Gå til innhold

Stillevannsfiske 2021


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Ja, sesongen er jo i gang. Var en kjempekort tur sist helg, da var det fortsatt is på halve vannet, og ingen lugg i zonkern som ble testet. 

I helgen hadde jeg en tur til. Ingen fisk denne gangen heller, selv om jeg denne gangen så minst to 100-grammere som vaket. Hadde jeg valgt et annet sted og bellyfiske, så ville jeg kanskje hadd større suksess, men tror vanna må over 7 grader før jeg gidder :)

Ble relativt kort tur denne gangen også, da jeg måtte være hjemme ganske tidlig. Uansett kjekt å være i gang. 

1.JPG

 

2.JPG

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg surra meg en beta sørover her på søndagen, besøkte et vann som går langt tidligere enn der jeg bor. Ikke noen perle bortsett fra at det er pent rundt. Ørreten er stort sett passe dårlig kondis og veier typ 350-500gram som de 4 jeg fikk. Men, de vaker jo, og de er steady der... og det klekket små mygg. Tok 3 på cdc myggen krok 19 og siste luringen skulle ikke ha det så jeg satte på en glassbead buzzer krok 18 i bøyen på den cdcmyggen og fikk lurt trassigper.  En kort, fin tur på par-tre timer. Fikk nappa bom på den første, som jeg ofte pleier, hehe.. ganske uforbredt etter mange måneder off og kfikk også stå å se på at tørrflua gikk under på en fisk som tok buzzern svært rolig... Ganske funny... den lille lorteflua 15 m unna... såvidt jeg ser den... Flytta den på seg?? Jaggu, den flytter seg... oi der gikk den under... ingen reaksjon i høyrearmen :4_joy: Legger ved et smykke av et bilde... slik folk gjerne fotograferer fisk som er litt under pari :8_laughing:

styggvannfisk.jpg

  • Lik 9
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur i traktene rundt Ørje på søndag. Litt vel mye vind og lite synlig aktivitet. Pælma litt sporadisk med en RAS-Zonker, men ingen ting skjedde. Lå stort sett i lyngen og koste meg. Holder lenge det på denne tida av året. Snakka med en kompis som hadde vært i Degernes-fjella på tirsdag. En del aktivitet på knøttsmå biller som var helt svarte på undersida. Også en del myggvak mot kvelden. Men jævlig kaldt! En par tre uker til nå så smeller det vel skikkelig...

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Måtte bli Mai før jeg fikk åpna kontoen på tørt gitt :) Var ved et vann jeg ikke har fisket noe - men det er så nært der jeg bor at jeg er programforpliktet til å besøke det.

Så ikke mye innsekter, men noen mygg var det, og jeg så noen få vak. Jeg greide by opp noen av vakerne til dans med en danseflue,  og fasit ble to i håven og en ryk (fordi det er vanskelig å lage knuter :( ) Ingen kjempefisk, alle typ fire hekto. Men så utrolig digg :)

FF8EE481-35C8-4A90-B322-7EAD335D32C1.thumb.jpeg.d5431de1f9a78917889ea9c85aa8ecd9.jpeg45AC156E-0460-4BF1-ADA1-873AAACDD0BD.thumb.jpeg.13433f5ed456b5efd326b9cd5a810115.jpeg

 

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Prøvde for første gang å fiske fra packraften i går. Hadde sett for meg at den lave sittestillingen ville by på utfordringer, og hadde derfor kjøpt en ekstra setepute for å legge oppå den andre for å få en høyere sittestilling. Prøvde med både en og to seteputer, og de få cm gjorde merkbar forskjell. Det var faktisk bedre å padle med to puter også, og stabiliteten var mer enn god nok på flatt vann. Vil nok fortsatt padle elv med bare en setepute (lav sittestilling).

Det var ingen aktivitet å se på overflaten, så jeg prøvde først streamer, uten resultat. Etter en behagelig kaffepause (jeg tror jeg så vidt sovnet i packraften), satte jeg på en oliven/brun vannymfe-nymfe, og det resulterte i en fisk på ca 400 g / 35 cm.

