Gå til innhold

VOEC ordningen og når det går feil-tips


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

Kjøpte endel ting i en norsk nettbutikk og dessverre var det et par ting jeg trenger kjapt og klin umulig å få tak i Norge. Bestilte på nett fra et sted som er er med i VOEC-ordningen for at den skulle gå greit gjennom tollen. Stusset  litt når det stod på sporinga at den var tollbehandla. Hentet den idag og selvfølgelig måtte jeg ut med noen hundrelapper. Det andre gang det skjer og denne gangen bestemte jeg meg for å være prinsippfast. Pakka var mer en nok merket med VOEC nummer. Ringte kundeservice og bare ut fra sporingsnummeret fant hun ut at pakken var registrert som VOEC pakke fra avsender. Det jeg gjorde feil, var at jeg tok ut pakken og betalte momsen. Hadde jeg ikke gjort det , men klaget først , hadde kravet blitt trukket. Så da er det veien via altinn og skattetaten for å få refundert momsen og når jeg får vedtak derfra, må det sendes inn for refusjon av tollbehandlingsgebyret. Så vet dere hvis noen opplever det samme.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis sluppet dette enn så lenge, men jeg synes det er dårlig at du faktisk må betale når du allerede har gjort opp for dette. Det jeg er mest skeptisk til er hva det faktisk koster å behandle en klage ut tilbakebetale deg. Bare for å unngå misforståelser, det er på ingen måte deg jeg kritiserer, men ordningen. Koster det mer enn det smaker..?

Til sammenligning så stusser jeg litt når jeg får brev i posten med en giro for kroner 5,- for bompassering og bare frimerket koster 12 kr. I tillegg er det skrevet ut en faktura og den er lagt i konvolutt og sendt. Det blir fryktelig dyre kroner å kreve inn for as norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Bendiksby skrev (2 timer siden):

Bestilte på nett fra et sted som er er med i VOEC-ordningen

Jeg har kjøpt fluebindermaterialer under denne ordningen en gang etter den ble innført, og det gikk smertefritt. Takk for at du deler, regner med dette justerer seg etter hvert. Å betale dobbel moms er ukult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det det fungerer nå får utenlandske butikker som IKKE er med på dette? Blir det full moms i Norge nå for absolutt alt da?

Jeg antar det vil stå på nettbutikker om de er med på dette? Brukte å bestille litt hos polske BG som er ganske billig, men vet ikke om det er noe poeng om det kommer moms oppå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Terje Bendiksby said:

Det jeg gjorde feil, var at jeg tok ut pakken og betalte momsen. Hadde jeg ikke gjort det , men klaget først , hadde kravet blitt trukket.

Betyr det at du klager i Posten eller via Altrinn _før_ du henter pakken?

Jeg er så heldig at min hovleverandør, Mistpool, er med på VOEC, og alle pakkene er kommet gjennom uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle aldri juble over at ting har fungert. Jeg bestilte en del til fra Mistpool nesten to uker tilbake, og pakken har endelig kommet til Norge. Men, men, posten sin app viser til 320kr av krav på pakken selv om den er en VOEC pakke. En telefon til Posten sin kundeservice bekrefter saken, importbehandlingen har ikke fått med seg pakken som VOEC, og gitt meg et krav på utlevering.

Nå har jeg sendt dokumentasjon på VOEC nummeret til Posten, og de forventer å ta 2-3 dager for å behandle saken på nytt. Så kan jeg få ut pakken etterpå.

Det jer ikke skjønner er at hvordan man klarer å få ut verdien på pakken å sette kravet, men ikke ser VOEC kodene. Mistpool har veldig synlig papirarbeid i plastlomme på pakken der VOEC koden pleier å stå tydelig.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg ta del to : I følge svar fra skatt må jeg henvende meg til butikken som solgte for å få ettergitt momsen jeg betalte de ( langt brev) . Av prinsipp må jeg stå på for å få posten til å ettergi fortollingsgbyret. Hvordan man kunne overse voec- nummeret når man fant verdien på pakken, må bare betegnes som en glipp og kvalifisere til nye databriller.  Har følelsen at dette blir mye arbeid, men så er det prinsippet da.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kunne jeg gjerne sett litt mere av såkalte digitalisering. VOEC nummeret stør i papirene til Mistpool, og sporingen til finske posten, knyttet til pakke-ID. Appen til Norske posten finner pakken med pakke-ID men greier ikke å sjekke med finske posten for å, i det minst, få seg en liten varsel å lete etter en kode. For min del kunne de stole på finske posten og bare brukt koden som finske systemet har. Så skulle man slippe dette tullet.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har saken løst seg med at posten tok en ny importvurdering og kastet kravet.

