GĂ„ til innhold
  • 0

Fra flyt til synk


matsv

SpÞrsmÄl

Hei 🙂 sikkert et dumt spĂžrsmĂ„l men la gĂ„. 

 

Har Rio Elite Grand WF #5 flyteline til stanga, det jeg lurer pÄ er om det finnes noen mÄte jeg kan fÄ den til Ä synke ved hjelp av en tung fortom eller lignene dersom det er lite aktivitet oppÄ vannet? Om det finnes noe produkter man kan koble pÄ flytelina som enkelt kan tas av og pÄ? SÄ slipper jeg Ä ha ekstra snelle og full pakke. Ganske fersk sÄ hÄper noen vet :D Om noen har erfaringer med noe, sÄ skriv det gjerne. 

 

PÄ forhÄnd, takk! 

Endret av matsv
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

12 svar til spÞrsmÄlet

Anbefalte innlegg

  • 0
Bounce skrev (4 minutter siden):

Hvis man ikke skal altfor dypt finnes det polyleadere som synker. Finnes i en rekke synkegrsder, lengder og tykkelser. Bruk disse i stedet for fortom.

Aha, hjertelig! Er dette noe som kan fungere til litt mer nymfe fiske / vÄtfluer i elv? Kan det fungere pÄ stille vann om man feks sveiver litt sakte inn? 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 0

Nettopp, og synkegrad&lengde vs sveivehastighet gir deg dybden du nÄr. Skal du dypt ned er det da synkelina som glerder. Jeg bruker disse (polyleadere) mest til vÄtflue og lignende i elv. 

Endret av Bounce
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 0

En grei mÄte Ä komme ned med flua. Men husk at ved veldig tung fortom oppfÞrer Lina seg annerledes i selve kastet. Ved slutten av utrulling framover og bakover blir det spesielt merkbart, ved at det blir litt som en pisk og tyngden spenner stanga litt rart og er godt merkbart i hÄnden.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 0
8 hours ago, TĂžrrflua said:

Men husk at ved veldig tung fortom oppfÞrer Lina seg annerledes i selve kastet. Ved slutten av utrulling framover og bakover blir det spesielt merkbart, ved at det blir litt som en pisk og tyngden spenner stanga litt rart og er godt merkbart i hÄnden.

Riktig. Ofte er det bedre Ä bruke en lengre leder med mindre synkegrad enn en kort, tung en. En 6 fÞtters extra fast sink er en djÊvel Ä kaste for Ä si det sÄnn...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 0

Du har en 9foter stang, sÄ du kan enkelt bruke polyleadere mellom 8-10 fot uten problem. Fast sink er 4 tommer per sekund (10 sekunder til 1 meters dybde). Har selv brukt bare sink tip lina utover leadere, sÄ kanskje er det andre som kan tipse om synkelinene.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 0

En annen lÞsning som funker vel sÄ bra mange steder (elver) er rett Ä slett Ä sette pÄ en eller flere tunge fluer og kombinere dette med ganske lang og tynn fortom (5x er ok og safe). Setter du pÄ 2 nymfer med 2 og 3mm tungstenskalle sÄ kommer du raskt nedtil fisken. Dypt er litt realtivt ogsÄ, skal du fiske pÄ fisk som stÄr pÄ 1,5m dyp sÄ mÄ du ikke nÞdvendigvis ned til den. Fisken flytter seg ofte ganske langt for Ä ta nymfer nÄr de beiter og med et par tungstensnymfer eller bare en ogsÄ kommer du ganske fort ned hvis du lar den drifte uten drag.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 0
matsv skrev (11 timer siden):

Har Rio Elite Grand WF #5 flyteline til stanga, det jeg lurer pÄ er om det finnes noen mÄte jeg kan fÄ den til Ä synke ved hjelp av en tung fortom eller lignene dersom det er lite aktivitet oppÄ vannet? Om det finnes noe produkter man kan koble pÄ flytelina som enkelt kan tas av og pÄ? SÄ slipper jeg Ä ha ekstra snelle og full pakke. Ganske fersk sÄ hÄper noen vet :D Om noen har erfaringer med noe, sÄ skriv det gjerne. 

Jeg bruker egentlig kun flyteline bÄde i vann og elv. Med vanlig mono-fortom med fluorocarbon spiss sÄ kommer jeg langt nok ned til Ä fiske med minizonkere, libellenymfer, andre nymfer og slikt. Jeg tror ikke jeg har noen fluorocarbon fortommer til rent nymfefiske lengre, men synes det gÄr helt greit i elv og vann egentlig. Kunne sikkert hatt en line som synker liggende en plass, men tror egentlig aldri jeg har vÊrt i situasjoner der jeg mÄtte hatt det. Kanskje i belly pÄ svÊre vann en og annen gangen? Ellers sÄ gÄr det greit nok i skogsvanna jeg fisker i.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 0

Det er grovt forenklet tre muligheter for Ä komme ned med en flyteline, alle nevnt allerede:

- Polyleadere som synker

- Splithagl

- Fortyngede fluer

Jeg foretrekker systemer som er varianter av de to siste, fordi de gir flere muligheter til Ä direkte se om fisken tar og generelt mer fleksibilitet i fisket etter Þrret. Jeg bytter foreksempel gjerne mellom en tÞrrflue og en fortynget nymfe bare ved Ä bytte flue og henge pÄ en nappindikator. Det fisker greit ned til en halvmeter i alle fall. Dersom du ikke har fortyngede fluer, kjÞp en boks splithagl med forskjellige stÞrelser minst ned til 0,4mm.

Det er i det hele tatt veldig mange mÄter Ä rigge for forskjellige dyp i elv, med flyteline og uten bruk av polyleaders/sinktips. De eneste gangene jeg bruker polyleaders om dagen, er om jeg skal svinge flua ned/pÄ tvers av strÞmmen ala laksefiskere.

PÄ litteratur-fronten er George Daniels «Dynamic Nymphing» en bra kilde for forskjellige mÄter Ä fiske «under vann» pÄ.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

  • 0

NÄr det gjelder plassering av kast i elv sÄ er det en tommelfingerregel at jo mere oppstrÞms du kaster jo lengere synketid som gir dypere dybde. Sammen med nappindikator er dette bÄde giftig og spennende. Legger gjerne en liten nedstrÞms loop rett fÞr lina passerer meg. Dette kan gi mange meter med ekstra fiske.

Endret av TĂžrrflua
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

×
×
  • Opprett ny...