Gå til innhold

Snellefester av med innlegg av akryl og et med bøk.


Anbefalte innlegg

Har noen prosjekter som grunnet diverse omstendigheter har blitt liggende inntil  tre år.  Endelig fått dreid kork grep og detaljer i akryl og montert det. Innlegget i  beiset og surnet bøk gikk som en lek. De som ble dreid av en akrylstav var ett lite h. For de første de krever et nyslipt dreie jern og det sløves  utrolig kjapt. Lukten som blir under bearbeidingen er for meg kvalmende. Med et skarpt jern var det bare finpuss med 400 , 800,  1200 papir som gjensto for en fin overflate. Noen av de fikk et fint lag lakk. Problemet  oppsto når jeg skulle lage  et 10mm  gjennomgående hull. For det første oppsto det utrolig fort varmgang, selv ved lav hastighet.  Måtte kjapt slå av motoren på dreiebenken. Men den utboret massen oppførte seg som kram snø som brå fryser. Og lukten da. Og plutselig kunne emne begynt å bule, eller sprekke.  Det ble endel kast. 

_BEN0897.jpg

_BEN0936.jpg

_BEN0951.jpg

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig! Er bøken fra egen hage? Imponerende resultat.

Kan skrive under på at lukten av akryldreiing er pyton. Hjelper på varmgangen å borre gradvis. Jeg begynte med 3mm og tok litt og litt Første forsøket mitt med akryl ble gjort inne i stua... ikke lurt! ppcrazyeyes 

har du laget foring mellom snellefeste og fightingbutt selv? Hvordan får du eventuelt til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samlet opp endel  edel tre fra fruktrær  og annet lauvirke som bøk , ask og rogn fra egen hage. Tørker det på tredje året.  Den bøken  skjærte jeg til et stykke og fintørket i mikroen. De stykkene som går ned mot fighting butten, lagde jeg to typer avhengig av snellefeste. En  type som ligner på en slik støttehylse rørleggeren bruker. Den andre  var bare en enkel skive jeg kappet av akrylstykke.  Mulig det hadde vært enklere å dreie med de jerna som er beregnet på å dreie penner, men da hadde benken kanskje vært i største laget.  Som sagt jeg har endel trevirke som skal brukes til bl.a snellefester, men det blir ikke flere stangprosjekter i år. Gjøre ferdig disse så fluebinding og fiske.   Å bore  hullet i flere omganger tenkte jeg på, men i og med at materiale ble såpass tynt fra hullet til de  ytre på emnet , tok jeg ikke sjansen tilfelle de ikke ble helt i senter fra en boring til en annen.

Endret av Terje Bendiksby
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er bloke i klasse 6,7,8 og 10.  10 er den med sort trekantsfeste .En Taniwha ii klasse 6  (skulle egentlig bare ha klasse fem, men så fikk jeg med godt tilbud hvis jeg tok begge ) med mørkeblått og gulgrønt innlegg.  Den med tre innlegget er en Bloke klasse tre, et blanks jeg hadde liggende, da jeg kjøpte inn en del av de og bygde og gav  de bort i gaver. Forøvrig et rimelig og bra emne som alle bloke emne stort sett er. I hvertfall de jeg har prøvd, 

Endret av Terje Bendiksby
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg er sånn halvveis på jakt etter en syverstang til kystfiske og synes det er litt vanskelig å finne passe kraftige stenger. Synes gjerne de blir litt for myke eller litt for harde. Mulig xgnp i 6 eller 7 kunne passet. Har en xgnp åtter jeg synes er i hardeste laget

Mulig Red Truck i klasse 7 er et alternativ også. De er jo tilgjengelige i Norge nå.  https://foldenflyfishing.no/produktkategori/stangbygging/karbon-emner/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xgnp i klasse 8 er en knallhard stang. Syveren, er snillere og sekseren er enda mye snillere så de kan egentlig nesten ikke sammenlignes. Xgnp klasse 6 føles som en ren sekser. Jeg bruker syveren til gjedde og sekseren på kysten. Sekseren brukte jeg tid på å bli kjent med. Den virker nesten dyp, men kastes best med en lett flikk, da flyr det avgårde. 

