjon: 10 stk. Noen våtfluer, som March Brown med mer.

Antall nymfer/pupper og klekkere: 253 stk.
Antall tørrfluer: 163
Streamere: Blir en egen boks med streamere
Våtfluer: Enten i streamerboksen eller i nymfeboksen

Nå blir det iallfall lettere å velge fluebokser. Ender vel med Tacky-boksen for tørrfluer, og en annen for nymfer med mer. Pluss en for streamere og våtfluer (bruker en boks jeg har). Kombi-boksen jeg lenket til først kan jeg nok glemme, selv om jeg har innmari lyst på den. Hadde f.eks vært fin for NZ-turer med mer. Så har jeg allerede egen boks for sjøørret i sjøen, og en for smålaksen i elva.

Så har jeg selvsagt mange generelle mønstre i boksene, som ikke står ovenfor. Som også tar litt plass. Så skulle jeg gjerne hatt flere fluer for elvefiske, for de få gangene jeg oppsøker rennende vann til brunørret. Men da er jeg over på fluer jeg BØR ha, og ikke må... Målet er som sagt å holde det enkelt.

Ser også at det blir utfordrende å binde alle disse mønstrene, med tanke på materialer, pluss at jeg ikke binder under krok 16. Så ender sikkert med å kjøpe en del av dem også.

@Eirik Rusten: Du har boks nummer to jeg lenket til først. Det står at den anbefales for str. 14 og mindre. Hvordan er den til str. 10-12? Greit med plass? Men godt mulig jeg klarer meg med denne, etter opptellingen min: https://nfisk.no/fluefiske-tilbehor/fluebokser/cf-cf-3566-vanntett-flueboks#&variation=757983

Endret av Kim Roger
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim Roger skrev (1 time siden):

Du har boks nummer to jeg lenket til først. Det står at den anbefales for str. 14 og mindre. Hvordan er den til str. 10-12? Greit med plass?

Jeg har ikke den midt-fliken lengre så får ikke dobbelsjekket, men jeg hadde vel ingen høye fluer. Jeg tror #12 parachute feks kan gå, men ikke på begge sider i alle fall. Selv hadde jeg som sagt ingen særlig høye fluer, men hadde daddys, comparaduns, zonkere, libellenymfer. På det bladet i midten hadde jeg vel mest små fluer, som buzzere, små maur, mygg, nymfer etc. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim Roger skrev (22 timer siden):

Vespertina: Leptonymfa i str. 14. Antall: 6. Brun CDC-klekker i str. 14. Antall: 5. Klinkhammer brun str. 14. Antall: 5

Flott oppsummering av hva man behøver!

Et tips ang Vespertina: Bind disse syltynne hvis du går for krokstørrelse 14. Jeg kan anbefale å gå for str 16-17 og helt ned i 19 litt avhengig av kroktype. Disse kan være uhyre små. Snakker her om dun og spinner. Anbefaler at du har med ett mønster for Vespertinadun, type CDC Double Wing no-hackle eller Biot-dun. fra Fluedatabasen. For nymfer og klekkere kan det nok fungere med de du har listet opp, bare du binder sparsommelig.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...