Gå til innhold

Tanker om switch stenger


Runar Dankel

Anbefalte innlegg

Mye inspirasjon å hente her inne. Kjenner jeg får lyst til å fiske det meste med flue. 

Det jeg har mulighet for å fiske er gjedde, laks og SØ. Tittet litt etter stenger som kunne passe til dette, og tror at en switch stang med gode overhåndsegenskaper i klasse 7 kan være et ok kompromiss. Har dere noen anbefalinger om hvilken stang det kan være eller om jeg bør videre noe annet? Er til nybegynner og gjerne ett sett som inneholder snelle også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt kompromiss er en syverstang. Jeg mener en enhånds på 9 eller 9,6 fot funker fint. Helst vil jeg ha #6 til sjøørret, og 7 eller 8 til gjedde(har begge deler selv til formålet), men med et par ulike snører så vil en syver være greit til både anadrome arter og gjedde. Har aldri brukr switch, men synes 9' #7 gjør seg godt. Mer lengde gir mer vekt i toppen av stanga, og jeg mener du ikke trenger det. Du får mye bra for 2-3 og opp til 5000, se på vision pike, et sett fra guideline eller hardy så får du kvalitet for pengene.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, siden du har spurt om enhånds 7 vs 8 tidligere... Switch er «noe annet» - de fleste switch-stenger er tohånds-klassifisert. Klasse 7 klump for en switch stang veier gjerne rundt 25 gram, mens en enhånds sjuer klump er nærmere 16. Det er noe å tenke på i alle fall... 

Ettersom du nevner gjedde. Jeg har tenkt tanken selv, og fundert på om tohånds etter gjedda kunne vært noe, men etter å ha kastet en del med slikt utstyr framstår en tohåndsstang som veldig tungvint. Switch var markedsført en stund som «valgfrie», både en og tohånds, og mulig jeg får noen leverandører på nakken nå, men det et stort sett bare bull. En switch-stang er en «liten» tohånds, og ikke noe man gidder gå å enhåndse med i noe lang tid... Moro for spesielt interesserte da :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig en (2-h klassifisert) 7er er god kompromiss for både tunge gjeddefluer og laks/SØ. Men jeg er enig med at det å kaste en f.eks. 11.5 foters swich som enhånds funker ikke så bra i det lange løp. Det som _går_ er å kaste overhånds med to hender.

Det er nyttig å tenke hvordan du skal fiske etter gjedde. Jeg gjør ikke selv det, men forstår det slikt at man ofte bruker båt eller belly. Switch i båt går sikkert, men usikker om belly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite fisketid, så for det meste blir det å fiske i marka med min #5 stang da det er lettest tilgjengelig. Men det er jo litt gjedde i f.eks. Nøkkelvann og den kan jeg prøve meg på tidlig i sesongen. Det blir da fra land, med lite rom for baksleng, eller fra packraft med fiskesete så jeg kommer meg høyere opp. 

Har slekt på sundmøre som vi besøker 2-3 ganger i året. De bor ved lakseførende elv og der også er det lite mulighet for baksleng. Der oppe er det også muligehter for SØ, enten fra land eller vanlig båt. 

Med flaks kan jeg få en fulle dag med laksefiske i året i elva. Og en time eller to på vanlige besøk. SØ kanskje noen timer. Gjedde noen kvelder her og der. Derfor tenker jeg at der er mulig det blir noe overhåndskast fra båt på gjedde eller SØ. Og fra land etter SØ. Men kanskje mest Spey etter gjedde eller Spey etter laks i elv. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har vurdert bruket ditt godt. Tror jeg ville selv funnet en switch (baby 2-hånds) og testet hvor bra det kan gå. Blir nok begrensning på fluestrørrelse som Truls sier, men da må du uansett vurdere annen utstyr. Og jeg har fått (utilsiktet) gjedde med en #6 leech slik at man ikke altid _må_ kaste andunger etter gjedde.

