Gå til innhold
  • 0

Hva gjør jeg feil her? (Tips til å få røya til å bite)


Scooterengan

Spørsmål

Legger ved en link til en youtube video som viser fluefiske etter røya. 

https://youtu.be/NyL8wrrgmMk

Stedet er indre troms en gang i midten av juli. Her er det full aktivitet på røya, den vaker i ett sett og man ser stimen går og beiter på et eller annet. Det er en av di første skikkelig varme dagene her i fjellet og det er ett eller annet som klekker, det ligger et svart teppe av insekter på overflata som røya spiser på, evt noen fluer som klekker under overflaten. Er det noen som kan si meg hva som egentlig skjer her? 

På fluesnøre prøvde jeg noe jeg hadde med i flueboksen, black gnat, streaking caddis og mygg imitasjon blant annet. Den ville ikke røre flua, men kunne vake bare centimeter unna flua, hele tida, stod slik i 2-3 timer før jeg ga opp. Sluk og spinner var ikke snakk om den ville ta. Men her var det tydelig mye aktivitet, og med den rette kunnskapen så tenker jeg at jeg kunne fått has på noen av di, hva ville dere gjort i denne situasjonen?

Endret av Scooterengan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Jeg opplevde noe lignende i går i fjellet. Første sesong som fluefisker, så ikke noe særlig å komme med. Men foreløpig teori er at de er for opptatt av å spise mygg. Og at det er svært liten sjanse for at de velger min mygg av de mange tusen myggene som ligger på vannet og rett under overflaten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det jeg ville prøvd her er en lang tynn fortom med tørr mygg, eller en helsvart multiklekker. Mudd på ytterste halvmeteren av fortommen og en liten vedhengsflue litt under overflaten. Ville gitt et par ørsmå drag i snøret og lirket litt i flua så den ga en ørliten krusning fra seg for å gi litt oppmerksomhet.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Truls skrev (2 timer siden):

Det jeg ville prøvd her er en lang tynn fortom med tørr mygg, eller en helsvart multiklekker. Mudd på ytterste halvmeteren av fortommen og en liten vedhengsflue litt under overflaten. Ville gitt et par ørsmå drag i snøret og lirket litt i flua så den ga en ørliten krusning fra seg for å gi litt oppmerksomhet.

 

Kor tynn spiss ville du brukt? Er 5x for tjukt kanskje? Var de eg brukte igår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Scooterengan skrev (17 timer siden):

Legger ved en link til en youtube video som viser fluefiske etter røya. 

https://youtu.be/NyL8wrrgmMk

Stedet er indre troms en gang i midten av juli. Her er det full aktivitet på røya, den vaker i ett sett og man ser stimen går og beiter på et eller annet. Det er en av di første skikkelig varme dagene her i fjellet og det er ett eller annet som klekker, det ligger et svart teppe av insekter på overflata som røya spiser på, evt noen fluer som klekker under overflaten. Er det noen som kan si meg hva som egentlig skjer her? 

På fluesnøre prøvde jeg noe jeg hadde med i flueboksen, black gnat, streaking caddis og mygg imitasjon blant annet. Den ville ikke røre flua, men kunne vake bare centimeter unna flua, hele tida, stod slik i 2-3 timer før jeg ga opp. Sluk og spinner var ikke snakk om den ville ta. Men her var det tydelig mye aktivitet, og med den rette kunnskapen så tenker jeg at jeg kunne fått has på noen av di, hva ville dere gjort i denne situasjonen

Håpe du ikkje føler tråden din blir trekt i feil retning av mine spørsmål, tenkte kansje de er relevant i forhold til ditt spørsmål. Håper de går fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Scooterengan skrev (På 27.7.2021 den 11.12):

Takk for svar folkens. Da er jeg blitt litt klokere. Hadde ikke store utvalget i flueboksen på det tidspunkte heller så den må nok fylles mer opp med litt diverse. Skal prøve med buzzere neste gang jeg opplever det samme :)

Min erfaring med røya når den holder på slik som på YT snutten...server de en nymfe. Spiller ingen rolle om du bruker tungsten hode i stille vann for nymfa synker akkurat nok ned til at den kommer i riktig dybde. Jeg bruker spiss på 0,18 og har aldri opplevd at røya trekker seg pga fortommen.

Bruk gjerne nappindikator for enkelte ganger tar røya superpent.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...