Gå til innhold

Tilflytter søger tips og råd


Anbefalte innlegg

Hei, jeg flytter til Molde fra DK i april for at arbejde - og søger derfor information, tips og råd i forhold til at komme godt i gang med fluefiskeriet i området. i Danmark fisker jeg mest efter havørret fra kysten med enhåndsstang, men forventer flere spændende muligheder i Møre og Romsdal området. jeg ved emnet er bredt, men al information osv modtages med stor takknemmelighed.

vh

Martin

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hei

I Molde så har du muligheter for fiske omtrent over alt. Det ligger fiskevann i gangavstand fra sentrum som kan gi ganske stor fisk og sjøen ligger foran hele byen. Det er fjorder i alle retninger med elver stort sett innerst i hver eneste en :)

Sjøørreten er fredet ut april (hele mars og april er fredet) 

Når vi kommer til mai kan du finne sjøørret langs land hele veien. Det beste tipset er flytte litt på seg, er det tregt en plass så biter det gjerne en annen plass. Fisket er stort sett best rundt full fjære, men jeg har fått fisk hele døgnet. 

Fluer vi bruker er som de fleste andre plasser, jiggy, pattegrisen, vaskebjørn. Når det er kaldt har vi fått bra på friske farger, gjerne rosa.

Fisk gjerne med litt synk på lina, de beste plassene har gjerne dypt vann i nærheten og får du flua utpå det dypet vannet og fisker den inn mot grunnere vann skjer det ofte litt.

Om du vil kikke litt på kart så har du Malmefjorden, Fannefjorden, Romsdalsfjorden, Eresfjorden, Langfjorden, Isfjorden og flere øyer rundt. Bolsøya og Sekken er også plasser hvor jeg har fått fin sjøørret. Isfjorden ble brukt til en episode i Fiskeskolen til Seeberg og der er det til tider svært mye folk desverre. Det kan være bra der, men de største fiskene svømmer ikke i den fjorden :)Husk at det er innført større munningsfredningssoner, de kartene finner du her: https://www.statsforvalteren.no/nn/More-og-Romsdal/Miljo-og-klima/Fiskeforvaltning/Reglar-om-fiske-etter-laks-og-sjoaure-ved-utlop-av-vassdrag-munningsfredingssone/

Husk også på minstemål (og magemål :) ) sett ut utgytt fisk.

Tor Raymond og Ola hos Jakta Sportsbutikken Molde har stort sett kontroll på hvor det taes fisk og hva de får på rundt om, så stikk gjerne innom de bak Roseby.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...