Gå til innhold

Maur som synker


Ruben Petterson

Anbefalte innlegg

Hei, eg har kjøpt nåken maur med uv kropp og hode, med hackle som de eneste som kan holde flua flytende.. Eg får ikkje flua til og flyte skikkelig. Kansje eg gjer de feil elle berre må presentere flua bedre? Bruke tmc dry shake med børste og tmc dry gel før fiske men syns dei synker. Tips? Er veldig interessert i og bruke denne flua da eg føle den ser veldig bra ut, og litt sær fisk i eit par vatn eg veit de er maur langs eit par goplasser rundt vatne. Eg har og begynt og binde desse sjøl, men bruker da cdc som vinge og med dubba hode slik som i videoen til Rune, desse flyter bedre men dei imiterer meir vingemaur og ikkje vanlig maur uten vinger sant?

Mvh Ruben Petterson 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke rart de flyter dårlig. Synes virkelig ikke hackle har så god flyteevne alene, særskilt ikke vertikalt hackle. Spesielt om du har en flue som ellers består av lite flytende materialer, da synker det fort. Det er kanskje ikke så rart heller. Ville i såfall bundet den mer som parachute maur med kort vinge, men det blir nok en veldig dypthengende flue uansett så lenge du bruker UV-lim ellers på flua. Du må nesten bare velge om du vil ha en maur som er høytflytende, ligger midt i filmen eller rett under overflaten og binde deretter. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde eit håp om at de var eit triks til dette :4_joy: men då må eg berre sikte meg inn på og legge fortom over litt vegetasjon og senke flua ned til myrkanten og vente då ::) den mauren som Rune la ut i stillevannsfiske funker vertfall, den flyter fint med cdc som ein slags vinge over hode:) Har til gode og få fisk på den men kjem nåkk:D 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør den garantert!

Har sett flere skryte av synkemaur også, så hvis det ikke strider imot alle dine prinsipper så gjør det ikke noe om den synker tror jeg. Gjetter nok litt siden jeg ikke har prøvd det selv, men mener det skal funke. Hvis ikke jeg husker helt riv ruskende galt så var det faktisk Rune som nevnte synkemaur (??). 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruben Petterson skrev (På 31.7.2021 den 5.57):

Har lest at de er blitt nevnt ein slags maur som fiskes som ei nymfe, men litt usikker på i hvilken tråd de var. Ingen problemer med og fiske nymfer og våtflue, men kjekt og få på tørt ved mulighet for de :)

 

maurriggen.jpg


Rigg og eksempel på maurnymfe... har glasshode den nymfa foran dub i kropp og foam over... "slow intermediate". Lag de saktesynkende til stillevannsfiske, det er nok best, fisken blir mest trigget når flua er i synkefasen (er min erfaring).

bead maurnymfe.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune Stokkebekk skrev (1 time siden):

Bare hyggelig! Det jeg har hatt bra suksess med er å prøve å beregne litt hvor fisken går og kaste godt foran og forsøke å få til at mauren fremdeles synker når fisken kommer å ser den.

Da ska eg prøva, har prøvd og bli flinkere til og bruke litt tid og sjå ke so skjer på vatne før eg kaste uti flua. Eg synes vertfall og ha merka at de blir større fisk me den taktikken istede for og kaste vilt etter kvart vak eg ser :4_joy:<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får oddsene mer på sin side om man bruker litt tid til å observere,( og å følge med litt rundt seg under fiske). Sette seg nedpå litt når man ankommer plassen, rigge stanga, puste ut og innta inntrykkene. Kan innhente mye informasjon bare ved å roe ned.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Truls said:

Man får oddsene mer på sin side om man bruker litt tid til å observere,( og å følge med litt rundt seg under fiske). Sette seg nedpå litt når man ankommer plassen, rigge stanga, puste ut og innta inntrykkene. Kan innhente mye informasjon bare ved å roe ned.

Dette! Dette er bra greier. Jeg har lært mye av å roe ned ved vannkanten. 

Endret av Roaas
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...