Gå til innhold

Mål for sesongen - 2021


RolvS

Anbefalte innlegg

Hoi!

Det er vel den tiden på året hvor det er på tide å reflektere over siste sesong - fikk man ut av sesongen det man ønsket - og sette seg nye mål for neste!

For meg var 2020 den første hele euronymfesesongen, etter å ha kommet i gang med det på tampen av sesongen i 2019. Jeg hadde noen tanker om å lære teknikken "ordentlig", og noen langsiktige ideer om å lande ørret over kiloen på den måten. Jeg endte opp med å ikke trenge mer enn en tur til Finnmark for å fikse den biffen, så da må jeg vel sette noen flere langsiktige mål.

For 2021, er ambisjonene:

  • Å fiske like mye som i 2020 (runda 40 fisketurer i loggen.)
  • Finne litt bedre klekkinger for tørrflueherjing enn jeg gjorde i 2020.
  • Kommer til å bruke tid på nymfefiske i 2021 og selvsagt - det klekker ikke hele tiden, men det må fiskes likevel. Kommer til å starte elvesesongen mye tidligere enn vanlig (for meg) - det finnes elver med fem pluss i April. Leter stadig etter den "perfekte" allround-riggen for å kunne effektivt fiske nymfer, tørt og streamere med minimal omriggingstid - mye henger i fortommen for å si det sånn. Kilosørett på kortlinenymfe i Rena synes overkommelig som, om ikke et konkret mål for denne sesongen, i alle fall en slags ambisjon.
  • Fiskeuka vet jeg allerede blir med litt familie på slep i kano - det kan slå begge veier. Vassdraget vi myser på er spennende da.
  • Blir selvsagt noen turer på skauen, men her er ikke målsetningene mer ambisiøse enn å ha litt mindre stang ut enn i 2020... Har kanskje to vann jeg har litt planer om å besøke litt ekstra.

Hva er måla dine? :)

Endret av RolvS
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2020 var kanskje et litt bedregelig fiskeår, spesielt på høsten. Hadde veldig få turer på høsten, og opplevde ikke noe spennende insektsliv. Ble litt motlaus, og synes det var mye skjitvær også. På vår og sommer var det heller ikke mange turer (ca 8 stk), og det var ikke mye insekter i denne perioden heller. Hadde en kveld med veldig bra Vulgata spinnerfall, ellers var det ikke mye insekter altså. 

Hadde en veldig fin elveferie med gutta i år, og selv om forholdene kunne vært littegrann bedre, så ble det da bra fiske alt i alt. 

2021 starter selvfølgelig på ny frisk. Håper på en veldig normal sesong med oppstart 10 april. Vær og insektsliv bør bli bedre enn i år. Blir en vanlig ukes elveferie i juni/juli, sannsynligvis til samme sted som i år. Utover det så er det ikke noe spesielt som skal gjøres, bortsett fra å komme meg på tur litt oftere. Kanskje overse været litt og satse på litt fiske likevel. Har såpass lang biltur til fiskeplasser, at jeg må nesten sette av en hel dag. Blir det da bare mulighet for greit fiske i en time så blir det kjipt, men må kanskje bare prøve og vente på mulighetene. Ta med Playstation og et kosepledd kanskje :)

Mulig jeg må sette av noen helger til elveturer også, men det er ikke så veldig lett å ta fri på jobben egentlig, så det blir korte helger.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2020 ble for meg som de fleste som liker å dra utenlands annerledes. Alt fisket ble her hjemme men det gjorde ikke noen ting. Sesongen ble startet 27 mars og på den turen fikk jeg første fisken på tørr fjørmygg. Og jeg avsluttet sesongen 14 november. Totalt ble det 15 dager med fiske i rennende vann fordelt på 3 turer og skauen fikk besøk av meg 63 ganger, vel jeg hadde vel 3 turer til i skauen som ikke er ført opp da ble det nada fisk.

