Gå til innhold

Romjulsprosjekt 2020: PHY Para15 variant


Anbefalte innlegg

Kult! Har vært flere ganger på nippet til å prøve meg på en bambuspinne, men vet med meg selv at den kommer til å bli for lite  brukt. Derfor har jeg inntil videre styrt unna.

Synes fargen til høyre ble skikkelig fin.

Gleder meg til å følge dette prosjektet, og er nysgjerrig på valg av lakk osv, om du har flere valg det står mellom og slike ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realiteten er vel at jeg allerede har for mange stenger, en selden bambus går greit i gjengen med utallige glassfibere.

Planen er å bruke tradisjonell le Tonkinois (båt-)lakk for surringene, testing pågår med trådtesten mens jeg skriver dette. Selve emnen er behandlet med Tru-Oil og kan i utgangspunkt forbli slik, uten videre lakkering. Siden jeg, per i dag, er mer intressert i hvordan det er å kaste med bambus enn å skape penest mulig stang, skal emnen forbli uten lakk. Da er jobben i praksis samme som med vanlige emner: lage og lime håndtak, snellefeste, samt ringene.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådtest gjennomført, og første påminnelse om gamle lærdommer kommet: ta det med ro med CP. Første tre til høyer var uten CP, og gikk så mørk at jeg bestemte å ta inn CP. Dermed er de fire til venstre med CP, fra høyre til venstre: Fishhawk Nylon A Dark Green 896, YLI 247, YLI 236 (med dårlig lagt CP) og YLI 236 (der CP er lagt på med ro og over flere runder). Selv om jeg blir fristet av granfargen til FH 896, så blir det litt mer avdempet YLI 236 vinneren.

20210103_151216.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man begynne å legge lineførerne på plass mens vi venter at mandagen kommer. Det ble nemlig en til lærdom i dag: det er _ikke_ enkelt å lage en korksnellefeste. Etter to runder med ødelagt resultat bestemte jeg å bestille treinnlegg. Men tiden går fint mens man venter på mandag og deretter posten: le Tonkinois til surreingene tar 24 timer mellom rundene og man skal ha en del runder.

20210103_151237.jpg

20210103_151251.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Livet kommer i veien og prosjektet drar. Men endelig har jeg fått toppdelene surret og lagt på CP, samt første runde med le Tonkinois.

 

To lærdommer:

1. silk og CP går ikke sammen så bra. Det må _rikelig_ med CP til for å få det gjennom silken. Dermed har jeg nå en toppdel med ujevn farge i surringene. 

2. Det er _ikke_ trivielt å få surringene pent på en sekskant emne. Jeg begynner å utvikle økt respekt for bambusbyggere som surrer selv. Sikkert blir bedre med erfaring men jammen er det nøye å få surringene sitte pent.

Apropos, en bambusemne med to topper tar minst dobbelt så lenge å surre som en vanlig stang med enkel topp. I tillegg er den todelt, så jeg har 7 ekstra linførere å surre.

 

20210204_090150.jpg

20210204_090217.jpg

Endret av Bounce
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser i nederste bildet surringen til venstre har fått misfarging fra Tonkinois. Så jeg har allerede bommet. Spørsmålet nå er om jeg gidder å rive ut surringene som gikk galt og starte på nytt eller om jeg fortsetter med disse og lever med den.

Øverste bildet viser den andre toppdelen som fikk en runde mer med CP, som gikk fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du urethanlakk vannbestandig  , enkomponent stanglakk eller (ev båtlakk?) farger den ikke tråden i noe særlig grad , ulempen er at det blir endel strøk med lakk og mer omfattende prosjekt , eller at du lever med det slik det er. Over tid  blir vel bambusen noe mørkere og litt slitasje i lakken rundt  ringene så er det ikke sikkert det blir synlig.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som den største feilen det der. Cp og silke er vanskelig og man må ha på ganske mange strøk. Så spørs det litt hvor pirkete man skal være. Om man vet at man kommer til å tenke på den feilen og legge merke til den, så er det like greit å gjøre den på nytt med en gang.

Det er litt av 'problemet' når man bygger selv, men vet om absolutt alle småfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre runden med le Toninois (er vel båtlakk) viser at CP strategien var ikke vellykket. Hver eneste surring har fått seg en leopard-lik farging. Da tror jeg at jeg lar den være og påstår i fremtiden at slik var det tiltenkt -- camou farger. Da har jeg også fått dreiet håndtak og limet snellefestet. Det som er igjen er å få lineførerne på plass på bunndelen, samt noen runder med lakk overalt. 

20210207_191710.jpg

20210208_115002.jpg

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig viktig for kamuflasjeegeskapene at den ikke er helt jevnt farget. Nå vil jo dette for fiskens del oppleves som en naturlig del av vegetasjonen rundt vannet. En god strategi! Jeg er sikker på at det gir bedre fangst.

Og jeg hadde nok tatt nøyaktig samme beslutning. Blir nok lite fremtredende ved litt slitasje.

Gleder meg til å høre om kasteegenskapene, om bambus har noe for seg. Nysgjerrig på det egentlig

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Aprops CP.Jeg fjernet nylig alle surringene på en femmer jeg mente ville bli veldig pen med brune surringer og CP. Tross to strøk ble noen surringer flekkete. Heldigvis er det forholdsvis lett og fjerne de når epoxyen er fersk. Så de ble surret på nytt med sort trå. Tok vel totalt 3-4 timer å gjøre det om. Mulig CP var litt gammel. Hadde heller ikke nok brun tråd til å gjøre om de aktuelle surringene. Fjernet først trådene på nedre ringfot og surret alle med sort tråd, så den andre halvdel. unnamed.thumb.jpg.c480abe55c397f70ed6b4bb869ebb644.jpg

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...