Gå til innhold

Ekkolodd og litt gjeddefiske


Truls

Anbefalte innlegg

Etter noen år med gjeddefiske så har jeg blitt skikkelig glad i dette fisket. Det er litt urkraft og rock'n roll over det, både med å kaste digre flagrende fluer og stålfortommer, det brutale hugget og måten man kan holde igjen på, når det svakeste leddet i oppsettet er fortommen på 0,70 etter selve stanga da vel og merke. Og setter du deg fast i bakslengen, så er det bare å surre fluesnøret rundt hånda og ta dobbettak og dra, det du sitter fast i gir seg...

Jeg bruker pontong som hittil er utstyrt med elmotor for å komme meg fra plass til plass. Rekkevidde er topp!

Nå på våren og forsommeren er det lett å finne gjedda, den er i sivet ved eller i nærheten av gyteplassene. Men før lek, og utover sommeren, og høsten så blir det litt mer komplisert. Før leken kan gjedda stå tett i dypere områder ved leksplassene, ellers er det ofte nær strukturer, kanter og grunner og i nærheten av stimer av byttefisk man finner den. For å lettere finne disse og å gjøre meg kjent i vannene jeg fisker så har jeg hatt lyst til å investere i et ekkolodd av god kvalitet, og valget falt på en Lowrance Elite FS 3 in 1, som er ny av året med alt og litt til av funksjoner jeg måtrenge/ønske. I dag kom endelig monteringssettet for bruk i pontong og da blir det en spennende tid med montering, kobling, justeringer og utprøving. Mest for gøy dette selvfølgelig, men det er gøy å utforske mulighetene litt.

 

81n9kaYB0xL._AC_SL1500_.jpg

IMG_20210505_110454.jpg

IMG_20210427_131232.jpg

Endret av Truls
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da var koblingene utført. Da gjenstår det bare å finne ei vanntett kasse til batteri, og få montert på pontongen og kalibrert og starte det opp. Gøy å se at det funker. Kjøpte feste fra fishfindermounts og forklarte hvilken modell og giver det var, så har de plukket hva jeg trenger.

IMG_20210505_124418.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig bra ut, må nok skifte ut mitt gamle Humminbird Fishin Buddy. For endel år siden var det det råeste en kunne bruke på pongtong. Eneste feste som var kjøpt var Cabelas med cordura dekt PVC rør med reim til å ha rundt pongtongen.Kom litt mye i konflikt med årene.  Her har utviklinga virkelig gått framover både på ekkolodd og  festemuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så absolutt. Nå er dette et lodd som er nytt av året med all teknologi som for få år siden tilhørte en prisklasse jeg aldri hadde vurdert. Mer enn fisefint nok dette altså, sikkert veldig overkill i forhold til bruken. Men her har du downscan, sidescan og chirp så man får nesten uvirkelig klare bilder, bare man lærer seg å tolke dem. Ser veldig godt strukturer og om det er vegetasjon osv. Liker å nerde litt ekstra i ting som dette, så det blir et artig leketøy og forhåpentligvis et nyttig verktøy som gir oss flere fine gjedder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser gjerne frem til flere oppdateringer når du har fått testet i det våte element. Vurderer å kjøpe meg et helt enkelt ekkolodd, også til gjeddefiske, men da jeg fisker både fra kajakk og OSG Commander, så må jeg finne fester til lodd og svinger som lett kan skiftes fra den ene til det andre. Så er det batterier, lader, ledninger etc. Burde nesten hatt grunnkurs elektro for å begynne med det her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også studert og fundert og lest Truls beskrivelse inngående. Har lett litt på egen hånd også med tanke på lodd egen pongtong. De Truls kjøpte feste fra :https://www.fishfindermounts.com har så vidt jeg vet en mulighet med eget lite batteri  til både kajak og oppblåsbar  eller denne fra Scotty uten batteri: til oppblåsbar: https://www.amazon.com/dp/B004O0JBKC/?coliid=I3LV888FWYSCCA&colid=2HW9VS45I7ZBU&psc=1&ref_=lv_ov_lig_dp_it

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kviet meg litt til å koble, men dat var overraskende enkelt. Jeg kjøpte et lite lithiumbatteri på 12Ah med flate stifter, så må man bare ha en kobling som går inn på de, det fikk jeg hjelp til av de jeg kjøpte batteriet av. Det er også en sikring som skal (bør) kobles inn og det var en enkel jobb med et par skjøtestykker til tynne ledninger. Sikringen skal sitte nærmest batteriet. Jeg kan legge ut bilder av det senere. Fant en youtube film som viste, og så var det bare å hoppe i det. Skummelt ved første oppstart, men det gikk bra.