Det som plager meg er at pakken har VOEC nummeret på tre plasser. Veiledning fra Skatteetaten om VOEC egentlig bare krever at nummeret er der, i tillegg til at de _anbefaler_ at digital forhåndsinformasjon blir gjort tilgjengelig av transportøren (som jeg egentlig tror er tilfellet her).

Konklusjonen min er at Postens importservice vises som upålitelig uansett hva senderen gjør.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut til å løse seg for meg og ifølge en epost med en beklagelse. Slik var pakken merket. Både på framside og bakside. Mistpool har også vært  på banen, men jeg sa de kunne avvente litt, så forhåpentligvis er penger på konto snart.  Ale kan gjøre feil, men hvordan en ordner opp, er det som betyr noe.

IMG_3926.jpg

IMG_3929.jpg

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mustad c68 tarpon krok,

og noen andre kroker som vidt meg bekjent  ingen selger her på berget og denne gangen Stonfo «hjulet» til å å lage dubbingløkker med metalltråd. Utsolgt der jeg søkte i Norge og kjøpte bordet til legge ut materialer på her i Norge.  Trenger alt til uka., derfor, fri frakt over 330kr hjelper endel på prisen. 

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Eirik Rusten said:

Om jeg får lov til å spore bittelitt av: Hva kjøper dere hos Mistpool egentlig? Synes det ser dyrt ut der.

Jeg tror at fri frakt passer min innkjøpmønster: litt av gangen, materialer til en til to fluetyper av gangen, mest småsaker. I tillegg har jeg opplevd dem som meget pålitelig og rask på levering.

Og selvfølgelig er jeg litt skjeiv og gjerne kjøper fra finnene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt konge at dere står på kravene. Beundrer det! Jeg synser selvsagt når jeg sier at jeg tror de fleste bare betaler. Det er trolig at de bare driter i VOEC merkingen og håper at det blir betalt uten for mye motstand. Hvis det er tilfelle luktet det klingende mynt i kassen. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller bruke en variant av Hanlon's Razor her. Jeg tipper de bruker robotisert bildegjenkjenning, og driter i i digital forinformasjon. Tilbakemeldingen jeg fikk fra Posten var at pakken _skal ha_ VOEC merkingen på plass. Da ville jeg spekulere slikt at roboten bommer på å finne merkingen (det hender) og ingen dobbelsjekker. Personlig ville jeg stolet på digital informasjon som en indikator at merkingen bør være på plass og dersom det ikke fantes av roboten, noen bør sjekke. Men det er sikkert for komplisert. Enklere og billigere å ha mottakeren bruke en halvtime på epost siden det går ikke fra Posten sin budsjett...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bounce skrev (59 minutter siden):

Enklere og billigere å ha mottakeren bruke en halvtime på epost siden det går ikke fra Posten sin budsjett...

Jeg frykter litt at dette er nærmere sannheten, men jeg håper det bare er innkjøringsproblemer. Kanskje vi skulle lage en "bruksanvisning" for hvordan det er lettest å klage, slik at vi får lagt litt press på dem slik at forbedringer tvinger seg frem. 

Jeg har begynt å handle mer og mer på noroco i drammen, da jeg er i nærheten stadig vekk. Gratis parkering, bra utvalg og man kan skravle litt fluefiske når man har tid. Skal man investere litt så er det mulig å spørre om han kan matche priser fra nettbutikker og da havner man ganske godt ut. Han har også godt utvalg bindestæsj. "Problemet" med fysiske fluefiskebutikker er at jeg stort sett går ut med tre ganger så mye stæsj.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke en six pack engang. Gi meg én nattevakt med litt lite å gjøre, så skal den handlekurven fylles med stæsj. Ikke tenk. Også har jeg ikke oversikt over alt jeg har hjemme, ender ofte opp med mer av det jeg allerede har... 

Mitt navn er Christoffer, og jeg er avhengig. 

  • Lik 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...