Gå til innhold

Rio Single Hand Spey


Kim Roger

Anbefalte innlegg

Bruker den i klasse 6 (flyt) med en CND GT 966, og Blue Halo 806 glassfiber. Funker utmerket med begge to. Har kastet alt opp til #4  dobbelkrok med den. Lettkastet til de grader at jeg føler meg en god kaster med den, som i seg selv sier noe. Hvis du får deg en i klasse 8 og ikke liker den, tar jeg den fra deg...

Endret av Bounce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, fluefiskesiden har svar på det meste :D. Jeg har ei 6-er-stang, og vurderer å handle et sånt snøre i klasse 6. Men en annen kar nevnte også at snøret plasker mye og er veldig tungt og klumpete. Men ser det får mye skryt også, som dere bekrefter. Nå ønsker jeg å bruke snøret litt all round, og ikke bare speykaste laksefluer. Og da er det kanskje andre alternativer som er like gode/bedre (?).

Endret av Kim Roger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den slår over gansk kraftig og muligens kan virke til noen som for kraftig. Men jeg har brukt den egentlig mer med overhodekasting enn rulle og spey, og skal bruke den som allaround. Jeg har en annen snøre i #6 som er mer allaround (Naru SHS) og som er klart roligere å kaste og kanskje jeg ikke skulle bruke Rio SHS til tørrflue, men i klasse #6 blir det mindre av tørrt for meg. Valg av fortom har og noe å si med hvordan snøret funker, men det har jeg ikke testet med denne,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kastet overhead og noe (les: lite) spey. Overhodet kast var veldig greit, men om stangen er ikke er så rask så kan nok snøret komme over som tungt, derfor foreslått en lineklasse lettere enn du tror. Jeg synes det slår over ypperlig om du klarer å tilpasse kraften i kastet, men for en ekstra uerfaren type slik som jeg var da jeg hadde snøret var dette litt i meste laget. Jeg byttet til Barrio SLX, og det leverte varene. Mye mer tilgivelig. Problemet for meg med dette snøret var at da jeg hadde ladet stangen (ladet dækla raskt) og skulle få mer snøre ut, så var det en hårfin balansegang før snøet overbelastet stangen og drepte hele momentet. Jeg klarte ikke å finne balansen mellom å kaste langt med mye snøre ute vs å skyte snøre, så derfor byttet jeg.

Vil tro du er en bedre kaster og finner denne balansen bedre. 

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...