Gå til innhold
  • 0

Hvordan drive med fluefiske uten å bli ruinert?


Runar Dankel

Spørsmål

Kom meg på en fisketur i går. Tiltross for at det klekket fjærmygg og vaket ble det ingen fangst. Men jeg fikk kastet bort alt jeg har av buzzere, klekkere og mygg. Samt en del spissmaterialet. Og etter å ha lest den supre artikkelen om fiske i skogsvann i april og mai hvor jeg raskt fikk en ønskeliste på fluer jeg bør ha 

Sitat

Myggpupper: Buzzers i krok 12-16. Gjerne brune, sorte og oliven.
Myggklekker: Rune’s klekker, Once & Away
Voksen mygg: Cdc Myggen og Griffiths Gnat.
Leptophlebia klekker: Cdc klekker, flytende nymfer.
Leptophlebia Dun: Fallskjermfluer, Comparaduns
Skogsmaur: Maurfluer i krok 12 og 14. Gjerne 12 med vinger.

begynner jeg å skjønne at dette er ikke en billig hobby. 

 

Hva gjør folk for å holde kostnadene nede? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 1

Jeg greier ikke å holde kostnadene ned, men om jeg skulle prøve det, ville jeg vurdert hva som er viktigst av utstyr for meg og fisket mitt, hva det koster, og deretter prøve å prioritere.

Ofte finner man ut at man f.eks. fisker fint med billigere stang (spare tusenlapp eller flere). Derimot en passende line kan endre opplevelsen (bruke noen hundrings mer). Fluer og spissmaterial er noe som blir brukt uansett, og er inkludert i driftkostnadene det er vanskelig å unngå. Men så skal man jo betale fiskekort, osv...

Personlig liker jeg utstyr altfor mye å kunne f.eks. eie bare en ørretstang (per klasse). :-D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1

Man sparer ikke penger på å binde fluer selv, men stykkprisen blir ikke så synlig ... :D 

Trist å høre at du røyk bort alle fluene. Etterhvert som jeg har blitt dyktigere, opplever jeg at jeg henger færre fluer igjen i busk og kratt. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1

Jeg er rimelig fersk innen dette. Er vel fjerde året nå. Den hobbyen her er dyrere enn jeg turte å drømme om, men sånn er det når man blir halvkram av nytt utstyr, stort utvalg av tilleggsutstyr og fluer. 

Jeg tror noe av nøkkelen her er å ikke bli helt merke og utstyrskåt. Ja, du får bra kvalitet og komfort fra Patagonia, Simms, Loop, Guideline etc, men det fanger ikke mere fisk å fiske i en Simms vader kontra Kinetic, selv om en vanntett og pustende vader selvsagt er å foretrekke. Du får dog ikke mer fisk fordi du har dyrt utstyr. Hvertfall ikke direkte. 

Av de løpende kostnadene kan du se på dette:

- Line og utstyr: kjøp en line som etter beste evne dekker din foretrukne kastemåte og fiskemåte. Barrio koster en slikk og ingenting, og det er en av de beste linene til min stang jeg har prøvd til min stang.

Det er unødvendig å ha 7 stenger, 7 liner og 5 sneller med ulike spoler hvis du skal fiske tørrflue i marka. Kanskje en brannfakkel å si det, men jeg mener nå det. Behandle det utstyret du har kjøpt godt og ta vare på det så varer det. 

- Fortommer: løsning på fortommer har blitt å kjøre tappert fortom med tippetring i enden. På den måten kan en fortom vare en hel sesong med litt flaks. I alle fall ender du opp med å kutte mye mindre fortom med tippet ring kontra å kjøre blodknuter. Av tippet bruker jeg 5x og 6x for det meste. Har en spole med 7x som aldri har vært i vann. Du trenger bare to spoler til dette og du er dekket på mange turer. 

- Fluer: hvis du kaster bort fluene dine på én tur så ville jeg tro at å bli mer oppmerksom på dine omgivelser og hvor du kaster vil redde mange fluer. Samt være kresen på hvilke fluer du faktisk trenger. Selv har jeg altfor mange imitasjoner og størrelser for "tenk om jeg havner i følgende situasjon". Sjansene for at jeg står i en situasjon hvor jeg ikke har "den flua" er små, men aldri null. Hvis man tørr å være litt selektiv kan man spare inn litt der, altså på sortimentet. 

Fiskekort, veiavgifter og penger på annet forbruksmateriale må bare påregnes. Det koster det det koster. 

Hvis noen vil korrigere eller tilføye er jeg helt åpen for det. 

Endret av Roaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1

Huff og huff. Får vondt langt nedi sjela av å tenke på hva jeg har liggende utstyr for og hva kilosprisen er pr fanget kilo fisk.

