Gå til innhold
  • 0

Hvordan fisker dere med streamere?


Runar Dankel

Spørsmål

Hei.

Jeg er ny til fluefiske. Dette er min første sesong. Holde til i Oslo og nå har jo isen gått mange vann. 

Var en tur for å fiske og så lite til ingen insekter. så da ble det å prøve de fluene jeg syntes så kule ut. Prøvde diverse tørrfluer uten hell. Så byttet jeg til MiniZoinker. Da ble jeg veldig i stuss. Hvordan fisker en med disse? Skal de synke litt ned med en synkende fortom, eller skal en ha de på en vanlig fortom og dra dem innover i et ok tempo slik at de dukker under vann. Mine fløt nemlig opp. Men så snart jeg dro inn stakk de under overflaten. 

Endret av Runar Dankel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Det er mange måter å fiske den type fluer på. Jeg fisker mye med små zonkere og gjør det med 5er stanga, flyteline og typ 15-18 fots fortom. Bruker en 12ft tapert 4x og setter på en spiss i tippetringen på 1 meter. Det er oppsett for landfiske i vann og da fisker jeg relativt grunt og sniker litt rundt. Flua kan trekkes ganske raskt. Mine fluer fortynges med et lite tungstenhode og bly under for å holde seg under vann og det gjør de. Bløt opp flua før du kaster ut og klem ut vannet/lufta.. Jeg fisker skrått ut fra land med dem og avfisker områder som er 0-4m ut fra land på steder der jeg vet det er litt trafikk.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1

Siden du er ganske ny i denne livsstilen, så anbefaler jeg å beholde den fortommen du har foreslått i ditt innlegg over. Lettere å strekke fortommen da. Så øker du lengden oppover mot det Rune bruker når du mestrer kastingen enda bedre (hvis du føler for det).

Det er veldig delte meninger om fortomslengde ved streamerfiske. Enkelte bruker ikke engang tapert fortom. Noen bruker et par meter total fortom og andre er oppe i et par stanglengder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Runar Dankel skrev (På 4.5.2021 den 16.33):

Tusen takk. Da skal jeg prøve det. Og skaffe meg tippetring. 

Tippetringen er ikke must men jeg liker å bruke slike, og det er praktisk. Skal jeg fiske tørrflue med samme fortommen så bare kapper jeg ned den 4x delen jeg har hatt som spiss til en halvmeter og setter på/skjøter på 5 eller 6x spiss hvis jeg skal finfiske litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Runar Dankel skrev (På 6.5.2021 den 10.05):

Hmm. Så da bruker du tynnere spiss på tørrfluer enn på streamere. Jeg tror jeg har 8' eller 9' fortom. Pluss en meter med spiss. Hvorfor har du så lang fortom? Er dette vanskeligere å kaste med?

Jo lengre fortom desto vanskeligere har enn viss sammenheng det. Men det kommer også mye an på hvordan den taperte fortommen er utformet.
Har den en kraftig butt (tykk ende) og en viss lengde på denne og en lang tapering og kort spiss så evner den fortommen å ta med seg energien fra linen på en god måte og du kan ha ganske lange skjøtedeler og spiss. Det er ikke no problem å strekke den ut for meg ved ren kasting med kun fortommen ute og en snau halvmeter med flueline. Total lengde på mine tørrfluefortommer er gjerne rundt 20 fot.

Hvor tynn spiss du skal bruke avhenger av størrelse på flue og hvor kritisk fisken er.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

En sak til... sånne små streamere som jeg fisker med er vel nesten å regne som nymfer og det er ikke tunge saker. Kaster de fint med en 4er stang... Det er "smygfiskevarianten" av steamerfiske. Skal du kaste det som er større fluer som er mer streamere på krok 2-4-6... kjør på med 0,20 fortom eller tykkere... har man synkeline så trenger du ikke tapert fortom engang... Knyter like gjerne en selv at 2-3 deler ulik diameter og rundt 1,5m total lengde.. Skal vi være veldig konkret så må vi nesten ta for oss ulike typer liner, lineklasser og fluestørrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...