Endret av Bounce
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, bare sånn det blir sagt så er det flere her innom som har 1000x mer erfaring enn meg. Samtidig kjenner jeg, akkurat derfor, tror jeg, hvordan en nybegynner lurer på ting. Ofte er det viktigere å finne en god fremgangsmåte enn å finne noen absolutte svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vekker litt liv i denne igjen. Har prøvd #8 stang nå i mange situasjoner og synes det er litt seig materie å jobbe med. Er litt smidigere og kjekkere å kaste med #5. Så da tror jeg det blir #7 stang slik @Truls forslår. 
 

Er det noen av settene en bør styre unna? Ser at Guideline har laxa, vision har solina2, grey har k4st combo og Orvis har encounter, for å nevne noen.
 

Ps: kjøper gjerne skandinavisk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå om dagen så er det egentlig vanskelig å få tak i dårlige stenger, så kjøper du et kit fra et anerkjent merke så er det god kvalitet du får. Det som kan være en utfordring er hvor godt utstyret passer deg, og hva du foretrekker. Og akkurat det er en utfordring med så mange merker og modeller. Jeg ville styrt unna de stiveste og de dypeste stengene, om man klarer å finne infoen, og bare lært meg å bruke det man kjøper best mulig. 

Jeg kikker nysgjerrig på mye utstyr og ender gjerne med en magefølelse om hva jeg har lyst på. Noen ganger blir det bom, andre ganger fulltreff. Men alt av dagens utstyr er brukbart så om man ikke synes det er optimalt så venner man seg til det med litt tid og bruk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke det riktige klippet, Har nå fjerna det og lagt il riktig klipp.  men min gode kompis James S kaster er 40m med ei kort tohånds  switch beregnet  på overhodekast strandfiske og store fluer.  Aldri sett disse stengene benyttet i båt.Har to stykker stenger selv, men aldri verden om jeg hadde tort å bruke  det i en belly eller pongtongbåt  som duper litt rundt med bølger og vind. Kan være røft nok med en enhåndsstang engang i blant og. Akkurat å bli truffet av en av de fluene  i stor hastighet på 2/0 eller 4/0 krok når du ikke har full kontroll, er ikke direkte behagelig. En annen  ting disse stengene er minst 60 cm lengre , noe som kompliserer landing av fisken fra belly.  Synes du har fått endel bra tips på enhånds og jeg ville holdt meg der.

 

Endret av Terje Bendiksby
Skrivefeil og lagt til litt. Lagt til riktig video
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Terje Bendiksby

Er det jeg konkluderte med tidligere i tråden, så jeg villd bare forsikre meg om at settene de selger for #7 enhånds også er bra. Så nå håper jeg på salg på Loop Q eller Vision Solina 2. Helst Loop kjenner jeg. Takk @Truls vurderer å ta turen til butikk med mulighet for å prøvekaste for å kjenne hvordan stanga føles ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Runar Dankel said:

Takk @Terje Bendiksby

Er det jeg konkluderte med tidligere i tråden, så jeg villd bare forsikre meg om at settene de selger for #7 enhånds også er bra. Så nå håper jeg på salg på Loop Q eller Vision Solina 2. Helst Loop kjenner jeg. Takk @Truls vurderer å ta turen til butikk med mulighet for å prøvekaste for å kjenne hvordan stanga føles ut. 

Den #7 min er jo Vision Solina(ikke 2). 9'6 fot. Den er jeg kjempefornøyd med, nå som jeg har fått kastet litt mer i sommer pløyer jeg fint gjennom litt kraftigere vind i kano med artikulerte fluer. Fikk meg en 700g abbor og den fikk virkelig bøyd stanga ned i roten, kjempe gøy. Snella er helt kurant den og.

Det jeg ikke liker er det flytesnøre som fulgte med, også var det veldig lite backing på som er greit å fylle på om du tenker å fiske laks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...