En dyr stang er ikke bedre enn en billig, og mellomklassestengene nå er generelt veldig bra! Prøvekast noen rimeligere stenger, og sneller er jo omtrent bare pynt og "bling" i hvert fall til det meste her til lands. Av snører kan man se til leverandører som barrio f.eks. spissmateriale så trenger man ikke hele sortimentet, jeg kunne sikkert greid meg lenge med 0,14 til ferskvann og 0,26 til kysten. Jeg kjøper 200m spoler og oppbevarer riktig. 25m spoler er veldig fordyrende! Billige taperte fortommer fra ebay, og bruk microringer! (der skal man ikke spare penger, men kjøpe noen ringer som funker) fluer binder jeg selv, men jeg hadde nok spart masse ved å enten kjøpe ferdige, eller om jeg hadde vært veldig striks på å kun kjøpe materialer til akkurat de fluene jeg bruker. Innen fluebinding så kan man finne samme type material i hobbybutikker, garnbutikker osv om man gidder å lete litt, for gramsprisen er mye høyere når de er stykkpakket og merket for fluebinding.

For min del har dette med utstyr blitt hobby i hobbyen. Stenger og sneller spesielt, men anører, og ikke minst det andre tilbehøret drar seg også alvorlig til...med belly, vadere, elmotor, ekkolodd, batterier osv 

Men det er veldig gøy da pppray

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takker og bukker.

Har ikke tenkt tanken på flere stenger, sneller, vadere eller belly. Så jeg har tydeligvis ikke gått på den største smellen enda, siden fluer er min største utgift. 

Ser ut til at løsningen her blir å komme seg til Holmendammen for å trene mer. Det er gratis, om ikke annet.

Driver mest med fiske i skogsvann/marka. Så jeg får gjør litt research på å lage den ultimate all-round flueboksen for hele året. Og heller ha mange av få typer flue. Så ha jeg litt å kaste bort. for når jeg har kastet bort alle myggene mine så blir det ikke like kult å dra på fisketur i dag uten dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ta mindre sjanser når du kaster, så hekter du mindre. Bruk tid på å følge med på hvor fisken oppholder seg når den vaker. Vurder ulike steder å kaste fra for å få flua ut i riktig område. Noen plasser er sikkert tryggere enn andre, og har du fått ut flua i riktig område så la den bli liggende. Bruke tid på dette tror jeg vil hjelpe deg med å unngå fluetap.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kanskje en bellyboat hadde vært tingen, da mister du ingen fluer i buskene.

Fleip til side, du kan jo også gå opp litt på spisstykkelse så er sjansen at lina blir hengende i buska med flua. En annen ting er å ikke ta makskast. Det er gjerne da feilene er størst i den siste bakslengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg innbiller meg fortsatt at jeg sparer penger på å binde fluer selv - over tid i alle fall. Materialer er ganske dyrt, men tror uansett at det per flue lønner seg (sammenlignet med kvalitetsfluer selvfølgelig). Kanskje ikke med en gang man begynner for da binder man alt mulig rart. Da jeg begynte å binde fluer hadde jeg haugevis med fluetyper jeg egentlig aldri brukte. Her har jeg erfart hvilke fluer som funker for meg, og gidder sjelden å binde opp ting bare for å teste. Andre som jeg stoler på får teste, og så kan jeg legge inn nye varianter om det virker lovende :) Dermed har jeg ikke kjempestore utgifter på materialer heller. Litt cdc, litt kroker, litt dill og dall blir det jo, men trenger ikke all slags ræl :) Joda, mister litt fluer her og der, og noen blir ødelagt etter x antall fisk. Men lager man de riktig og solide så holder jo de lenge. Mister jo mindre fluer etterhvert som man blir bedre å kaste selvfølgelig, men det er bestandig ei jæskla buske et sted man ikke så.

Det som er kjekt er at man som fluefisker ikke har det vanskelig for å finne på ting å ønske seg til bursdag og jul. Det blir no fiskeutstyr, eller gavekort til fiskeutstyr.

(disclaimer - har aldri regnet på hva jeg hittil faktisk har betalt per flue jeg lager, men innbiller meg altså at det er rimeligere - sammenlignet med kvalitet, ikke ræl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig med mye av det som er skrevet allerede.

Stenger, sneller, snører er nok det som drar mest penger hvis man er litt sær eller har låst seg til et merke. Man trenger jo ikke en stiv pinne til 9k
Materialer kan også være et lite sluk hvis man alltid er på utkikk etter noe særegent.

Jeg er nok mer kjip på å kjøpe vanlige klær til meg selv enn å holde igjen noen kroner på utstyr jeg mener jeg trenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...