Gå til innhold

Elv- og bekkefiske - 2021


RolvS

Anbefalte innlegg

Årets første elvetur. Tilbake i ei elv jeg kikka en tur i i fjor. Utrolig fin elv, og jaggu kan den fiskes «tidlig» og. «Best før sthans» fikk jeg vite sist jeg var her. Har landa den første pinnen, og brukt resten av kvelden på å fruste over hvor vanskelig det var. Vannet er krystallklart, og fisken er lettskremt i tillegg til at den flytter seg mye rundt - vaker litt her, vaker litt der. Måtte til slutt fram med 6x og en mygg på #20 for å få noe respons. Regner ikke med å runde kiloen oppi her i helga - men har sett noen ok fisker som kanskje nærmer seg :)

1EAFEA7F-830A-4CBE-8907-A338EA36EA44.thumb.jpeg.b1b7c1acc46cb15ceef44d76953ffc79.jpeg

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om den største fisken, men en liten guttetur til et et område i Vestland som har mange fine muligheter. Jeg viste at det var altfor mye vann i  den aktuelle elva som som har mer en nok av ørret på 20-30 cm. På fjellvannet lenger innover var snøen og isen i ferd med å smelte og temperaturen var behagelig 3,5 grader med regn der.  Det var en fin tur bl.a for å innhente info til senere turer. Hadde gitt opp tanken på å prøve å fiske i den strie , regntunge elva med glatte vegetasjon rundt. Men så gikk vi tom for bacon og bestemte  oss for egg og fire ørret til frokost. Egentlig ikke en helt store troen på prosjektet , men fikk lirket meg fram til noen strie kulper. En liten gullhode nymfe plassert ved stein i elva gjorde susen. Og en liten ørret, men utrolig sprek, som gjorde et par hopp i luften var et faktum. Hoving eller bruke hånden var ikke mulig og den måtte løftes ut av stryket med fortommen. En gøy opplevelse om ikke akkurat pga størrelsen. De tre andre fiskene ble tatt på mark av de andre. Så frokost ble det.

_BEN3899.jpg

_BEN3981 kopi.jpg

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag var vått. Det regnet jevnt og trutt, med en og annen skikkelig skur. Og med drittværet kom baetisene. I mengder. Det føltes til tider liksom litt fånyttes å legge ut ei flue og se at fisken like gjerne kunne velge de fem andre som kom flytende rett ved. Men jeg fant da ut hva som skulle til for å lure noen fisker - 5 fot 6x tippet, parachute dun str #16 og så myke nedlegg som mulig hjalp bra på. En nymfe servert på samme måten var og populært - og det er vel så spennende som et tørrflueflyt spør du meg.

En episode er verdt å beskrive i litt mer detalj. Jeg satt ute på spissen der elva gjør en brå sving. I denne svingen er det en dyp og rund kulp. Himmelens sluser åpna seg skikkelig, og det bøtta ned. Og fiskene ble spinnville. Jeg landa to fine fisker og mista en på de ti minuttene det pågikk. Den ene fisken sto rett ved land, en stanglengde opp fra der jeg satt, og vaka konstant. Som ei nise i overflata. Skvulp, skvulp, skvulp. Jeg satt over fisken med bare fortommen ute og fiska et par tre flyt med ei nymfe, før jeg bytta til en ganske stor komparadun (som ble søkkvåt under påknytingsprosessen.) På andre flytet ville fisken være med å leke. Jeg mista den omsider, men vi trenger bilde av en fisk nå vel?

D93439B3-4947-43D2-8DF0-4C0878C74C64.thumb.jpeg.8cbff42aec286eba35726f8fe1523539.jpeg

Søndag ble i utgangspunktet et antiklimaks. De fiskene som var oppe var små, og det var rett og slett ikke så mye action som dagen før. Fisken er lettskremt på glatta, så det er jo likevel interessant sportsmessig å få fisken til å ta. 
1B4A4A56-C9BE-427C-829A-876AAFB9105D.thumb.jpeg.8eaba5851f0b36e8e078ee82262cee24.jpeg

Søndag var også årets nedtur et faktum. Jeg brakk godstanga … :( Jeg får nok fiksa den, men jeg må leve noen uker uten er jeg redd. Dette var etter alt overmål en liten fisk på tre hekto. Den skulle på død og liv inn under torva der jeg sto og jeg holdt igjen det jeg var kar om…804F1F75-51C4-422F-831F-0FC254DD5EA2.thumb.jpeg.34e15d03ef10e2a4364e628cd7b5ec0b.jpeg

«Sees neste år» -  kan jeg tenke meg er et ikke helt urealistiskt utsagn.

