Gå til innhold

Styrke på fortomsspissen, hvor sterk trenger den å være?


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

Foranledning er at kona til en amerikansk kompis nettopp satte verdensrekord igjen denne gangen på 6 punds fortomspiss. Det gjorde meg litt nerdete interresert på hvor sterkt fortomspiss en trenger., noe jeg har tenkt på mange ganger. Saumfarte IGFAs liste på den råeste fisken jeg kjenner blue marlin på 8 punds (4kilo)  fortom  er verdensrekorden 73 kilo. Nå brukes det selvfølgelig tykkere "shock leader/bait guard" mot flua men bruddstyrken er totalt 8 pund  og mitt inntrykk  at selv med ei tolver stang er det ikke mange kilo press du klarer å  legge på fisken.  Og mitt tørrfluefiske med 5x fortom sitter ganske godt fast hver gang jeg hekter et tre, merker jeg hvilke styrke det er i  fortommen. Og poenget ? Presentasjon foran fortomstykkelse. En annen sak er det psykiske når det kjører en stor fisk og vet du har 0.30 spiss og ikke 0.15 selvom begge holder. Nå er det selvfølgelig andre variabler som fisketenner, skape steiner, store fluer .

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Alltid lurt å sjekke slike ting. Både før fiske, og underveis på tur. Uskadet sene klarer man ikke ryke med det presset man legger på med stanga, nesten uansett tykkelse og i hvert fall alle relevante diametre vi bruker til praktisk fiske.

Men så fort man lager knuter, kaster og kanskje drar borti noe lyng eller lignende, og ikke minst skarpe fisketenner og ting under vann som fisken drar sena langs så skal det ikke så mye til før det blir en liten skade, og da minker bruddstyrken raskt. Uv stråler hjelper heller ikke på bruddstyrken over litt tid.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...