Gå til innhold

Innkjøp av nakke, vinger på daddy long legs


Truls

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på å kjøpe meg en nakke som utelukkende skal brukes som vinger på daddy'er.

Jeg ønsker en nakke hvor fjærene er solide og ikke ryker av med en gang. Om man får noe som gir mange vinger på nakken så er det fint.

Hva skal jeg velge? Hva er optimalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en indisk dun-nakke til null og niks på Gero som jeg syns funker mycket bra til misc vinger - maur, daddy, bibio, danseflue. Har sett de har hatt badger hengende og - regner med jeg ikke greier styre meg neste gang jeg kikker innom.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (2 timer siden):

Indiske hanenakker er det beste til dette. Høne er brede fjær og svært dunete hvis man ikke kjøper dyre nakker fra whiting eller metz som det er bedre å bruke som hackle.

Pål hadde vel en oppskrift på hvordan man kan klargjøre disse, og mener du også nevner det i en av videoene dine. Vaske, sjamponere og skrape baksiden. Blir så fint atte.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte meg noen varianter, og det ble jo ikke rare summen ut av det, så det ble noen ulike fargeesorter.

Men info om preparering skulle jeg gjerne hatt. Godeste google hjalp ikke nevneverdig. Regner med at kunnskapen finnes her inne, om noen ville dele den?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start med å legge de i bløyt i litt lunka vann med en skvett zalo oppi.
Så tar du en skje og skaper vekk fett fra baksiden, dette bil gjøre de mykere.
Så kan du klippe vekk "tjafs".
Neste er en vaskerunde med shampo og så en runde med balsam.... Deretter føner du de ganske tørre og lar de tørke under litt press mot et papir til dagen etter.
 

bilde.pngbilde.pngbilde.png

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Rusten skrev (2 timer siden):

Hvor har du kjøpt den fargen der? Har bare sånn duste-farger, skulle gjerne hatt den der :)

 

Kjøpte meg en stabbel på Lathkill i 2018, heter DK. Blue Dun. Kommer i ymse gråtoner over til gråblå de der.. Står DUN på hjemmesiden og DK Blue dun på pakka jeg fiska opp.. .mao. varierer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...