Endret av RolvS
  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (2 timer siden):

Jeg mistenker at det var moder jord som holdt igjen da stanga knakk… 

Den der helsikes jorda :)

Knakk selv tuppen på ei stang for 3 år siden under forsøk på håving. Pjong sa det, og trodde jeg bare hadde mistet fisken. Men da så jeg tuppen ligge i vannet, og skjønte at stanga hadde knekt. Plutselig rørte tuppen på seg og jeg innså at fisken fortsatt var på. Dro den inn for hånd da. 1,4 kg :) Tuppen knakk nok fordi jeg sikkert hadde verdens mest idiotiske vinkel på stanga da jeg skulle håve.

 

  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hittil i år ikke fisket noe særlig i elv foruten noen små turer til noen småelver i området uten nevneverdig action. 

Kort oppsummert var jeg på jobb i helgen, hadde nattevakter som for meg er tiden på døgnet hvor alt mulig kan skje. Bestiller jeg nye vadere? Nytt fiskeutstyr? Nytt fluebindeutstyr? Sovepose? Hotell? Trivago? 

Jeg bestilte for øvrig sovepose. Det hører til en annen tråd. UANSETT!! Jeg så på været og fant ut at det var hull i kalenderen, og en elv jeg lenge har hatt lyst til å besøke hadde en værmelding som skrek "kom og ta meg". Konfererte kjapt med en fiskekompis som fikk grønt signal og vi dro. 
Kjøreturen tok snaue tre timer med forsvarlig ferdsel. Vi var ved elven klokken 11. Det var masse insekter å se, fisken vaket litt sporadisk men steady mange steder. Jeg fant to stykker som vaket jevnt og trutt(a). Det var klin umulig å vite hva de spiste. Det klekket baetis, marginata og mygg. Det var massevis av daddy, dansefluer og steinfluer. Jeg prøvde utallige av "match-the-hatch" fluer på begge fiskene men det var ikke snakk om. Jeg var fullstendig rådvill. Prøvde caddiser uten hell. Jeg stod og glante ned i flueboksen uten ett snev av anelse for hva jeg skulle sette på. Jeg tittet på tilfeldigvis på raden min med "Arnes bille" i strl 16 og tenkte "Tenk om...". Knøyt den på, kastet av sted, perfekt flyt, og tok på første. 

Fisken gikk bananas. Går klar av vannet to ganger og jeg holdt fast i stanga som om det var det siste jeg eide. Fikk den omsider i håven og lykken var komplett. Den var smelltjukk og litt kort. Smørgul og vakker. Jeg veide den og den tikket inn på 700g. Fortsatt tviler jeg på om det var riktig til tross for at jeg kontrollveide håven ved bilen senere. Jeg har sett flere på SoMe som garantert hadde kalt dette kilosfisk. Heldigvis betyr ikke vekt alt. Knakanes fin opplevelse!!

IMG_20210623_085224_908.thumb.jpg.2402bce9e82657c8b0da1a58996ce847.jpg

Endret av Roaas
  • Lik 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Uke 26 var planlagt i elv. Ca. 800-900 meters høyde. Første del var det bra med døgnflueklekkinger, andre del var det vårfluene som tok over. Hadde et fantastisk fiske hele uken, lite vind, mye sol og kun 1 regnbyge. Toppet turen med med denne på +2 kg, tatt på CDC vårflue #16. Utrolig morsomt å spotte fisken, få tatt et bildet av den i vannet, føre jeg begynte å fiske på den.

