Gå til innhold
  • 0

Nybegynner på pappaperm


Magnus Aunevik-Berntsen

Spørsmål

Hallo, 

Tenkte jeg kunne ta med meg jentungen og trille til nøklevann (tar gjerne imot forslag til andre vann eller elver i nærheten av Oslo som kan trilles til, og hvor det er ok å prøve seg med fluestanga)..  For å få øvd meg litt med stanga. 

Noen forslag til fluer som gjør seg til vårfiske i marka? 

Mvh Magnus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

På våren før ting kommer litt i gang, er det ikke sjelden førstevalget blir en snærten liten mini-zonker. Når myggen begynner så er det CDC-mygg, myggklekker, og kanskje en buzzer eller to som dras frem. Som Truls sier, maur og dansefluer er også lurt. Daddy long legs trigger bestandig fisken :)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for flotte råd. Tenkte jeg skulle binde disse selv, jeg har bundet litt fluer, men er noen år siden og jeg hadde da en veldig flott bok som ikke ga meg alt for mange valg :P Var bare å velge noen å binde... var ikke så opptatt av bruken da.

Om det hadde vært mulig lenka til hvilke av de mønstrene i databasen her på siden som dere ville foreslått for disse fluetypene hadde det vært supert (Er ørten stankelbein og mygger, og jeg vet ikke helt hvem av dem jeg skal velge)

 

Mvh

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Magnus Aunevik-Berntsen skrev (2 timer siden):

Takk for flotte råd. Tenkte jeg skulle binde disse selv, jeg har bundet litt fluer, men er noen år siden og jeg hadde da en veldig flott bok som ikke ga meg alt for mange valg :P Var bare å velge noen å binde... var ikke så opptatt av bruken da.

Om det hadde vært mulig lenka til hvilke av de mønstrene i databasen her på siden som dere ville foreslått for disse fluetypene hadde det vært supert (Er ørten stankelbein og mygger, og jeg vet ikke helt hvem av dem jeg skal velge)

 

Mvh

Magnus

Lær deg å lage fine Cdc Mygger, super allrounder som fanger nesten støtt!

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Magnus Aunevik-Berntsen skrev (12 minutter siden):

Det skal jeg! 

Er det noen grunn til at cdc foretrekkes fremfor annet hackle? 

Har dette liggende... Men kjøper gjerne inn cdc. Bare kjekt å forstå forskjellen utenom farge 😛

 

IMG_20210304_081059.jpg

Det er måten cdc beina sitter på vannet som gjør flua så killer, flyter høyt og fint når den er fresh og er meget livlig. Med cdc er det også lett å lage rett lengde på beina btw, de hacklene du har der er alt for store til mygg krok 16-20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
4 minutes ago, Rune Stokkebekk said:

Det er måten cdc beina sitter på vannet som gjør flua så killer, flyter høyt og fint når den er fresh og er meget livlig. Med cdc er det også lett å lage rett lengde på beina btw, de hacklene du har der er alt for store til mygg krok 16-20.

Takk for info, da blir det shoppingtur da.

Endret av Magnus Aunevik-Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Et kjapt lite spørsmål her. Fikk inn bestillingen min på div saker så jeg får bindt litt :D 
Jeg merker at der det butter på disse CDC myggene er å få nok cdc hackle på dem. Regner med det er jeg som må jobbe med teknikken, men lurte på om en sånn klemme på 2,75cm (Stonfo størrelse Mis1) holder nok cdc, eller om jeg burde fått mer cdc inn i denn løkka i lengderetningen?

 

Legger til et bilde av forsøket mitt her nå , som riktignok var litt bedre. Se bort fra fargevalg, ville i gang og øve selv om halve forsendelsen fortsatt er på vei. 

 

 

IMG_20210311_102946.jpg

Endret av Magnus Aunevik-Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Magnus Aunevik-Berntsen skrev (1 time siden):

cdc inn i denn løkka i lengderetningen?

Du bør prøve å legge inn cdc-fibrene 90 grader i dubbingløkke. Når du tvinner den vil fibrene stå ut slik at du kan bruke de som hackle. Mengden hackle er vanskelig å gi noe fasit på siden Cdc er et naturmateriale og alle fjær er ulike.

Ta en titt på denne videoen så får du mange tips:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 minutes ago, Jarle TL said:

Du bør prøve å legge inn cdc-fibrene 90 grader i dubbingløkke. Når du tvinner den vil fibrene stå ut slik at du kan bruke de som hackle. Mengden hackle er vanskelig å gi noe fasit på siden Cdc er et naturmateriale og alle fjær er ulike.

Ta en titt på denne videoen så får du mange tips:

 

Ja, Jeg legger dem inn i løkka i 90 grader slik at de twinner seg når jeg spinner dubbing twisteren. Det var mer hvor mye cdc som trengtes, og hvorvidt en sånn klemme på 2,75cm som regel bør holde nok cdc med rett teknikk og fjær av normalt tilstrekkelig kvalitet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Magnus Aunevik-Berntsen skrev (1 time siden):

Ja, Jeg legger dem inn i løkka i 90 grader slik at de twinner seg når jeg spinner dubbing twisteren. Det var mer hvor mye cdc som trengtes, og hvorvidt en sånn klemme på 2,75cm som regel bør holde nok cdc med rett teknikk og fjær av normalt tilstrekkelig kvalitet. :) 

Hei Magnus og andre som lurer på myggen, sjekk tipset her ang hvordan du prepper og snurrer:


Tråden er "hacklestammen" og sentrerer du fibrene, dvs. du har lange nok så får du mer fylde... Brett all cdc bakover slik at det er lettere å surre uten å binde ned fibre... bilder i link.

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tenkte jeg kunne stille et spørsmål om ikke bare bindingen men fisket og når jeg først var i gang. 

Klør veldig etter å komme igang nå, men vanna her på østkanten av byn er ikke isfrie ennå. 

Ser i fiskekartboka at kortet skal gjelde for øvre del av Akerselva, samt et lite strekke av Hakadalselva. Tok en liten svipptur og bare kikket fra bilen på Akerselva ca ved teknisk museum og selv om det er fryst i dammene så er jo de mer strømførende partiene isfrie. 

Noen erfaring med å fiske noen av disse elvene? (antar de umulig kan være folks gromplasser og at det uansett er plenty med folk i området.. Så tenkte det var noe det gikk ann å svare på uten frykt for å ødelegge favorittfisket sitt) 

Gir det mening å fiske noen av stedene nå? Bør jeg ha vadere, eller kommer man nedtil og får kastet? 

Ooooog anbefalt flue(r). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Mange år siden jeg var godt kjent her, så det kan ha forandret seg lit... Øvre deler av akserselva har nok av ørret, men for det meste smått. Jeg fisket en del fra undersiden av fossen på frysja og nedover mot nydalsdammen. De rolige partiene huset en del fin abbor, og noen mindre gjedder. Strømpartiene så er det mye ørret, men regn med mye smått som sagt. En og annen grei fisk går det der. Ville brukt nymfe, montana, bitteliten wooly bugger eller noe i den duren.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...