Gå til innhold

Tips til praktiske "vadesko" langt inne på vidda


Daniel L

Anbefalte innlegg

Hei!

Har store planer om en drøy ukestur i indre troms i månedsskifte juli/august og har bestemt meg for å ha en eldre vadebukse innover. Det sier seg selv at jeg ikke prioriterer å bære med meg vadesko innover på fjellet, så derfor tenkte jeg å høre om det er noen her inne som har tips eller erfaring rundt alternativ til vadesko som ikke tar alt for mye plass og helst ikke veier så alt for mye. 

 

På forhånd takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere ganger tenkt «badesko» selv, typ lenker lengre ned, men det har blitt med tanken. Det som bekymrer meg mest i så måte er at foten er veldig utsatt nedi under vann. Skal lite til før man fx brekker noe og blir sittende fast. Jeg har et par Simms flyweights som ikke er voldsomt mye større eller tyngre - er nok disse som får være med på tur. 
 

badesko-eksempel: https://www.fjellsport.no/aztron-libra-barefoot-water-shoes-blue-yellow-46.html

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daniel L skrev (11 minutter siden):

Spørs om jeg ikke må se nærmere på Simms sine flyweights... 

Er der selv også. Lurer på om disse blir mine nye vadesko å labbe langs elva med. Ikke minst mellom skogsvann i marka og mellom vann oppe i fjellheimen. Synes de ser lovende ut og har sett flere som skryter av dem.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt meg flyweights og har foreløpig ikke prøvd de på lange turer enda, men de er veldig komfortable, lette og sitter godt på foten. Så jeg tror det er lurt å prøve de på. Det virker som sko det er godt å traske lange økter i, og det er nettopp det jeg har kjøpt de for.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtvading på fjellet hadde jeg droppa , ligger du i telt så går det utover komforten for hele turen. du blir rett og slett ikke varm igjen i Norge ved normale temperaturer-.

Jeg brukte Flyweigth fra simms daglig i drøye 11 uker i fjor og de skoa leverer . Men selvsagt er tunge i forhold til badesko . Er null stress og kyrysse elver og fiske typiske fjellvann med badesko. Men havner du i stein og pusher grensa litt så risikerer du innklemte tångler og verk ! jeg bruker dem som ett superlett oppsett sammen med hoftevadere for lette elvekrysninger og strandfiske på fjellet .

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...