Gå til innhold

Ørretfiske i Drammenselva


Truls

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har øvre drammenselva innen et kvarters kjøretur hjemmefra, men har aldri fisket der. Men i år skal jeg begynne å ta med stanga og fått gått igang med å gjøre meg kjent med fisket der oppe. Jeg har lite peiling på hvor, når og hva som skjer med innsektslivet der, så her trenger jeg litt hjelp. Hva må jeg binde opp, og hvilke innsekter treffer jeg i løpet av sesongen? 

Takk på forhånd for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite å by på da jeg ikke har fisket der sjøl . Men har da lest at det er mye bra vårflueklekkinger oppi der utover sommeren.

Men først er det jo klassisk myggfiske nå på tidlig og høy elv, med flaks litt steinfluer(hvis ørreten tar dem der da). Rhodani kan jo også dukke opp ganske tidlig , og i overraskende dårlig vær.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har fisket en del der tidligere, mye småfisk, men går da jaggu noen skikkelige kubber i elva.

Mest populære plassene for fluefiske er vel Elko, Linnerudøra, Gravfoss, 10-minuttern på vestsida av Gravfoss og Vikersund/Øya. 

Som Lars sier, mygg/steinfluer og så Rhodani nå tidlig på sesongen, før leptoene følger etter. Høydepunktet for tørrflue er vel Sulphurea rundt Sankthans+-, og så smeller det skikkelig med tidvis fantastiske vårflueklekkinger som kan holde på godt utover sommeren. 

Fisket er dessverre ikke det det engang var, men Drammenselva er jo ikke akkurat alene om det...

  • Lik 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...