Gå til innhold
  • 0

Hva påvirker vanntemperatur


Runar Dankel

Spørsmål

Til min forferdelse ser jeg her at @lars p kommenterer vanntemperaturen. Nærmere bestemt at den nå er for høy på Østlandet og fisken nå vil bli tregere fordi det er for varmt. Dette første til en listen drøftingen med madammen hvor vi spekulerte i hvilke vann vi tror kan ha lavere temperatur fremdeles. Vi ser for oss at meter over havet, størrelse og dybde vil påvirke dette. Men vi fant ikke ut hva vi tenkte var det vannet med lavest temp og størst mulighet for fisk fremdeles.

Vi har 3 kandidater for meg her i Oslo:

1. stort vann - 2km langt og 160 moh

2. lite vann som ligger skjermet for solen pga høye trær rundt og nedi en dal - 100m langt 300moh

3. lite vann litt skjermet, et av de vanna som har is lengst - 300m langt og 350 moh

Hvilket vil jeg ha best mulighet for fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Egentlig umulig å gi noen gode råd, men høyde over havet, klimasone, vanndybde/mengde, innløp av vann fra bekk eller under vann, timer med sol i løpet av dagen, partikler i vannet osv vil ha innvirkning på temperaturen. Generelt er store dype vann kaldere enn små grunne.

Om jeg skulle komme med et råd, så er det å besøke de alle sammen og se om det er noe liv eller aktivitet å spore i noen av dem. Tar du med din eventuelle bedre halvdel så slipper du gnaging om at du er mye borte, og dere kommer dere ut oftere <<l

Man skal i hvert fall tenke seg litt om når det kommer til gjenutsetting, det kan fort gå dårlig i høye vanntemperaturer, så da bør man begrense antall fisk man fanger. Ta de du eventuelt spiser, og slapp av i lyngen etter det i stedet for å fortsette og kaste på fisk som vaker, besøk et vann hvor det er for mye fisk så kan du ta opp mest mulig, og det er kanskje greit å la være å dra til vannet hvor det er få men større fisk hvor man bør slippe de ut igjen.

Endret av Truls
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...