Gå til innhold

Linevalg til fario crs


Mortenhann

Anbefalte innlegg

Rune Stokkebekk skrev (1 time siden):

Stanga takler da alle typer liner, er vel mer et spørsmål om type vekt og lengde på klumpen du liker?

Hadde det gamle fario snøret som funket ok, også har jeg SA mastery vpt nå som jeg ikke likte noe særlig.. har også prøvd guideline bullet som var verst. Usikker på hva jeg liker selv av vekt og lenge på klump.. ikke satt meg så mye inn i det desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke gamle Fario snøret, men høres ut som om du (sammen med stangen) ikke liker baktunge klumper (eller lange front-taperinger). VPT har en lang tapering foran, og Bullett likadan men med totalt kortere klump. Kanskje en litt mer vanlig WF type Rio Gold e.l. kunne passe? Jeg har erfart at den typen funker bedre i mine stenger som er gjerne litt rolige (som Fario er, og?). Noen som kjenner stangen kan kanskje hjelpe bedre.

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, prøv en mer "normal" klump. Eventuelt kunne vært interessant å høre om hva du synes om snører som barrio gt90 for eksempel, som har vekt fremme i snøret og en baktapering som later til å aldri slutte. Kanskje et snøre mot mer longbelly passer deg bedre..? Stangaksjon, faktisk klassifisering og personlige preferanser har mye å si for snørevalg. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste er jo å finne ut hva slags line du vil ha og hvilke type fiskesituasjoner kast du skal gjøre. Også litt om fiskelengder.

Jeg vet ikke om det er CRS i 904 eller 905 du har men for 4ern så kan du godt ha liner med total klumpvekt på rundt 10-12gram og for 905 12-14g.
Hvis du ønsker en klump på 12-13m så legger du deg på det høyeste tallet... Da får du bra oppspenning. På liner som er rundt 10m så er den lavere gramvekten helt fint.
Jeg vil si at 4ern går fint med 10-13g til allroundbruk og 5ern 12-15. Spørs hvor lang klump du skal ha, ofte er klumper på 10-12m det man ønsker hvis man skal ha en line til stanga til alt bruk.

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...