Gå til innhold

Døgnflueklekkere


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Det er mange varianter på døgnflueklekkere og felles er vel at fisken generelt er glad i fluer som virker sårbare og ikke stikker av. Dvs. fluer som henger gjennom filmen. Jeg har vært innom det meste og synes f.eks at slike loop wings klekkere er veldig upraktiske og fisker sånn passe bare.

Ser man på en døgnflue som klekker så revner jo hele thorax og den får kontakt med overflaten, det bør være en anledning for oss å ha en "vinge" som skaper langt større omfang. Altså dette er jo ikke no nytt bare en bredere og ganske kort versjon av en bunt med cdc fibre som er bindt inn på midten, og reist opp. Jeg har klippet den ganske kort også, her 5mm, jeg kappa ned til 3,5mm og flua fløt like bra, gi den en runde med pulver så flyter det nok nesten til neste fiskedag. Ikke så lett krok og en bakkropp som flyter dårlig så flyter den perfekt på første plopp.

Noen som har testet slike, jeg er sikker på at det fisker bra og de er lette å vedlikeholde med den "sveisen" der. Når vingen blir såpass kort så tolker nok ikke ørreten dette som noen dun heller. Bare litt proto binding dette og dårlige mobilbilder...

K1.jpg

K2.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rusvens skrev (5 minutter siden):

Kjempe fine fluer. Har du bundet inn CDC her med "rotenden" opp 

Ja, bare fester en bunt med fibre midt på og reiser alt opp, legger en runde eller to rundt for å samle dem litt. Så dubber thorax. Egentlig samme som på twinklepuppa men uten stamme.. Er veldig enkelt og man trenger ikke å ha den råeste cdc'n til dette her. Bare fibrene ikke er krøllete og slappe... Tipper jeg kommer til å ha 2 utgaver av dem for testing, en med fasankropp m/tynn kobberribb som er ganske universiell og en med bare tråd + ribb eller slike.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...