Gå til innhold

En liten Cdc Test - Spiss vs Rot


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å binder fluer om kveldene og nå har tiden kommet for å lage meg noen shuttlecocks som kan være cripples. Jeg har litt saker i hodet som skal lages. Men først tenkte jeg å teste en gammel "tese". Og det er nemlig hvor mye bedre flyter en cdc flue egentlig hvis man binder inn løse fibre fra fjøra med spissen på kroken og rota opp vs slik de fleste binder -> med tuppen av fibrene opp.

Testen foregikk slik:

1: Plukket ut to like kroker, TMC 112TR str 17.
2: Plukket ut 2 stk cdc fjør hvor jeg strøk fibrene ut til siden og tok en side til hver flue. Fjærene var identiske. En av typen Swiss og en mindre naturfjør.
3: Surret de på og klippet vingen på den med spissene opp til rett lengde og på den med rotendene opp så svei jeg siste finishen.  Jeg la faktisk inn litt mer cdc i en runde 2 på den med spissene opp, derfor den er fyldigere, det er flua til høyre på bildet av de 2. Kanskje 15% mer cdc.

Testen foregikk slik:

Eggeglass med vann, jeg lagde en midtdeler der så de ikke skulle surre seg sammen. Slapp begge oppi og satte på stoppeklokka.
Etter 1min og 40 sekunder synker den som har vinge med fibrene pekende opp.
Etter 5min og 20 sekunder flyter den med svidde rotender ennå.

.... Kanskje verdt å tenke på i noen fluer.

For de som ikke har studert et cdc-fiber da så ser det nesten ut som et "grantre". Og da er logikken... Hvilken ende av buska skal du dytte ned i vann først for å få minst motstand...

cdc test.jpg

cdctest.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tilleggssak... dette med retningen på innbundet cdc er litt av hele vitsen med twinklepuppa som jeg har bindt inn på en grotesk måte i alle år. Ikke pent, men det flyter.
Jeg testet forresten den måten med helfjør som vinge som brettes og klippes mot rotender opp. De er omtrent like bra, gadd ikke å vente på at noen sank. Men du kan komme unna med mindre cdc i vingen om du binder med alle rotendene opp. Ingen tvil og de er også mindre "klebrige" slik at re-impregnering går raskere.

Test selv og kommenter gjerne.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (23 minutter siden):

Kul test. Den første tanken min da jeg leste var hvorvidt det gjør noen forskjell å brenne vs klippe endene... Men hvilken vei «granbaret» peker framstår som en god modell for meg. Hohum. 🤔

Ja tror neppe man "forsegler" noe ved å brenne da jeg har vært lat i alle år ved å kun klippe når jeg bretter fjøra. Svi litt er for øyet. Og flua synker fra thorax og ned ikke med spissa først. Og stryker du "granbaret" litt utover før du kaster så stritter det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig nerdete sak!

Når man impregnerer flua, vil man i noen særlig grad kunne risikere å dra av fibrene om man binder med rotenden opp. Da vil man jo dra fibrene "granbarene" motsatt vei. Eller sitter de så godt fast at det ikke er noe problem? 

Det er jo logisk at fibrene flyter bedre når rotenden er opp mtp at fibrene da vil helpe til med å holde igjen i vannfilmen. Har faktisk ikke tenkt på dette i det hele tatt. Men det skal jeg ha med meg. Jeg har en stor bindejobb å gjøre i vinter. Mye som må fylles opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Truls,

Jeg tror ikke du river de av ved normal håndtering. Lett børsting med pulver duger lenge på denne måten. Har ikke testet å fette inn denne stilen, har aldri trengt det. Den "Runes" myggklekker er jo sånn som dette på en måte og den vingen har jeg aldri fetta inn. Kun pulver, kan ha på litt før du fisker også. Da risikerer man ikke å kladde de til slik at de ikke vil stritte ut som de skal. Og sstryker du forsiktig ut mot tuppen av vingen så reiser man hårene. Det før en shake gjør nok susen hvis du ikke bruker en sånn med børste som jeg liker best. Jeg skal teste å fette inn for å se hva som skjer og om det ødelegger. Vinger bundet "normalmåten" har jeg pleid å gi litt impregnering for å gjøre de vannavstøtende.

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (1 time siden):

Det er nettopp den typen klekkere jeg fikk for meg at kunne ha stor nytte av denne innbindingen. På bildet står bistrålene mer rett ut enn jeg trodde, men uansett, det er logisk at det må hjelpe på flyteevnen.

Takk for denne testen. Veldig nyttig!

Jeg mener at det er nettopp denne typen ja, fluer hvor kroppen skal synke og gjør det. Dvs. bakkroppen prøver å bra ned resten da kommer det til sin rett.
Når du binder de inn så ikke bind helt i tuppen da de er litt skjøre der og legg evt. en runde rundt vingen slik at du får samlet den litt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (På 17.12.2020 den 13.28):

Her ser man også tydelig hvordan bistrålene stritter ut fra fiberstammene.

Dette var en luring av ei flue! Elementer her som garantert fisker godt. Ny flue eller velprøvd?

Ellers et spennende tema med retning på cdc'en som jag aldri tidligere har tenkt på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (14 timer siden):

Dette var en luring av ei flue! Elementer her som garantert fisker godt. Ny flue eller velprøvd?

Ellers et spennende tema med retning på cdc'en som jag aldri tidligere har tenkt på!

Tja, litt ny kanskje... har ikke fisket med den men ser at den der fanger.  Er jo en quigley uten hackle med en liten pearl tag. Jeg tenkte jeg skulle ha litt slike i et par varianter på litt mindre krok. Type slanke fluer som flyter godt nok er tema mitt. En oliven med bare trådkropp og en med mørk brun fasan er vel det jeg har i hodet pr nå. Kan legge de ut sånn jeg vil dem skal se ut når jeg er ferdig med å lage nymfer her :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...