Red truck #6 stengene er stivere enn xgnp, og mer toppaksjon. Bare prøvd #6 i Red truck. Liker de også, men det er stor forskjell på dem. Red truck har en myk øverste 1/3 og stiv siste 1/3, mens xgnp bøyer seg 1/2 men er lett å aktivere dypere, men må kastes med korte presise bevegelser, så litt tilvenning må du nok regne med.  Har hatt brudd på begge (begge min feil) og jeg fikk ny del fra bloke på garanti, og måtte kjøpe ny fra r.t., ikke veldig stor kostnad for ny del, men måtte kjøpe den. Det betyr litt for meg, men så spørs det hva slags stang man ømnsker da. Bloke Xl50 (rød) er likere Red truck.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det når jeg dreier kork og har et festepunkt på hver side av stanga som roterer. I og med det er en mandrell jeg har laget selv med gjengestang, har mutteren mot fartsretning lett for å løsne litt selvom jeg sikrer den med tape. Med kork og forsåvidt akrylemne bruker  jeg dreiejern til å få det 100% rundt før jeg begynner på fin formingen. I sær på kork kan limrester og korkringer litt ut av senter gjøre grepet litt elliptisk, starter en rett på med sandpapir. og med at jeg må bruke annen redskap og mer kraft på akrylen har jeg verdt skeptisk til å dreie på mandrell. Emnet er lite og det er lett å komme for nær motoren og skålchucken jeg bruker. Nå finnes det spesielle mandreller til å dreie penner med, men de har litt liten diameter. Den siste jeg dreide lagde jeg hullet første og festet i en rotorende mothold.  Blir det flere akrylemner jeg skal dreie, så kan jeg lage en større mandrell hvor jeg kan lime fast mutteren som går mot fartsretningen dvs ved dreiechucken og kanskje vurdere å prøve de dyrere hss jerna jeg har. Akryl er pent, men lukta da under arbeidet da.

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Truls said:

Xgnp i klasse 8 er en knallhard stang. Syveren, er snillere og sekseren er enda mye snillere så de kan egentlig nesten ikke sammenlignes. Xgnp klasse 6 føles som en ren sekser. Jeg bruker syveren til gjedde og sekseren på kysten. Sekseren brukte jeg tid på å bli kjent med. Den virker nesten dyp, men kastes best med en lett flikk, da flyr det avgårde. 

Red truck #6 stengene er stivere enn xgnp, og mer toppaksjon. Bare prøvd #6 i Red truck. Liker de også, men det er stor forskjell på dem. Red truck har en myk øverste 1/3 og stiv siste 1/3, mens xgnp bøyer seg 1/2 men er lett å aktivere dypere, men må kastes med korte presise bevegelser, så litt tilvenning må du nok regne med.  Har hatt brudd på begge (begge min feil) og jeg fikk ny del fra bloke på garanti, og måtte kjøpe ny fra r.t., ikke veldig stor kostnad for ny del, men måtte kjøpe den. Det betyr litt for meg, men så spørs det hva slags stang man ømnsker da. Bloke Xl50 (rød) er likere Red truck.

 

Du har jammen bygd mange stenger 🙂. Takk for at du tar deg tid til dele erfaringene.

Da høres jo xgnp #7 ikke så dum ut. 

Må dog innrømme at jeg synes "spiralfinishen" til Red Truck ser veldig bra ut. Syveren derfra får også gode skussmål rundt omkring. Jeg har ikke prøvd noen av stengene til RT men har lest et eller annet sted at #6 er en ganske annen type stang enn #5, helt i tråd med din beskrivelse. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer at red truck lager stengene i serien til ulike formål etter klassene. Jeg kjøpte de egentlig kun for finishen, for å lage noe litt annerledes. Og finishen er steinkul. Men som stang ville jeg nok valgt bloke xgnp, men begge er gode og jeg tipper du blir fornøyd uansett. Kommer jo litt an på hva du foretrekker også da. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...