Fra 27 Mars til midten av April skjedde det lite. Men rundt 17-18 April så satte det igang skikkelig bra myggfiske som holdt seg fram til starten av mai. Det ble veldig godt fiske i denne perioden. Fra 9 mai og ut måneden fisket jeg ganske hardt og det ga fin uttelling, men det var beskjedne klekkinger i småvannene som jeg var i da. Fra 30mai kom vulgataen i gang og det gjorde varmen også, denne tiden gikk fort unna og endte opp med ganske varmt vann allerede 10 Juni. Men jeg rakk å få 3 virkelig bra turer med vulgata og fikk huket av på ønske lista. Jeg hadde siste markatur 15 juni i sommersemesteret og da var det skikkelig varmt i vannet.  Så ble det elve fiske i slutten av juni, starten av juli og slutten av juli. Ført jeg begynte med skaufiske igjen 4 August, da var tempen nede i 16 grader faktisk i de mindre vannene, men det holdt seg kun en halv uke før varmen gunna på. Og vannene ble ufiskbare. Ble faktisk 30de august før jeg kom i gang med høstfisket og høsten generelt ble preget av mye møkkavær. I fjor hadde jeg veldig fint myggfiske på høsten men i år ble dette ganske dårlig.  Men det ble da 17 turer ut fra 30.08 til 14.11. 

Eneste jeg savner å ha opplevd i år er skikkelig god sverming av de små maurene på høsten og litt mygg på samme tiden. Det ble ikke noe greie på, hadde en tur med litt og fikk en ok fisk ellers så var de knapt å se. Jeg satte forresten to "månedesperser" i høst, det er litt artig å få fisk på 1,6kg i oktober og 1,4 i november. Det skjer ikke så ofte for min del. ;D. Største fisken i år ble nesten 1,8kg tatt på sulfurvilliien. Mest kjærkomne nesten 1,7 i et vann jeg ikke har fisket mye på mange år, Vulgata. Ellers så loggførte jeg 149 ørreter med snittvekt på 763gram, ble 29 fisk på 1kg eller mer. Tipper det ble et 50-talls som ikke fikk lov å besøke håven.

For 2021

1: Fortsette å eksperimentere med nymfer på elvefiske. Muligens se om jeg skaffer meg en stang til langlinefiske. Binde et godt knippe med perdigons :)
2: Som i år få til min. 2 uker på elvefiske spredd litt utover. Fiskeuke med kompiser i elva.
3: Fiske like mye i skauen, dvs. satse på antall fisketurer rund 80. Jeg teller da ikke dager btw... det er økter og de kan være bare 3timer.Tur er tur.
4: Utforske min. 5 vann som jeg vet om men som ikke har blitt besøkt. Satse litt mer på ukjente farvann.
5: Ellers så skal jeg prøve å få fylt ønskelista med fine fisker på: Mygg i april, lepto i mai, Vulgata i juni, massive klekkinger i elva i juni/juli og et fantastisk høstfiske med først maur og så mygg. Skulle ikke være så mye å be om detta :8_laughing:



 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en viktig ting: Være ferdig med alle huslige gjøremål slik at jeg faktisk kan ta fri mange lørdager og søndager for å fiske. I år har jeg styra fælt med oppussing ute. Synes bestandig at når våren kommer, så er det et eller annet som henger over meg som skal gjøres med huset - og da er det bestandig helgene det går ut over. Må bli ferdig med slikt før 10 april :)

 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine mål her!!

Min sesong var egentlig ganske streit. Begynte litt sent, uti Mai en gang. Isen lå en stund lengre enn jeg er vant til i Nannestad. Fikk siste fisken 30. oktober på fjærmygg. Fikk da noen fine fisker ila sesongen men ingen av betydelig størrelse. Det ble med noen rundt 600gr som bestenotering. Fortsatt rookie. 

 

Mine ambisjoner for 2021 er således ganske beskjedne. 

- Bryte kilosgrensa på ørret på tørt, selvsagt. 
- Skal ha 1.5 ukers elvefiske i strekk fra juni, det er allerede bestemt. Da skal vi besøke omlag 5 elver, så det blir awesome. Målet her er å lande noen fine fisker som kanskje kan være litt vriene.
- Ta noen fler turer til Rena for å teste ut seriøst vårfluefiske. Har jo bundet ismo som det stod om livet. 
- Også en kombinasjon; matche antall turer i skauen med i år. Hadde omlag 20 turer. Og ikke minst gjøre smartere valg på disse turene ifht tilnærming ved vannene og vakene. Jeg lider fortsatt litt av det jeg hadde for omlag 2 år siden som er "Det vaker!! KAST DIN JÆVEL!! NÅÅÅ" syndromet. Jeg tror det ødelegger mye for meg. Så, roe ned helt enkelt, og lese vakene bedre. 
- Besøke hytta til svigers på vidda og samtidig besøke en hemmeligelv i samme slengen. 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...