Gå til innhold
  • 0

Vær og forhold


Runar Dankel

Spørsmål

Jeg har forstått det slik at varme skaper dårligere fiske. Og med den sommeren vi har hatt har det vært tregt. Var en tur i et lite markavann i Tigerstaden i dag. Men skjedde svært lite. 
Hva skal til for at fiske skal ta seg opp igjen? Skjønner at det er et stort spørsmål, men hvis det er flere som meg som sitter og venter på væromslag, hva skal til for at dere stryker til skog med forventning om å få fisk?

Endret av Runar Dankel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Det har vært mye vind og kjølig vind etter varmeperioden og det har vært lite aktivitet av insekter. Er egentlig drittlei vind nå føler det har blåst i overkant hele vår og sommersesongen, så jeg kunne tenkt meg noen fine lune dager uten vind. Da hadde jeg fått troen på det og prøvd å få kommet meg ut. Det vil si, ut etter ørret.  

Det er jo masse annet å prøve også da. I været som er nå så begynner kysten å rope litt på meg, og vind, overskyet og gjerne lett regn så er gjedda i farten, og den er en fisk jeg har blitt veldig glad i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kanskje se det ann til vanntemperaturen i allefall er under 17-18 grader i tjernet. Gjerne 15-16 og lavere. Fra helgen, halvveis ute i august og ut september kan høstfiske være ok. Men sola varmer godt på dagen i Osloområdet fortsatt så vi må nok være litt tålmodige. Fjærmyggen klekker hele året, så den kan du fiske tørt helt til isen legger seg.

  • Lik 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Jarle TL skrev (4 timer siden):

Kanskje se det ann til vanntemperaturen i allefall er under 17-18 grader i tjernet. Gjerne 15-16 og lavere. Fra helgen, halvveis ute i august og ut september kan høstfiske være ok. Men sola varmer godt på dagen i Osloområdet fortsatt så vi må nok være litt tålmodige. Fjærmyggen klekker hele året, så den kan du fiske tørt helt til isen legger seg.

Har målt litt siste uka og i noen småvann så er tempen nede i mellom 17-18 og jeg har vært ute et par turer og fanget litt ;D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Runar Dankel skrev (40 minutter siden):

Får pakke termometer også. Og prøve å være tidlig eller sent ute

Er jo litt tia når det ikke skjer mest nå og det er store variasjoner fra type vann til vann. Det er jo litt maur som svermer om dagen uten at jeg har sett mengder. Men det kommer plutselig. Og da bør man være ved vannet sånn i 4-5tia... og kan fiske til det er mørkt. Nå er nok det beste tia trur jeg. Når myggen kommer igang seinere typ i sept så er dagfiske også ok.

"Bra" fiske i august/sept uten spesielle klekkinger handler mye om ryddefisk, seinere også. Og er det dager med vind så er tia når det løyer fisken tar seg runden sin. Ofte kommer dette litt utpå sånn i 6-7-8tia.. og da bør man være parat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...