Gå til innhold

Staffan Lindstrøm har gått bort


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Leste i dag at Staffan Lindstøm har gått bort. Han fikk kreftdiagnosen for bare under en måned siden.

Staffan var en av mange som var veldig aktiv på Fluefiskesiden da jeg startet for fullt med fluefiske, og kom med gode råd og anbefalinger. I 2009 var en kompis og jeg på et treff på Kvarven i Rena, og jeg møtte ham da. Fersk som kompisen og jeg var, forbarmet Staffan seg over oss og hjalp oss med kastingen vår. På FFS var han jo ivrig på den tiden, og kom med hjelpsomme kommentarer da jeg startet med fluebinding. Jeg har kjøpt vagwing (er visst pollenfilter fra VW) av ham, kapokdubbing har jeg, alpakkadubbing, og ikke minst polyamiddubbingen hans som jeg fortsatt bruker mye av. Han likte visst veldig å finne materialer som han kunne lage fluer med.

I 2011 dro jeg tilbake til Kvarven i Rena en uke alene, og Staffan var jo en av de som gjorde at jeg følte meg svært velkommen blant gjengen der. Det var turen da jeg fikk min første ordentlige kilosfisk (en typisk Rena-ørret på 1,5kg), og Staffan var veldig begeistret da jeg til slutt klarte å fange den.

Jeg har ikke møtt ham etter det, men har jo hatt han som venn på Facebook alle år så har jo fulgt ham de siste årene. 

Oppstrøms har en artikkel om ham.

Hvil i fred!

staffan.JPG

staffan2.JPG

  • Lik 1
  • Trist 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke møtt denne legenden selv. Har dog sett han på Facebook og samtlige av hans kaste- og bindevideoer. Jeg likte hans fremtoning og tilnærming til fluefiske, som står i sterk kontrast til mye annet man ser på SoMe. 

Det er tragisk når mennesker dør for tidlig og de etterlatte står igjen. 

Sov godt og hvil i fred, Staffan. 

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å lese, selv om jeg aldri har hatt noe personlig forhold til Staffan Lindstrøm. Jeg har sett på Facebook-siden hans at utviklingen var dårlig. For min del forbinder jeg Staffan Lindstrøm mest med én ting, og det er flua Dæveldotten. Da jeg og kompisen min begynte å fiske med flue for litt over 30 år siden, så fisket vi ørret i ei knøttlita tjønn, med fisk opp til tre hekto. En dag hadde kompisen min bundet ei Dæveldotten, som fisket veldig bra. Etter det fikk vi et nostalgisk forhold både til flua og Staffan, selv om vi ikke visste hvem han var. Noe som for øvrig forandret seg med tiden, selvsagt.

Hvil i fred.

Endret av Kim Roger
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en trist melding som traff meg rett i fleisen da jeg søndag åpnet Fluefiskersiden, derfor vil jeg skrive noen ord om mitt kjennskap til ham.

Første gangen jeg kom i kontakt med Staffan var da jeg meldte meg på et kastekurs han hadde i Brumunddalmidt på 1970- tallet. På grunn av etternavnet trodde jeg at det sannsynlig var en en svenske som skulle briljere litt overfor teite nordmenn. Men det var det ikke nei. Han var faktisk underdanig overfor oss kursdeltagere. Senere ble jeg enda bedre kjent med ham under en hyggelig workshop som FAST FISKE hadde ganske tidlig etter åpningen av firmaet. Så mesteparten av det jeg praktiserte under min tid som fluefisker har jeg lært av ham.  Dessverre traff jeg ham ikke i 2020, men tankene streifet stadig inn på hvordan han hadde det etter at han for en del år siden fortalte at han ikke tålte kulden. 

Så takk for alt du lærte meg i løpet av en førti/femti års periode.

HVIL I FRED.

Magne Fjellstad.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...