Gå til innhold
  • 0

Match the hatch


Runar Dankel

Spørsmål

11 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Har med det meste alltid. Har ikke med vårfluer tidlig, og ikke døgnfluer fra midtsommer, ellers er det fulltallig med mygg, maur, daddy, klekkere og litt ymse. Jeg brukte mye tid i starten på å notere hva fisken tok og hva jeg observerte. Prøvde noen forskjellige mønstre til jeg fant noe jeg synes fungerte. Og så dukker det opp noen nye varianter innimellom, samtidig som noen må vike plass 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Må jevnlig innom og kikke, særlig nå som det har vært litt som skjer, og jeg har lært så mye her inne at det er hyggelig om jeg kan gjengjelde det 👍

Jeg har litt forskjellig, once and away i oliven og svart som mygg, svart multiklekker, og noen krøplinger i mørk brun som døgnflueklekker. 

Duns så er det marginata og vespertina i mørk brun med grå vinge i hhv str 12 og 14 for M. Og 17 - 19 til V om jeg husker rett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

God holdning, det der :)

Som ny synes jeg det er lite forskjell på mange av døgnfluene. Selvfølgelig er det noen som stikker seg ut pga størrelse (Vulgata) eller farge (Sulphurea). Mes veldig mange andre er like i farge (sort, brun, mørk oliven) og størrelse. F.eks marginata og Vespertina. Blir derfor i tvil om hva som er lurt å ha i boksen.  Skal en da gå for fluer i disse størrelsene og fargen ei alle stadiene siden de dekker mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

I stille vann er det marginata og vespertina som er min beholdning, men vulgata i de vannene der den finnes. 

Marginata får jeg mest på fallskjermflue, vespertina så er det krøpling og en nohackle variant med harelabb som fanger best (min mening)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har alltid med mygg , i flere varianter. Både døgnfluer og vårfluer så trur jeg størrelse er viktigere enn farge. Lite eksempel i sommer, fikk en syk Vulgata klekking når det normalt skulle vært Vespertina føre. Vulgata boks lå selvsagt hjemme men hadde med landinsekt boksen pga Maur. I den var det noen store daddyer med lange bein og med litt tvinning og fett så fikk jeg dem til å ligne en bakropp og landet to flotte Ørret. Den ene pers på tørt her hjemme i Norge 

Som Truls sier så har alle insektene enkelte faser der ørreten liker dem best, så det blir fort endel mønstre selv om man ikke er så nøye på fargen.....

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...