2021 – Kopi.JPG

IMG_7899 (2) – Kopi.JPG

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra "årets" elvetur i går i hvertfall den lengste.. vært borte i 9 dager. Oppsummert så ble de da fisk hver dag på kilos/kilos+ så utbyttemessig var det helt innafor det. Klekkingene var meget sparsomme og mye varmt drittvær og tildels dager med mye vind. Men klager ikke når man har bra kompiser med seg på tur og gjør det man vil hele døgnet ;D Slenger med bilde av den peneste som var nesten 1,7. Trur knapt jeg har vært på tur rundt sankthans og nesten bare fisket med småfluer. Cdc mygger krok 17 og 19, og små comparas på 17 og 19 gikk det i. Fanga vel 2 fisk på sulfurvilliien en dag det var noen få slike på vannet og fisken beitet litt på dem.

Vel... bare å pakke til familieferie og glede seg til neste tur i elva om ikke for lenge håper jeg. For på skauen er det helt mørkt nå i minst 1mnd til.

God Sommer!

la270621.JPG

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (33 minutter siden):

For en utrolig vakker fisk, Rune!! 

Takk, den der var ganske spesiell ja, derfor måtte jeg legge den ut. Den som har vært i den elva kjenner farge/tegninger igjen. Men kondisen på dem der nå er jammen bedre enn jeg har sett før. Du har forøvrig rett i at det er ganske mye kiloser som florerer på SOME som er i gata med fisken din, dvs. 7-900gram :8_laughing: Får fremme et forslag om obligatorisk hvit tapebit på stengene på 47cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Rune Stokkebekk said:

Takk, den der var ganske spesiell ja, derfor måtte jeg legge den ut. Den som har vært i den elva kjenner farge/tegninger igjen. Men kondisen på dem der nå er jammen bedre enn jeg har sett før. Du har forøvrig rett i at det er ganske mye kiloser som florerer på SOME som er i gata med fisken din, dvs. 7-900gram :8_laughing: Får fremme et forslag om obligatorisk hvit tapebit på stengene på 47cm.

Den så spinnvill ut. Helt nydelige farger. Det er noe NZ over den. Virkelig pen! 

Jeg skal slå ett slag for ett merke på stanga på 47 cm. Det er trist at vekt har blitt så viktig at folk runder løgnaktig oppover ved hver anledning. Det finnes også tydeligvis veldig mange fisk som akkurat har klart å bikke kiloen og veier typ akkurat 1.1. Merkverdig. 

Var ved en elv for noen år siden hvor en kompis og jeg stod og så på en som fisket. Han fikk en pen fisk, rett i håven, rett i været, mens han fysisk jenker håven opp og ned så roper han ut "kilos fisk! Deilig!". Det er må være bra slitsomt å være så gramkåt at en fisk på 900g skal bli kilosfisk om det så betyr at håven må bøte med livet. Det er bare så... Ja.. Dust. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på her. Selv med en del vind, vældi varmt og relativt dårlige klekkinger, ble det jo fisk på årets fiskeferie. En god del på 7-800 gram, men også noen som bikka kilosgrensa. Var jo ute i elva konstant omtrent, fra tidlig om morgen til nesten midnatt. 

En av de morsomste fiskene, var en jeg ikke fikk. Vi spottet en fisk i elva, som i tillegg til å være veldig synlig, også vaket av og til. Tre karer sendte over masse tørre godsaker på rundgang, uten at det ble noe æksjon. Jeg tror problemet i hovedsak hadde med flytet å gjøre, strømmen gjorde det bittelitt vanskelig å få fint flyt. Noen dager før hadde jeg fått noen fisker til å ta en nymfe med knall rødt tungsten-hode, polyamid-dubbing og kobberrib. Tenkte jeg kunne bare prøve dette på denne fisken også da den ikke ville ta noe som helst annet. I første omgang tok den ikke denne heller, men jeg justerte bomullsdotten slik at lengden ned til nymfa ble 40-50 cm lengre ble den mer oppmerksom på nymfa. Den fulgte nymfa litt på et par kast, og til slutt forsvant "duppen" under og jeg gjorde tilslaget. Det satt ikke, men var like fullt litt morsomt at jeg tilslutt klarte å få den til å ta noe etter å ha gnudd på fisken i lang tid. Jeg stakk den og fisken forsvant.

Den aller morsomte var nok den største, selvfølgelig, som var sterk som en bjønn og dro ut på backingen i stri strøm. Utrolig morsom fisk å få på NT8 #4, som jo er morsom tilogmed på halvkilos.

