Gå til innhold
  • 0

Blindfiske i mai


Runar Dankel

Spørsmål

Hei. 

Nå skal ikke jeg peppre dere med poster, men må stille noen flere spørsmål. Er jo så fantastisk fascinerende med fluefiske. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke begynte med dette før. 

Dette er min første sesong. Så jeg har ikke opparbeidet meg noe særlig til flueboks. Etter å ha lest artikkelen om skogsvann i april og mai skjønner jeg at fjærmygg i alle stadier er noe jeg må få meg. Har kommet meg ut to ganger til et lite lokalt vann i Østmarka (Oslo). Er ikke noe insektliv langs kanten. Ingen dyr i luften. Men ved skumring er det noen insekter å se på vannfilmen. Vet ikke hvilke. I løpet av 1-2 timer er det kanskje 3 vak. Så jeg har en ide om hvor fisken står. Vakene er i de samme områdene hver gang.

 

Hva ville dere blindfisket med i dette tilfelle? (er under tidspress så fiske er noe jeg kan gjøre når familielivet tillater det). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1

Kan det egentlig kalles blindfiske om man ser vak og vet sånn ca hvor fisken står? Føler selv at det blir mer målrettet enn blindfiske. Jeg er usikker. 

Jeg ville satt på en myggklekker, og  før du antar vakene begynner ville jeg kastet den ut der jeg hadde sett vaktene kvelden før og latt den ligge. Jeg har tatt fisk på tilsvarende metode når det har vært veldig stille og få vak. Du kunne evt laget en rigg også, med en buzzer hengende under. Rune har skrevet om dette blant annet her

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1
Runar Dankel skrev (På 7.5.2021 den 9.32):

Hva ville dere blindfisket med i dette tilfelle?

Tja, med få vak og lite aktivitet, så ville jeg brukt libellenymfe eller minizonker :) Dersom jeg absolutt måtte fiske med tørt, ville det kanskje blitt noe med ordentlige trigger-elementer. Veldig ofte, spesielt når sola er fremme, kommer dansefluene på fortommen. Disse lange beina er finfine triggere. Kunne kanskje brukt daddy også, men synes ikke den funker så bra så tidlig selv om det er verdens beste flue :) Bruker også ofte maur i ventesituasjoner. Myggklekkere som får bakkroppen under vann kan være fine, men det er egentlig veldig sjelden jeg bruker dem.  Da blir det vel heller tørr cdc mygg, med en snerten buzzer i krokbøyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...