Vannet ligger sør-vest i Oslomarka, drøyt 200 moh. De siste isrestene forsvant for en snau uke siden. Jeg glemte å måle vanntemperaturen. Det blåste nordavind, varierende antatt 3-6 m/s. 15-17 grader i lufta, lettskyet, sol. Fisket i le for vinden, på tilnærmet stille vann.

65DC80CC-CE5B-49BC-BB31-209D28DE3FA1.jpeg

3F1EC5E5-ADF2-4AB7-8E93-C3D5E45B8DB2.jpeg

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i går, et lite skogsvann i Østfold få km fra svenskegrensa. Padlet med kanoen og lette etter vak. Endte med to ørret i håven, på 515 og 390g. Begge tatt på black gnat parachute. Min andre sesong med flue, og største fisk på flue så langt, da er man strålende fornøyd.

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten kveldstur til Lauvtjern i Østmarka (Oslo). 

Noe vak her og der. Både ble fisken over vann, og bobbler. Tipper de tok fjærmygg. Var litt av det i lufta (tror jeg), men ikke så mye på vannet. Så også det jeg kaller "vannløper". Sort insekt med to vinger og fire bein som løper på overflaten av vannet. Angrer på at jeg ikke prøvde meg med stankelbein imitasjon. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets første tur med tørt på fortomen idag.Valget sto mellom eit vann med mulighet for litt ok størrelse på fisken, men som skjelden leverer nåke meir enn frisk luft og kaste trening.. Og eit lite vann som  nesten har fangst garanti, men veldig skjelden de er nåke meir enn småfisk. Tok sjangsen på litt større fisk i kveld, og på eit av mangen siste forsøk tok endelig fisken. Veldig sky ørret som kan vere veldig frustrerende, men også veldig kjekt når de først blir litt action. 

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært en utrolig treg vår så langt, synes jeg. Har ikke hatt veldig mange turer, og selv om det har blitt litt fisk har aktiviteten vært veldig laber synes jeg. Man har kanskje sett litt mygg, men fisken har ikke orket å vake særlig på det, kanskje spesielt i de store myggvanna. Uansett ennå ikke kommer over situasjoner med ordentlig mygg-action. 

Var en tur i går og klarte å lure noen fisk. Var vel stort sett bittesmå mygg vi så, og litt dansefluer. En og annen marginata la litt egg, og fant årets første vespertina. 

Dagens største på 800 gram   En skikkelig tjukkas, med nydelige farger som ikke kommer ordentlig frem på bildet.

21_2.jpg

 

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å forsket litt på noen vann i helga...(Østfold) Uten stanga da jeg var med en gammel kjentmann... Angret litt for det var bra med vespertina og ganske steady vaking i ett par av døm....fisk rundt kiloen i to av vanna... Undres litt over at vespertinaen er i gang uten at jeg har fått med meg noe marginata...men mulig jeg har vært for lite ute... 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss ser at jeg ikke har skrevet noe her på en måned nå! Skal si tiden flyr når man er mye ute ;D. Jeg har faktisk fisket litt, har vel 15 turer straks ut i mai i rapporten min, og et par-tre hvor jeg har snudd på hæla og dratt hjem uten å fiske. Denne sesongen er nok noe av det tregeste jeg har vært borti men, heldigvis så har det vært endel lysglimt allikevel. Det er vel siste par ukene at det har begynt å bli noe ok tørrfluefiske og det har tidvis vært brukbart. Med temperaturene vi har eller mangel på slikt så virker det som alt drar ut. Og vinden, say no more.. den har jaggu vært plagsom.

Uka før himmelspretten så var det litt småtendenser på myggen og jeg fikk meg noen fine turer ut som ga årets første på den"magiske" kilosgrensa.
Himmelspretten var klam og det var lømmert på skauen og jeg var heldig nok til å være på plass og fikk meg endel fine på maur som svermet litt den dagen. 
I uka som gikk har det vært litt vespertina på farten og det har gitt noen fine fisker i håven, legger ved litt bilder rund det temaet. Huka opp beste på det i dag på drøye 1,1. Slenger med en flue også som jeg har brukt til dette fisket, TMC 102y Str 19, mørk brun tråd under hends Bq10 som bakkropp, trico superfine i thorax og bottoms up cdc fibre.. leon haler.

