Gå til innhold
  • 1

Strategier når insektene uteblir


Runar Dankel

Spørsmål

Har hatt noen turer denne sesongen. Synes jeg ser lite insekter og har fått med meg andre på forumet som sier at dette er en treg sesong. Men en kan ikke alltid velge sine fiskedager. Så hva er din strategi når det vaker regelmessig på de samme plassene, men du ser ingen andre insekter enn vannløpere og en fjærmygg pr 30 min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Bounce skrev (Akkurat nå):

Svaret for meg er som regel: liten svart klinkhammer. Ofte funker det, og. Men viktig her er hvor jeg fisker, der de fleste insektene er litt shades of grey.

Ser du holder til lengre nord. Jeg er i en liten "høytliggende" (alt er relativt) vann i Oslo. 

Men forstår deg slik at du bruker noe som imiterer mye, fremfor en spesifikk imitasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Runar Dankel skrev (25 minutter siden):

Har hatt noen turer denne sesongen. Synes jeg ser lite insekter og har fått med meg andre på forumet som sier at dette er en treg sesong. Men en kan ikke alltid velge sine fiskedager. Så hva er din strategi når det vaker regelmessig på de samme plassene, men du ser ingen andre insekter enn vannløpere og en fjærmygg pr 30 min?

Hvis det vaker uten at jeg ser hva de tar, kan det jo være ting rett under vannfilmen de tar. Feks mygg-larver. I sol på våren er dansefluer veldig ivrige og havner ofte utpå, de kan være vanskelige å se på vannet. Så ser det ut som som mygglarver er på menyen, så setter jeg ofte på en liten buzzer i krokbøyen på cdc-myggen. Er det sol kjipper jeg ut dansefluer, de lange beina er en uimotståelig trigger uansett :)

Er det ikke vaking, blir det zonkere eller nymfer :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Runar Dankel skrev (3 timer siden):

Takk! Når du sier danseflue, vil det f.eks, være en Hopper Bibio eller Russeflue?

Høres ut som jeg med fordel kan slenge på nymfer litt oftere. Bruker du synkefortom med zonker og nymfer?

Veldig lik de to fluene, men har egentlig ingen røde elementer. Her ser du info fra Fluedatabasen: https://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?/fluedatabasen/x-471

Jeg bruker samme flyteline og fortom når jeg fisker under vann som over. Riktignok er spissen noe tjukkere når jeg hiver på minizonker eller libellenyme (4x som regel), og hele fortommen er stort sett kortere.

Det mest vanlige jeg har er 12 eller 9 fot Power Strike mono fortom 4x, så en tippet ring, og så en bit Egor FC tippet i 4x, deretter knytt sammen med halvannen meter Egor FC tippet i 5x (eller 6x om jeg tror 5x er for tjukt). Jeg går som regel med to stenger på fisketur. En stang i klasse 5 som ofte da bare brukes til zonker og store nymfer med da noe tjukkere fortom, og en stang i klasse 4 for tørrfluefiske og smånymfefiske med nevnte oppsett. Er det litt ødeleggende vind, så kan det hende 5'er-stanga brukes til alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er hyggelig å kunne hjelpe! Og litt liv på forumet tror jeg alle her inne liker.

En liten svart multiklekker eller en liten myggklekker pleier å fungere. Ellers blir det ikke helt feil å ta en liten cowboystrekk i lyngen heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
7 hours ago, Runar Dankel said:

Men forstår deg slik at du bruker noe som imiterer mye, fremfor en spesifikk imitasjon?

Riktig. Blir også litt enklere å binde få slike enn flere spesifikke. Er lat på den måten jeg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja da fårstår du meg rett 😊 en svart klekker på bøyd krok. Svart klinhammer som bounce foreslår er bra! Det funker ofte bra når det vaker og man ikke ser hva som klekker. 

Alternativet med cowboystrekk funker ofte veldig bra det og. Men unngå cowboyhatt for det synes jeg er harry 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

I stille vann bruker jeg ofte ei bille evt maur i foam som flyter godt mens jeg legger meg og slapper av og lar den ligge ute lenge... Tar som oftest bare den ser den... Før brukte jeg ei cocky bondhu bille... Undervurdert sak i stille vann... 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg fisker i noen vann som ligger på omtrent samme høyde som deg tenker jeg. Jeg smikker på de her om jeg ikke ser noe. Funker fjell

Hadde en tur på tirsdag der det var svært få vak der jeg fikk rullet ut den her rett inn i løypa til ørreten. Smalt med en gang. 400g og sprek som fy :) 

 

9"#5 med 12fot X5 fortom med 35cm X6 tippet så lander den mykt som en ballettdanser :D  

 

image.png.b92ad6d7196b116e591529a3a0d141bd.png

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...