Fishfindermounts brukte jeg, men jeg synes det var et virvarr av typer, så jeg sendte de bare en mail og sa hva slags pontong og ekkolodd jeg hadde, og hvilken giver, så satt de opp det jeg trengte. Anbefaler deg å spørre hva de anbefaler til ditt bruk, og ditt lodd.

Hadde en prøvetur i sta, og det ser veldig lovende ut. Sidescan og downscan ga veldig fine bilder, sidescan er omtrent fotorealistisk. Ganske imponerende. Og vanlig lodd fungerte helt fint. Men jeg ser det er behov for litt innstillinger, men det tar jeg etter hvert. Og så må jeg lære meg hva som er hva på skjermen, ikke så enkelt å tolke hva jeg ser på ppcrazyeyes

Ble gjeddeaction til og med!

IMG_20210506_141528.jpg

IMG_20210506_141559.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje Bendiksby skrev (18 minutter siden):

Først gratulerer med første gjedde  med nytt ekkolodd. Lurte på hvorfor du bruker seperat batteri og ikke tar strøm fra trolling motor batteri. Googlet og leste om interferens som kunne slå inn på ekkoloddet, så det gikk det opp et lys for meg.

Ja, det var nettopp det jeg leste om også. Og så har jeg mye større innfestings"føtter" (i mangel av et bedre ord) på batteriet til motoren, så da ble det et batteri til. Regnet med at jeg trenger ca 10Ah til loddet mitt for å fiske fra morgen til kveld, noe jeg sjelden gjør uansett, og det er kjekt om jeg vil ha loddet på zodiaken eller kajakken også. Driver og leter opp litt kanter og vegetasjon og sånt, så er loddet kjekt. Skal vel klare å finne byttefisk etter hvert også. Og kanskje se ei gjedde på loddet... må litt praksis til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne filmen brukte jeg når jeg koblet opp. Ledningene og sikring fulgte med loddet, og koblingene er de jeg måtte ha. Nå har jeg konstatert at det virker, så da skal jeg lage en mer permanent sammenkobling.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har prøvd loddet litt over et par turer, og ser at dette kommer til å bli et nyttig verktøy når jeg lærer meg litt bedre å tolke bildene. Første gang jeg så fisk var reaksjonen, men, det der må jo nesten være... ja, det der MÅ være fisk og så smalt det ;D

Har fått noen aha-opplevelser med plassene jeg fisker, funnet et par nye potensielle plasser, sett noen kanter, strukturer og stimer med byttefisk. Så et artig scenario med byttefisk med et par større fisk like over bunnen under stimen. Rakk ikke å ta bilde, men like etter så jeg en fisk på bunnen med noen spredte fisk over seg. Sidescan og downscan gir veldig gode, nesten fotorealistiske bilder av bunnforhold o.l.

Kommer til å bruke det mye utover, lete opp byttefisk og marbakke, vegatasjonsbelter og strukturer for så å fiske over områdene. Føler det blir målrettet på en helt annen måte

 

 

IMG_20210515_161406.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et litt artig scenario, som jeg kjørte over ved en liten testetur. En stim med byttefisk som er litt presset sammen med en større fisk ikke langt unna. Blir lettere et målrettet fiske ute på åpent vann. Jeg har funnet noen artige plasser med marbakker osv hvor byttefisken er lett synlig, og enkelte ganger ser man større fisk i nærheten.

IMG_20210520_151852.thumb.jpg.efb62825e7eb1dd78abfbbb7f8992e33.jpg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en pontong får man ikke 100% innstillinger, men det som er avbildet er omtrent så bra det kan bli tror jeg. Bedre bilder får man nok bare i en mer stabil farkost. Men dette klarer seg i massevis til vår bruk. Prøv å få giveren sånn ca i vater i fartsretning først, og sideveis så godt som mulig i vater. Og den gir best signal om den er rett horisontalt når du er i bevegelse.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmer seg . Måtte avgi litt blod  da jeg måtte kutte noen skruer med multikutter og holde delene får hånd. Litt ekstra boring ble også for å få alt til å passe til pontongbåten. Med ekkolodd, dobbel stangholder og elmotor er jeg  snart   klar for testen. Mangler bare  forlengerskaft til motorhåndtaket som kommer tirsdag og at posten trekker momskravet på Det VOEC deklarerte 10 ah batteriet før jeg tar det ut. Får ta strøm fra 100ah trollingbatteriet så lenge, ikke helt idielt dog.

F1A110C0-6B91-44CE-8776-6BA79358D291.jpeg

Endret av Terje Bendiksby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bruker denne innstillingen mye, spesielt nyttig ved forflytning. Det er tradisjonelt ekkolodd, downscan og sidescan. Veldig tydelig hva man ser. Her steinstrukturer med byttefisk. Har sett at stokker som står opp fra bunnen ser ut som fisk på loddet, men down- og sidescan tydelig viser hva man har med å gjøre 

 

IMG_20210610_102614.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...