Nå ser det også ut til at diverse landinsekter har våknet som ymse biller, daddys, dansefluer mm... Det beste med denne kalden våren er vel at vi kan surre i skauen uten badevann til det er gjevt å dra på elva :96_ok_hand:

vesp1.jpg

vesp2.jpg

vesp3.JPG

vesp4.JPG

vesp5.JPG

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble familietur med overnatting til Langvannet i Østmarka. Takk være en raus samboer fikk jeg med meg fluestange og fikk noen timer til fiske litt. Traff en annen fluefisker som tipset meg om at det var myggklekkere som var tingen. Så da testet jeg det. 1-2 meter utenfor myrkanten var det en luring som prøvde seg på flua mi. Men den tok ikke. Dette er første gang for meg og det var sykt spennenden. Begynner å ane hvorfor folk blir hektet på fluefiske. 

Så skjedde det noe rart. Jeg kastet ut. Så ropte guttungen på hjelp. Jeg sveivet derfor raskt inn i et godt tempo. Og plutselig var det en som prøvde å ta myggklekkeren min som stripet overflaten i høy fart. Den satt ikke. Så snart jeg var ferdig med pliktene forsøkte jeg å gjenskape dette med å kaste ut og trekke raskt inn. Etter hvert byttet jeg til en "Muddler Minnow" i lyse farger og stripet den inn i stor fart. Men det skjedde ikke noe mer. 

Ser frem til neste tur.

 

121246A1-CDBF-4D09-AF5C-E615AC4976E8_1_201_a.jpeg

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært ute noen ganger jeg også og må si meg enig i sen og treg vår. Har vært litt marginata, maur og dansefluer, men myggen har stort sett uteblitt. Kanskje den kjipe vinden som alltid er tilstede. Mye regn også. Siste tur så jeg noen av disse så nå skjer det i allefall ting fremover!

20210522_203102.thumb.jpg.685982f6f21eaa03795fd8b1a8f3a2d3.jpg

På slutten av forrige tur gikk jeg lei av indianerfiske og sniking i busker uten resultat og rusla opp til nabovannet. Her er det mye smått og jeg sikra meg en av dem som trøst. Nesten synd å søle til cdc'en på flua med fisk i denne sizen...

20210522_212948.thumb.jpg.d9b5f7aa08d799ae2d182732cdb8a11c.jpg

Ellers har det blitt noen 300-grammere på Marginata hittil denne sesongen:

20210520_120845.thumb.jpg.e5d0ca6cf63596deb20db9aa706a34a9.jpg

20210520_135733.thumb.jpg.3a944bd131766def2e931750f5ec8192.jpg

Gjetter at det eksploderer i marka fra neste helg med varmen som er spådd midt i kalkulert vespertinatid.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom meg endelig ut en tur i går. Vannet uten klekking: tre fine fisk, inklusive en artig episode med fisk på kanskje 7 hekto. 

Vannet med klekking: null fisk! :(

Moralen er altså at vespertinaklekkinger framstår som rimelig oppskrytt. Eventuelt at jeg nå må panikkbinde fluer som ligner på det Rune posta tidligere her. Tingene jeg hadde i boksen var i alle fall uaktuelt å smake på... Særlig oppløftende å se fisken jeg hadde sett ut banen til vake 20cm forbi flua mi. In your face, sucker!