Jeg tror absolutt alle fiskene som jeg tok var noen ånklie tjukkaser. Noen av de var fine og flotte, og noen av de var litt rare helt uten prikker. Den ene på bildet hadde bare to prikker på ene siden, stakkars.

fjesk_3 (2).jpeg

fjesk_2 2.jpg

fjesk (2).jpg

 

 

  • Lik 8
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets store feriebegivenhet var en kanotur med litt familie. Mandag til Fredag i ukjent terreng uten mobildekning. Tre voksne, fire barn i alderen 7-11. Nydelig natur, lite spor etter sivilisasjon å se. Helt greit utslag på opplevelsesskalaen for alle involverte. Særlig gutta mine syntes det var fest å padle ned stryk med litt fart. Det var ikke stryk å snakke om selvsagt - veldig lav risiko - og jeg tror de kommer til å bli skuffa over hvor dølle de faktisk er om de tar turen en gang til om noen år…

Elva er variert med både stryk og sakteflytende meanderende strekninger. Begge stedene vi campet (to netter hver) fant vi steder med både dype høler store nok til å huse stor fisk, stilleflytende partier samt små strømmer og stryk med småfisk og moro for kiddsa i umiddelbar nærhet.

DA7C9B6B-B9A2-4BF9-ABE7-54765308C926.thumb.jpeg.1ecafac516513491a45e451ee1925e72.jpeg

Det ble sparsomt med fiske på «transport-dagene», men vi fikk da fisket litt. Jeg greide lure halvkilos-fisk her og der, med de største fiskene på 8hg. Både ørret og harr i elva, fikk fisk på den vekta av begge artene. Mista en ubåt av en harr som jeg vil anslå til oppunder 1,5 (ikke noe får en fisk til å vokse så raskt som å bli mista før veiing.) Den flytta store mengder vann når den vaka, pulsen gikk seff i taket da den tok, og skuffelsen var til å ta og føle på da den slapp. Under er en fin fisk jeg plukka opp rett nedenfor camp, på vei for å jakte en større fisk jeg hadde sett vake litt lengre oppe. Fun-fact; hele turfølget bada på dette stedet rett etterpå, og fisken vaka igjen som for å si takk for selskapet mens vi sto på bredden og tørka og kledde på oss.

E460807A-BB30-4F07-923B-DE50C5CDD7D5.thumb.jpeg.c9e9b557978422f462bef9502e222046.jpeg
 

En av kveldene opplevde vi en relativt stor sverming. Lufta var full av to cm store døgniser. Jeg har konkludert for meg selv med at det var aurivilli, men de var digre. Noen var kanskje litt mindre, ned mot 1.5cm, men de fleste var 2cm (hale ikke medregnet.) Forsøk å telle på bildet under. Zoom litt inn :)

1C0C1C54-196D-4540-B497-671F9019E9D8.thumb.jpeg.261d3c1509c7197f3e2b710f2fe8fc83.jpeg
 

Det genererte en del aktivitet da det pågikk - fra før 8 på kvelden til halv-tolv tiden. Første gang jeg opplevde noe slikt, så det i seg selv var jo en opplevelse. Broderen prioriterte pussig nok å ta oppvasken midt oppi dette. Jeg prøvde å få han til å forklare seg, men jeg syns ikke han greide forsvare valget spesielt bra.

Jeg tror ikke jeg hadde prioritert å dra hit om det bare var for fisket, men turen var fin den :)

  • Lik 7
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (1 time siden):

En av kveldene opplevde vi en relativt stor sverming. Lufta var full av to cm store døgniser. Jeg har konkludert for meg selv med at det var aurivilli, men de var digre. Noen var kanskje litt mindre, ned mot 1.5cm, men de fleste var 2cm (hale ikke medregnet.) Forsøk å telle på bildet under. Zoom litt inn :)

Jeezez, to cm døgnfluer? Er ikke mange alternativer da altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Eirik Rusten said:

Er ikke mange alternativer da altså...

Tja. Øyemål i bushen er jo alltid så som så, men husker j plukka opp en etter vingen og viste bruttern - kroppen lå krølla langs tuppen av tommelen og når j måler denne distansen blir det lett to cm... Farver stemmer ikke med danica fx, men stemmer veldig med aurivilli. Noen var jo mindre og. Anyhow. Crazy mye store bugs i lufta på en lang elvestrekning :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar Dankel skrev (15 minutter siden):

Jaaaaaaaaaaa! Der satt den! 264,21 herlige gram med ørret tatt på lakseflue på #8 stang. Kjente det knapt (sa brura). 
 

