Gå til innhold

Bra solbriller for spotting av laks


Blue Charm

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke noe bestemt merke å trekke frem, men det som er viktig er at de er polariserte og gjerne har en brunlig/kobberfarget tone, da det er den toningen som dekker flest lysforhold. Fargen glassene bør ha er avhengig av lysforhold. Gul og grå er alternativene, men brun/kobber mest universell. Meget mulig du vet dette fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polariserte kobber er nok den mest gangbare fargen . Har selv erfaringen  Zeal, Haber vision og Smiths optic. Dyrt ja, men bare vent til du må begynne å bruke progressive, der har jeg gått for kobber fra Zeal "billigmerker" til Maui Jim. Gode briller er uvurderlig. Har også ett par med grå glass.De gir ikke samme fargemetningen som kobber og synes de ikke ser like godt gjennom vannet.  Med kobber ser jeg oftest bunnen bra, men hvor dypt det er ofte litt vanskelig å bedømme. De grå skjærer ikke gjennom vannet på samme måte. Gult glass har jeg også fra Haber Vision men det har jeg knapt brukt på de 13 årene jeg har hatt de. Et lite apropos, gikk en spasertur langs en engelsk kalkelv. Spottet fisk med de grå solbrillene, men ikke på samme måte som med kobberfargede glass.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er sagt her, men skal du fiske veldig klare elver med feks grønnskjær i seg så kan da linser til tropisk fiske være enda bedre enn kobber . Smith mener jeg har en tabell ett sted med anbefalinger.  Jeg synes briller med Speil gir mere gjenskinn når du har lys bakfra så jeg unngår dem.

Sjøl bruker jeg Smith og er strålende fornøyd med det de siste 20 åra . Har Kobber, Amber og grå lowligth ignitor(knall i gråvær og regn ) pluss billigbriller i gult og rosa

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, mye nyttig innspill her.

Jeg har 10-20 års perspektiv på ting jeg kjøper så kan godt betale litt. Jeg skal henge oppe i Rauma i knappe 5-6 uker til sommeren, og der er det ganske så klart vann med grønnskjær, så der fikk jeg litt å tenke på...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (23 timer siden):

Kobber/brun er forøvrig det som gir best kontrast i forhold til dybdesyn.

Av nysgjerrighet, hvilke glass er best til grønt vann eller tropisk som du nevner?

Ja og de to fargene ville vært mitt førstevalg hvis jeg skulle ha en brille til alt, og da i photocromatisk som justerer seg. Men skulle jeg gått masse tropisk så synes jeg green mirror linser fra Smith er bedre. Har også syntes sånne har vært litt bedre i grønnklare elver. 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...