7244689A-D567-41B2-AA40-8176FA6C0906.thumb.jpeg.1abad8a2dc7f3ec5734bd0468aa9b601.jpeg
 

Den morsomme episoden kan jo få litt spalteplass og. Jeg landa fisk nummer to for dagen, og etter at jeg hadde kroket av denne vaket det kort fra der jeg satt. Så jeg løfta opp stanga og svingte flua ut - avstanden var stang pluss fortom. Flua - full av fiskeguff - traff ganske nært der jeg så vaket, og sank sporenstreks. Jeg la fra meg stanga og satte ut fisken fra hoven - og stanga flytta på seg! Fisken hadde tydeligvis med stor selvsikkerhet tatt den synkende danseflua og kroka seg selv. Dagens fineste fisk dro snøre av snella og hoppa og herja litt. Gjorde i det hele tatt dagen for meg. Kåla det til da jeg skulle ta bilde - mista fisken i vannet så no bilde ble det ikke - men gøy likevel :)

  • Lik 6
  • Takk 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært permitert i hele vår så det har blitt endel turer rundt omkring. Vind og generelt kjipt føre har ødelagt de fleste turene. Få vak har det også vært å se. Dansefluer har så og si vært fraværende, men varmen som kommer nå bør nok hjelpe. Fjærmyggen har også glimra med sine fravær. Marginata har jeg vel sett omtrent ti stykker av...

På tirsdag var jeg ved et vann som huser mye vespertina og det vaka særdeles hyppig da jeg ankom sånn ved 14.00 tida. Lett match tenkte jeg! Men nei da. Når jeg tenker meg litt om, og det bør man jo gjøre noen ganger, skjer dette hver jævla sesong under vespertinaklekkingene. Masse fluer på vannet, mye vaking, mye stress og mye gåing/sniking langs breddene. Bankende hjerte og prestasjonsangst. Man blir rett og slett for heit på grøten. Sette seg ned, puste med magan, ta et overblikk eller to og prøve å finne en fin fisk som ikke ser så gæ`rn ut. I steden for blir det kjas og mas, dårlig kasting og elendige vurderinger gjeldene hvor man skal posisjonere seg for å skremme minst mulig. Stå riktig i forhold til vinden. Dette skjedde også på tirsdag. Vel hadde jeg vært i et lite morsomt vann tidligere på dagen og lugga opp noen ok halvkiloser, men med en gang det smalt med vespertina mist jeg huet fullstendig. Resultatet blei en tass i håven på tre timer. Og antydning til blødende magesår. Spørsmålet er derfor: Hvordan angriper man egentlig dette fisket? Det skal sies at jeg sannsynligvis brukte lenger fortom enn jeg kanskje greier å håndtere, det er ikke alltid lett med rullekast med 2,3 ganger stanglengda. Ihvertfall ikke for meg.

Er det noen doktorer der ute som kan kurere denne lett sjuke pasienten? Og jeg er ikke aleine. Traff en annen kar der oppe som sleit med akkurat det samme. 

Kjører ut om en halvtime. Kodene skal knekkes...vel vi får se.

Kjell

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Grønningen skrev (27 minutter siden):

I dag sitter'n! 

Jeg lurer på om det i det hele tatt er mulig å ikke bli overgiret når det vaker mye pen fisk, og det klekker bra. Puls og adrenalin går rett i været, og man mister roen rett og slett. For det er vel det som er nøkkelen tror jeg, å roe ned. Prøve å stenge ute alt annet en en fisk man har sett seg ut, posisjonere seg godt og presentere rolig og kontrollert. 

Men hvordan i huleste skal man klare det... 

De gangene man klarer det så lykkes man i hvert fall som regel. 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en liten kveldstur i Østmarka. Mer vak nå, men fortsatt få insekter. Prøvde meg på mange forskjellige fluer. Russer flua, vespertina, leptoklekker, rød maur, myggklekker, palmermygg, daddy long lengs, mygg og madam x. De ville ikke ha noen av dem. Men på den positive siden kastet jeg bare bort en flue denne gangen. Så her går det fremover :D

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verket lenge nå. Lite fiske grunnet mye snø og stengte veier i området her har gjort høsten treg, av typen gud bedre. Men!! I dag løsnet det, og jeg landet årets første på tørt. 

Jeg kom opp til vannet omkring klokken 18. Det var mer eller mindre vindstille, med litt kursing på overflaten her og der. Jeg vil si det var tilnærmet perfekt. Det har vært sol i hele dag og varmt. 

Det klekket Bibio (Marci??) i mengder og de var overalt. Jeg slet litt med å få helt grepet på hvilket insekt det var til å begynne med, men når jeg knakk koden ble det riktig så gøy. 