Da er neste milepæl å få en på tørt. 

D5E475AD-4506-46C2-88A0-C0016799561E.jpeg
Takk til @Testicular Momentum for lån av stang

Gratulerer! Blir noe litt annet på en treerstang! Bare å glede seg 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom hjem fra en 3 dagers fisketur nå, før jeg sporenstreks dro opp i fjellet. Den skulle vært 5 dager. 

Det var særs vanskelige forhold i den første elven. Lav vannstand, grisevarmt vær og sol. Jeg var optimistisk til tross for værmeldingen siden jeg hadde hørt om at vi var der perfekt timet til Danica action. Vel fremme ved elven gikk vi til noen kjente plasser vi har vært før og nye som vi ble tipset opp. Stod og spottet fisk, fant en som vaket steady og det var Danica i luften. Jeg kunne knapt tro det. Jeg tenkte, kan det være? Ere endelig min tur?? Jeg får vadet meg i posisjon, presenterer en velvalgt klekker og etter to tre kast så tar den. Jeg bomdrar. Kjenner den ikke. Nervene er i helspenn. Inspiserer flua, all good. Den vaker igjen etter kort tid og jeg er på ballen. Denne gangen sitter tilslaget og fisken kjennes sterk ut. Anslå størrelse føltes håpløst. Jeg får tauet den inn etter noen korte utras og til min overraskelse er det en liten tass i rimelig god kondisjon. Antiklimaks er ett faktum.

Dette ble den ene fisken den dagen. Videre fant vi mye vakende fisk, men alt var smått, altså størrelse 100-250g. Ikke noe du ofrer fluer for når du vet at det går langt større eksemplarer der. 

Det ble Danica spinner fall på kvelden men ingen action fra de store gutta. Vannet var såpass klart at man kunne spotte fisken som vaket. 

IMG_20210712_213434.thumb.jpg.ee04ec7224fedd5e4c53e4e9800a4978.jpg

IMG_20210712_213211.thumb.jpg.f60a41bf6c88aa4e4433a74ece3df638.jpg

Vi gikk vel totalt 12000 skritt første dagen, fisket fra 10:00 - 23:00 med litt sporadiske matpauser. Første dagen er alltid fullstendig overtenning. 

Fant noen virkelig pene fisk som beitet på mygg sent på kvelden, typ 23:45 til 00:10. Denne var utenfor kastehold men var vakkert å se på før vi inntok posen. 

Dag to var preget av like dårlig vær. Vannstanden sank med omlag 20cm siden gårsdagen. Vi brukte mye tid på å gå langs elvebredden og spotte fisk. Fant noen ordentlige rugger men disse flyttet seg hyppig og vaket ikke. Dog spennende og se så stor og fin fisk. Denne dagen tok jeg en harr, den var ikke så svær men vaket steady på lyse døgniser og tok duns. Den glapp en meter fra håven. Totalt sett fikk vi vel tre ørreter denne dagen utover den ene harren, men alle var små. 

 

Dag tre satte vi kursen hjemover. Dog gikk ryktene om svømmepupper i Rena så vi tok en tur innom der. Siden vi hadde hatt så elendig fiske hittil tenkte vi at vi kjører på med guide og drifter. Leide via John Bond og det var en helt glimrende opplevelse. Han leverte seriøs kundeservice og ga gode tips underveis. Vil anbefale han på det varmeste. Vi så mye fin fisk som vaket. Jeg fikk en harr på 1.1-1.2 sånn *røffly* estimert. Røyk en gris av en ørret i tippetringen. John sa den var mellom 1-1.5, noe som svei godt. Den røyk når jeg prøvde å samle inn line. Amatør. 

IMG_20210715_123426_614.thumb.jpg.691239573e2673b48108783852e71630.jpg

Synes turen alt i alt var veldig bra. Befinner meg i skrivende stund på Hardangervidda. Mulig det blir en post til etterhvert.... 

Skitt fiske videre til alle her! 

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...