Gå til innhold

Musefiske??


Anbefalte innlegg

Er det noen her som fisker med mus etter ørret? Isåfall hvor, når og hvordan fungerer det best? Også hvilke fluer fungerer for dere? Jeg har bundet to stk. Morrish Mouse, ganske små. Hva tenker dere om disse? Ok størrelse, eller burde de være større? Bundet på en #4 og #6(La ved en krokboks for referanse)

164335814_502167984123523_816331465980981190_n.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget noen selv. Tror disse er på en relativ svær gamakatsu krok. Har ikke prøvd de men de er med i boksen. 
har brukt ekorn zonker i kroppen, det er vel morrish mouse 2.0 eller noe sånt. Har også lagt inn fl. rød selull i rassen som et ekstra triggerpunkt.

BD07E7F0-1BC4-47F2-8910-C63F9ED74645.jpeg

Endret av Ørjan Pretorius
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiskerens variant av harvefiske. Prøv utpå sensommeren når nettene begynner å bli skikkelig mørke igjen. Da virker det garantert. Får sikkert fisken til å gå opp å ta disse til andre tider også. Bind de i tredobbel størrelse (eller helst mer) og sjøsett de på et vann som huser gjedde ;D da får du action på tørt!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine størrelser! Jeg binder en liknende variant som kalles Master Splinter og bruker utelukkende denne til fiske med mus. Jeg binder de enten brune, grå eller sorte og bruker den som der og da sees best iom at jeg fisker med disse i mørket. Jeg binder de ikke større enn at jeg kan kaste de sånn tålelig greit med 5’er stanga. 
 

Jeg begynner vel fisket mitt med disse i starten av august etter sola har gått ned og det har blitt mørkt. Helt rått når ørreten går til og tar de, men kan være småkilent å få de til og sitte. Ofte så går de opp og slår på musa et lite nanosekund før de faktisk går for å ta den. Så litt for ofte så slår tørrfluerefleksjonen inn og løfter stanga for å stramme til når man egentlig skulle gitt det et lite halvsekund til og heller kroket med stangtuppen sidelengs langs vannet. 
 

Master Splinter hacklet med zonkerstrips synes jeg er den beste imitasjonen. Den får en riktigere profil i vannet enn tjukke hjortehårsmus synes jeg. Når mus svømmer så strekker de seg ut og blir nesten tynnest på midten av kroppen. Men for all del, jeg har fått på andre imitasjoner også. 
 

I elv så har jeg definitivt flest takes på imitasjonen når den har høy hastighet - dvs «svømmer for livet». I stillevann har jeg hatt grei uttelling på litt sånn vårflueaktig bevegelser hvor den ikke må kjempe mot strømmen, men heller leter litt etter beste vei inn mot land. 
 

Mulig jeg skal forsøke å binde noen Master Splintere med stinger, altså krok i halen også for å se om jeg får økt krokingsprosenten litt. 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips for å få flere vellykkede krokinger er å legge stanga under armen og trekke inn snøret med begge hender, da tvinger man seg selv til å gi en "strip-strike" i stedet for å løfte stanga, og man kan en gang i blandt få en sjanse nr to om fisken ikke stikker seg. Krokingsprosentwn vil gå opp om du gjør dette

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Håvard Åsbø skrev (På 30.3.2021 den 12.14):

Fine størrelser! Jeg binder en liknende variant som kalles Master Splinter og bruker utelukkende denne til fiske med mus. Jeg binder de enten brune, grå eller sorte og bruker den som der og da sees best iom at jeg fisker med disse i mørket. Jeg binder de ikke større enn at jeg kan kaste de sånn tålelig greit med 5’er stanga. 
 

Jeg begynner vel fisket mitt med disse i starten av august etter sola har gått ned og det har blitt mørkt. Helt rått når ørreten går til og tar de, men kan være småkilent å få de til og sitte. Ofte så går de opp og slår på musa et lite nanosekund før de faktisk går for å ta den. Så litt for ofte så slår tørrfluerefleksjonen inn og løfter stanga for å stramme til når man egentlig skulle gitt det et lite halvsekund til og heller kroket med stangtuppen sidelengs langs vannet. 
 

Master Splinter hacklet med zonkerstrips synes jeg er den beste imitasjonen. Den får en riktigere profil i vannet enn tjukke hjortehårsmus synes jeg. Når mus svømmer så strekker de seg ut og blir nesten tynnest på midten av kroppen. Men for all del, jeg har fått på andre imitasjoner også. 
 

I elv så har jeg definitivt flest takes på imitasjonen når den har høy hastighet - dvs «svømmer for livet». I stillevann har jeg hatt grei uttelling på litt sånn vårflueaktig bevegelser hvor den ikke må kjempe mot strømmen, men heller leter litt etter beste vei inn mot land. 
 

Mulig jeg skal forsøke å binde noen Master Splintere med stinger, altså krok i halen også for å se om jeg får økt krokingsprosenten litt. 

Tusen takk for svar:) Mye bra her!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...