Kort oppsummert landet jeg 6 stk i håven, der største var 700g. Alle tok på en hjemmesnekret bibio imitasjon. Mistet 2 stk og bomdro èn. Alt i alt en fantastisk start på sesongen for min del. Nå er det virkelig i gang. 

IMG_20210529_213511.thumb.jpg.45b6abfdf6844a23e1c18a18c48bc9ba.jpg

IMG_20210529_204042.thumb.jpg.2a600465d4bd50e6551dd5f35840e41c.jpg

IMG_20210529_192652.thumb.jpg.787a8c1496adaf7f80d07b45362c4636.jpg

_DSC1327.thumb.jpg.3a1106a12f796d45c8385c2857349102.jpg

Krokøyet veder oppover og inn i foamen, derfor ser det litt crowded ut i fronten der. 

Endret av Roaas
  • Lik 10
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, Eirik Rusten said:

Grattis med fisk!

Åssen fant du ut at det var Bibio Marci? Er ikke den kun kystnært rundt Oslofjorden? Artsdatabanken er sikkert interessert i info :)

 

Jeg gjetta. Det lignet.. Dropp Marci og kall det gjerne kun Bibio. Jeg skal ikke påstå hardnakket at det var Marci for det kan jeg ikke. 

Endret av Roaas
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte fisker Roaas! Gratulerer! Heldig du som har funnet vann med ørret av slik flott kaliber!

En kveldstur i går etter ungene var i seng resulterte i en fisk i håven. Litt lite aktivitet, og nå har varmen plutselig endret forutsetningene fullstendig i skogsvanna. Morro å se kondisjonen på ørreten i dette vannet. Her er det næring nok! Ammunisjon: Goo-maur str 14 TMC 2488

20210530_205628.thumb.jpg.7a3460ba66022ecc5e47b98e2d1e91b8.jpg

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (2 timer siden):

Jeg gjetta. Det lignet.. Dropp Marci og kall det gjerne kun Bibio. Jeg skal ikke påstå hardnakket at det var Marci for det kan jeg ikke. 

Men det var bibio? Det var ikke dansefluer da? De stortrives jo i disse solfylte dager, men er kanskje snart "borte" for sesongen.

Er kanskje russeflue-år i år, men det skjer vel ikke noe der før på sensommeren. Aldri fisket på bibio, så jeg vet ikke :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var forresten ute hele dagen i går, og hadde som vanlig kjempeforhåpninger. Men det ble en del mere vind enn jeg trodde. Ødela nok litt, men fikk lurt opp noen fisker i et for meg nytt vann. Det var en del vespertina å se, men fiskene tok mauren min uti brisen. Ikke de aller største, men ekstremt spreke fisker, trill runde og skikkelige gule og fine.

fesk1.jpg 

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Eirik Rusten said:

Men det var bibio? Det var ikke dansefluer da? De stortrives jo i disse solfylte dager, men er kanskje snart "borte" for sesongen.

Er kanskje russeflue-år i år, men det skjer vel ikke noe der før på sensommeren. Aldri fisket på bibio, så jeg vet ikke :)

 

 

Jeg hadde en tro om at det var en eller annen Bibio i hvert fall. Det er full takhøyde for at det er feil observasjon. Googlet noe iherdig når jeg kom hjem fordi jeg slet med å finne svaret. Så dansefluer også, men de var veldig forskjellig fra de fluene jeg så som jeg mente var Bibio. De var mye tynnere, mindre tydelige vinger, kortere bakbein, lysere i kroppen. Så ut som svær mygg. Disse jeg så som minnet om Bibio hadde også partier med rødt i seg  som jeg så når de fløy forbi. Prøvde å fange noen, var ikke lett.  Det var andre mennesker i nærheten. Måtte fremstå som relativt avbalansert... Uansett, hadde jeg ikke lest at Pomonae fer en fjellflue å anse, så kunne det for mine øyne vært det. 

Er det noen som vet om den kvinnelige dansefluen tydelig annerledes fra hannen i form av størrelse og utseende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...