Gå til innhold

Kan man spare penger på å binde selv?


RolvS

Anbefalte innlegg

@Eirik Rusten posta nylig en uttalelse om at han tenker han sparer penger på fluene han binder sjæl, fordi han holder seg til et begrenset sett med fluer. Jeg er tilbøyelig til å være enig - det er når vi skal eksperimentere og blir inspirert at det drar i vei... :) Om vi for enkelhets skyld ignorerer engangsinvesteringer sånn som ny Regal-stikke til fem laken samt tiden det tar å surre sammen ei flue til og fokuserer på stykkpris.

Hva er materialkost for en cdc-mygg?

Hva med en spanflex-buzzer?

Eller enkle fallskjerm-duns?

Jeg gidder ikke regne akkurat nå, men jeg myser meg fram til at materialkost nedpå fem-kroningen burde være mulig? Og relativt til å kjøpe fluer til 20-30kr pr stykk, ser det jo enkelt ut. Påstanden må være at det ER mulig å spare penger på å binde fluer selv med litt disiplin. (Selv om nødvendig erfaring som gir slik disiplin kan være dyrkjøpt... :p)

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som relativt ny binder merket overgangen fra å kjøpe fluer til å binde selv. Spare penger er nok det siste jeg har gjort, men det er nok min egen feil... 

Hvis man er grisestrikt på utstyret, tar med en fungerende stikke til 500-2000kr ny eller brukt, kun kjøper det absolutt nødvendige og ikke bryr seg om farger på hackle etc, så tror jeg man "at best" går i null ila relativt kort tid. Kanskje ila noen år. Hvis jeg skulle kjøpt samme antall fluer som jeg har bundet selv nå til mine bokser, som jeg grovt estimerer jeg til rundt 300 fluer, så er det en kostnad på 9000kr gitt at hver flue koster 30kr. 

Så, oppsummert: Hadde jeg vært fornuftig, spart inn på absolutt alt og kun kjøpt det utstyret som var nødvendig, en billig stikke, ikke fått lyst til å gjøre noen endringer underveis eller utvikle fluene, kun holde på med de samme fluene hele veien, så tror jeg at jeg hadde klart å gå i null. Jævelig kjedelig, men jeg hadde nok klart det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg fingern i været har brukt 18000 kroner totalt på bindeutstyr siste 10 år, så tror jeg vi er litt nært sannheten. Har vært heldig å få en del utstyr, har kjøpt mye på tilbud etc. Det er det samme som 600 fluer til 30 kr stykket. Jeg tror jeg har bundet mer enn det på 10 år. Jeg har nå nok utstyr til å binde en god del hundre fluer til. Problemet er jo når et bittelite behov for feks en ny hanenakke oppstår, og det gjør det jo selv om jeg har plenty med nakker. ikke ha så jæskla mange farger på hacklet, bare tull. Men sånt skjer. En ny pose cdc trenger man sikkert heller ikke, men noen posta nettopp bilde av en liten pose hyper select. Må nesten ha det? :) En ny hackle-klemme i gull til 2000 bøkks? Must have! Og så videre.

Jeg tror fortsatt at man kan spare penger, men sannsynligvis ikke gjør det fordi man er litt dust.

Uansett ikke noe problem å få regnestykket til å gå opp: jeg tror mine fluer er verd 60 kr per stk, ikke bare 20-30. Voila!

  • Lik 5
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler bindinga mer om fleksibilitet og tilpasning enn å låse seg til det som er tilgjengelig på markedet. Det utvalget av fluer jeg "behøver" til ørretfiske i marka og i elv er ikke tilgjengelig i noen butikk. For sjøørretfiske hadde jeg kanskje klart meg med kjøpefluer. Men jeg synes det er befriende og tilfredsstillende å kunne ha akkurat min lengde på haletrådene på døgnfluene. Jeg vil ha mine egne dubbingblandinger i kroppen på vårfluene. Og jeg vil ha 11mm kropp på dansefluene mine. Ved å binde selv så kan jeg justere i stor grad etter tillært erfaring. Både farger, størrelse og form på fluene.

Når det gjelder økonomi og fluebinding så kan det bli ganske dyrt. Men jeg tror at kostnadene flater veldig ut etter noen års binding. De første 3-5 årene er det utrolige mengder verktøy og materialer som skal handles, men så kommer man inn i fasen som Rusten snakker om, hvor man kun sper på med litt materialer og enkelte verktøy.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre at man er rigtigt dygtigt til at begrænse sig, så tror jeg ikke man spare penge ved at binde selv. Der er så mange interessant mønstre at binde, så mange spændende materialer at købe, og en stor del at glæden ved at binde er, for mig, også at finde nye materialer, nye farver og nye teknikker.

Til gengæld får man fluerne præcis som man gerne vil have dem, hvilket alt er vanskeligt med købe fluer, og fornøjelsen ved at fange fisk på en hjemmebundet flue kan ikke gøre op i penge.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (53 minutter siden):

Syns dette tar form som en bra tråd. «Ja det er mulig å spare penger på å binde selv. Men se hvor kort veien til galskapen er...»

Vi balanserte en gang på en smal linje, men så snublet vi plutselig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...