Gå til innhold

Klasse 7 eller klasse 8


Labbe

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt på å kjøpe ei kraftig enhånds, men har rett og slett prøvd for lite. Jeg er også interessert i å inngå ett kompromiss med meg selv der jeg vil bruke denne stanga både her (lågen,Gausa, mjøsa) og til laks hvor man kan treffe på storlaks. Jeg ser at de fleste skriver at ei 9 eller 10 fot klasse 7 er perfekt til dette men, jeg har låst meg litt på klasse 8. Noen som kan dele noen erfaringer ? Skal sies at jeg sikler veldig etter guideline nt8 men mottakelig for andre merker☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo litt en smakssak dette. Mange stenger i klasse 7 og 8 overlapper jo hverandre litt. Nå vet ikke jeg hvor stiv NT'en er, men en myk syver kan føles som en sekser, og en stiv åtter kan føles som klasse 9 og 10... 

Selv bruker jeg klasse 7 og 8 til gjeddefiske, og kastemessig så er det klasse 8 jeg bruker når jeg bruker store fluer med wiggletails og 2x1,25 grams coneheads (30-35cm) og poppere eller skal skikkelig dypt. Syveren bruker jeg med flashfluer på 15-20 cm. Så jeg tipper du kan kaste alt du har tenkt til å bruke med klasse 7. Og forskjellen er at syveren kan jeg fiske uanstrengt med hele dagen, men åtteren synes jeg blir tung i løpet av dagen

Hvilke størrelser fisk får du mest av. Om det er fisk på et par tre kilo så blir det jo god kamp på syveren, og det er ikke noen særlige begrensninger på det å kjøre fisk. Men kan jo bare flate stanga og kjøre mer eller mindre rett på snella. Skal man pumpe mye er det fordel med litt tyngre utstyr.

Når jeg handler utstyr så er det tingene jeg har tenkt litt på, men har man låst seg litt på en bestemt stang, så er det for min del lurt å vurdere den en ekstra gang for om man ender opp med noe annet vil det ligge litt i bakhodet at det var den andre man kanskje helst ville ha...

Vet ikke om dette er til noe hjelp men...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en klasse sju mann og bruker den mye der andres bruker klasse  åtte, men bruker også klasse  8 endel. Egentlig er det ikke så stor forskjell mellom de, men som  Truls sier så merker du nok åtteren i armen mer etter en dags fiske.  Forskjellen mellom klasse åtte og ni er betydelig større  enn mellom 7 og åtte. I Canada, ut fra de jeg har snakket med , så er det åtter som gjelder.  Jeg ville nesten sagt velg den klassen og stanga  du liker best kastemesig. Du har selvfølgelig litt mer ryggrad på åtteren til å pumpe med,  men jeg tror du lander fisken greit meds begge klassene.

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (6 timer siden):

Det blir jo litt en smakssak dette. Mange stenger i klasse 7 og 8 overlapper jo hverandre litt. Nå vet ikke jeg hvor stiv NT'en er, men en myk syver kan føles som en sekser, og en stiv åtter kan føles som klasse 9 og 10... 

Selv bruker jeg klasse 7 og 8 til gjeddefiske, og kastemessig så er det klasse 8 jeg bruker når jeg bruker store fluer med wiggletails og 2x1,25 grams coneheads (30-35cm) og poppere eller skal skikkelig dypt. Syveren bruker jeg med flashfluer på 15-20 cm. Så jeg tipper du kan kaste alt du har tenkt til å bruke med klasse 7. Og forskjellen er at syveren kan jeg fiske uanstrengt med hele dagen, men åtteren synes jeg blir tung i løpet av dagen

Hvilke størrelser fisk får du mest av. Om det er fisk på et par tre kilo så blir det jo god kamp på syveren, og det er ikke noen særlige begrensninger på det å kjøre fisk. Men kan jo bare flate stanga og kjøre mer eller mindre rett på snella. Skal man pumpe mye er det fordel med litt tyngre utstyr.

Når jeg handler utstyr så er det tingene jeg har tenkt litt på, men har man låst seg litt på en bestemt stang, så er det for min del lurt å vurdere den en ekstra gang for om man ender opp med noe annet vil det ligge litt i bakhodet at det var den andre man kanskje helst ville ha...

Vet ikke om dette er til noe hjelp men...

Var veldig til hjelp dette. Nå oppsøker jeg ikke de største elvene heller, og de største fluene jeg har er vel kanskje en 7-8 cm sunrays og noen med coneheads osv. Kanskje klasse 7 er fint👍🏼 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labbe skrev (14 minutter siden):

Jeg kunne gjerne tenkt meg å få vite det også😅 siden du har svaret 

Ha ha. Jeg fant svaret for meg, men er så blodfersk at jeg ikke vil påstå at det er rett svar eller passer for noen andre. Men kom frem til at #7 nok er tilstrekkelig for de to dagene i året jeg har mulighet til å fiske laks i elv på Sunnmøre. De største der som er tatt i senere tid er vel 6-7kg. Så da tenkte jeg at #7 hørtes tilstrekkelig ut. Så fant jeg ut at det er noe som heter "Switch" stenger. Og vips så hadde det gått en time med lesing om dem. Så nå er jeg ikke så sikker lenger :D

Endret av Runar Dankel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fisker j ikke laks, og jeg har aldri hatt fisk over 2.8kg, men j skulle tro knuter, fortom, tippet og hvilken side av snella sveiva sitter på har mer å si for hvor stor fisk du kan håndtere enn klasse 7 vs 8. 

  • Lik 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (2 timer siden):

hvilken side av snella sveiva sitter på.

Her er du inne på noe helt vesentlig. Disse venstrevridde gærningene burde vært nektet tilgang til alt vått element, på lik linje med oss søringer i lakseelvene i finnmark! 

På den mer seriøse siden, så er det ikke noen begrensninger på stang (nesten) bare hold stanga mot fisken og la snella ta støyten.  

Men det er viktig at sveiva sitter på "the right side" som vi sier på godt norsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...