Gå til innhold

Stokkmaurvariant


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Sitter å binder opp en haug med maur og fant ut at jeg skulle ha en ny variant på en stokkmaur.
Denne er 15mm lang og bakkroppen lages slik gutta lager foam ismo av 2 biter 2mm foam som formes med krokløsnertang, klipper rundt og så smelter for å føye de sammen. Beina er faux bucktail, foamen foran 1,5mm razorfoam.

IMG_7698.JPG

IMG_7699.JPG

IMG_7700.JPG

IMG_7701.JPG

IMG_7702.JPG

IMG_7703.JPG

IMG_7690.JPG

IMG_7692.JPG

IMG_7693.JPG

IMG_7697.JPG

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, den der var spennende!

Skal jaggu binde opp noen av disse. Det er kanskje ikke så ofte man treffer på stokkmauren, men det var heftig når jeg endelig traff, så jeg må ha med noen i boksen.

Har masse bindejobb, men måtte innom optikeren og bestille litt skarpere skyts enn det eldre reserveparet som jeg bruker nå. Dro frem tørrfluekroker og det hele og satt en krok 17 i stikka og så omtrent ikke kroken, ei heller tråden... ppcrazyeyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (3 minutter siden):

Har du testa om den flyter forresten? Den skal vel godt med i vannskorpa denne, men fortsatt holde seg oppe. Løses helt sikkert av litt gel uansett.

Den er selvflytende ja, men å se den på 20m... :8_laughing: Njet.. men er godt vant med å gjøre tilslag på hvor jeg mulighens har flua samt gehør.
Jeg skal au lage meg noen grændiser med sånn bakkropp tenkte jeg.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (39 minutter siden):

Fy flate, så strøkent! Også goo-maur med flottør! Det var en ny vri! 

Comparadun Guumaur, insirert av bosniske "no-legs" fluer som henger dypt. De bilder normalt en kvast med cdc opp men de fluene er mye mindre så må ha litt mer å flyte på når man binder på krok 14.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (34 minutter siden):

flottørmaur

Det kommer til å fange det også. Ei flue som vil imitere en drukna proteinkilde hengende etter noe rusk i overflaten evt. vrengte vinger. Tenker ørreten velger den. Men med UV-lim i bakkroppen så må flottøren ha flyteegenskaper som er tilstrekkelige til å holde flua i overflaten. På de standard på str 12 og 14 vil det antagelig ikke bli noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (9 timer siden):

Det kommer til å fange det også. Ei flue som vil imitere en drukna proteinkilde hengende etter noe rusk i overflaten evt. vrengte vinger. Tenker ørreten velger den. Men med UV-lim i bakkroppen så må flottøren ha flyteegenskaper som er tilstrekkelige til å holde flua i overflaten. På de standard på str 12 og 14 vil det antagelig ikke bli noe problem.

JEg har kun laga på 2487 i 14 jeg, det er passe skogsmaur synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde en annen vri her også som jeg synes ble fin og som flyter veldig godt.
Kapp til en bit med 2mm foam, 3mm bred... fold den og lag et lite snitt mot senter fra hver side, så litt forsiktig bruk av lighter og rull mellom fingrene.
Øvre delen blir kappet, mens nedre blir toppen av framkroppen helt tilslutt. Lagde en stokk og skogs på bildet...

bilde.png

bilde.png

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...