Gå til innhold

Tips til wf flyt line som synker i spissen.


Anbefalte innlegg

Hei! Har nettopp kjøpt meg nytt snøre, rett fra eska og over på snella og fisketur igår. Første som skjedde var at frampartiet av lina sank rett ned, veldig irriterende når flua må ligge tidvis lenge og vente på fisk.. Fisker med FC fortom og spiss. 

Tips og triks for og forhindre dette? Har snøre rens som eg bruker på snører eg har brukt over tid, for og få dei til og flyte bedre og skyte ut snøre lettere. Men har aldri brukt de på nyte snører før. Har aldri opplevd dette før so vart litt usikker på om snøre er defekt? 

Mvh Ruben 

 

Snapchat-693003546.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bittelitt fett på de ytterste meterne av snøret og den tykkeste buttdelen av fortommen. Hender det må vedlikeholdes underveis, og da bruker jeg litt flytemiddel som jeg har på fluene.

Ps, liker snella di <<l

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (50 minutter siden):

Jeg bruker bittelitt fett på de ytterste meterne av snøret og den tykkeste buttdelen av fortommen. Hender det må vedlikeholdes underveis, og da bruker jeg litt flytemiddel som jeg har på fluene.

Ps, liker snella di <<l

 

Korleis fett bruke du? Takk! Er veldig fornøyd med snella:D

IMG_20210604_210941.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lækkert! 

Jeg bruker det jeg eventuelt måtte ha. Vaselin eller bivoks (impregnering til sko egentlig) har jeg brukt mest. Funker fint det, men jeg liker bivoks best fordi det er fastere i konsistensen, og jeg har et glass av det pga bruk på turstøvlene

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg lina ikke er produsert for å være en sink tip, så dette høres rart ut. Jeg bruker alltid nylon tapert fortom til tørrfluer fordi den ikke synker like lett som fc. Så bruker jeg fc spiss. Dette kan hjelpe.

For impregnering av fortom benytter jeg Loon Payette Paste.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle TL skrev (22 minutter siden):

Nå tror jeg lina ikke er produsert for å være en sink tip, så dette høres rart ut. Jeg bruker alltid nylon tapert fortom til tørrfluer fordi den ikke synker like lett som fc. Så bruker jeg fc spiss. Dette kan hjelpe.

For impregnering av fortom benytter jeg Loon Payette Paste.

Skal prøve med nylon neste tur, men har aldri opplevd at den synker so fort og med ein gang lina er ny. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls skrev (26 minutter siden):

Lækkert! 

Jeg bruker det jeg eventuelt måtte ha. Vaselin eller bivoks (impregnering til sko egentlig) har jeg brukt mest. Funker fint det, men jeg liker bivoks best fordi det er fastere i konsistensen, og jeg har et glass av det pga bruk på turstøvlene

Skal kjøpe nåke so kan funke, må prøve og smøre lina først me de eg har. Sjå om de funke. Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruben Petterson skrev (8 timer siden):

Hei! Har nettopp kjøpt meg nytt snøre, rett fra eska og over på snella og fisketur igår. Første som skjedde var at frampartiet av lina sank rett ned, veldig irriterende når flua må ligge tidvis lenge og vente på fisk.. Fisker med FC fortom og spiss. 

Sliter litt selv av og til med liner hvor spissen synker. Har egentlig aldri prøvd de triksene som nevnes, og skal prøve det. Men bruker du FC tapert fortom? Selv kjører jeg mono tapert fortom som skjøtes til FC spiss med tippetring. FC synker vel litt raskere enn mono?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Rusten skrev (1 time siden):

Sliter litt selv av og til med liner hvor spissen synker. Har egentlig aldri prøvd de triksene som nevnes, og skal prøve det. Men bruker du FC tapert fortom? Selv kjører jeg mono tapert fortom som skjøtes til FC spiss med tippetring. FC synker vel litt raskere enn mono?

Har forstått de slik at FC synker fortere enn mono, og har vel sikkert ingen betydning om fortom er mono eller FC med tanke på synlighet om ein bruker lang spiss etter tippetring?? Eg bruker tippetring til vanlig, og ferdig tapert fortom. Eg har liggende ny ferdig tapert Stroft mono fortom.. Tenker og prøve og smøre lina og bytte til mono fortom. Eg har opplevd at fluesnøre synker i spissen før, men kan ikkje hugse at de var so mykje med en heilt nytt snøre. Har og gått fra Guideline Egor FC fortom til SA FC fortom i år, kan vere at SA sin utgjør ein forskjell :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! No har eg testa utbedringen av lina med smurning og mono fortom til fortomsring, enorm forskjell! Lina ligger fint i vannfilmen og ingen antydning til og synke. Flua holder seg tørr mykje lenger og synker ikkje på samme måte. Brukte og mudd på FC spiss etter eg leste om de i eit ant innlegg, de funke kanske de og siden eg fekk to fisk i kveld :D? Takk for tips! 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrflua skrev (4 minutter siden):

Noen liner kan trekke inn vann dersom man ikke forsegler enden med lynlim eller lakk,som igjen kan føre til at tuppen/enden av lina synker.

Hei, denne lina har ferdig løkke i front, knyter fortom i den. Skjønner om ein kapper lina for og lage ein glattere overgang sjøl, men her er lina uten kutt eller synlige skader. Er de da nødvendig med lim då ? Uansett takk for tips!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruben Petterson skrev (8 timer siden):

Hei, denne lina har ferdig løkke i front, knyter fortom i den. Skjønner om ein kapper lina for og lage ein glattere overgang sjøl, men her er lina uten kutt eller synlige skader. Er de da nødvendig med lim då ? Uansett takk for tips!:D

Om man smelter løkke (enten fabrikken har gjort det, eller man smelter selv), så vil det forsegle godt nok og man trenger ikke lim. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fisker man med fortommer med lange buttdeler og tapering så skal det mye til at ikke alle liner synker i spissen under ventefiske. Mono trekker vann og blir tungt nok til å dra ned spissen selv om man har forseglet lina eller ikke. Hele fortommer av FC = Nymfe og Streamerfiske, spiss av FC utgjør ingen forskell vs mono om spissen på lina synker eller ei til det er dimensjonene ytterst for tynne. Dette er jo et vannfiske issue og det er bare å venne seg til å fette inn buttdelen på fortommen og litt av tuppen på lina når man skal fiske på grunt vann hvor du risikerer at flua dykker og hekter i bånn/planter ved inntrekk det er jo det som er det virkelige irriterende med synkespisser imo.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (10 timer siden):

Fisker man med fortommer med lange buttdeler og tapering så skal det mye til at ikke alle liner synker i spissen under ventefiske. Mono trekker vann og blir tungt nok til å dra ned spissen selv om man har forseglet lina eller ikke. Hele fortommer av FC = Nymfe og Streamerfiske, spiss av FC utgjør ingen forskell vs mono om spissen på lina synker eller ei til det er dimensjonene ytterst for tynne. Dette er jo et vannfiske issue og det er bare å venne seg til å fette inn buttdelen på fortommen og litt av tuppen på lina når man skal fiske på grunt vann hvor du risikerer at flua dykker og hekter i bånn/planter ved inntrekk det er jo det som er det virkelige irriterende med synkespisser imo.

Jepp, har tatt til meg de tipse om og ha på litt feitt på line og fortom og gått vekk fra FC fortom på tørt <<l De har funka veldig bra! Lære litt nytt er ikkje dumt, masse og lære innen fluefiske :D 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...