Gå til innhold

Nymfe


Morty07

Anbefalte innlegg

I USA og England er det litt mer vanlig å fiske forskjellige ting med varianter over temaet «dupp» i vann, men da typiskt kastet med fluestang fra båt. Fluene er også gjerne litt annerledes - jeg har sett mye forskjellige «balanserte» nymfer, hvor krokfestet ender opp midt på slik at flua «balanserer» horisontalt. Aldri testa noe slikt selv, og det er mange andre mye mer spennende måter å fiske på - så lite sannsynlig at det skjer for min del. 
 

Beste tips er vel «prøv og se!»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morty07 skrev (4 timer siden):

Hei alle sammen.

Går det ann å fiske med dupp og nymfe, har noen erfaring med dette?

Flytende eller synkende Bombarda?

Morten.

Burde funke som snus det, vel? I gamle dager da jeg fisket med dupp og flue, så var det jo bestandig våtfluer. Kanskje ofte ikke rene "nymfer" da (uten at jeg vet helt nøyaktig hva de skulle imitere egentlig), men det burde jo være bænkers. Vi brukte helt vanlige kastedupp som fløt, og brukte de til vente-mark også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Rusten skrev (13 timer siden):

Burde funke som snus det, vel? I gamle dager da jeg fisket med dupp og flue, så var det jo bestandig våtfluer. Kanskje ofte ikke rene "nymfer" da (uten at jeg vet helt nøyaktig hva de skulle imitere egentlig), men det burde jo være bænkers. Vi brukte helt vanlige kastedupp som fløt, og brukte de til vente-mark også. 

Da skal jeg jammen teste det ut. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk fisket noe med flue å dupp, tro det eller ei. Først med den tradisjonelle grønne treduppen, så med flytende, intermediate og synkende bombarder dupp. Likte best den flytende, i vann og i elv da det ga litt mere action. Alltid kun en flue i enden. Favoritt flue den gang var også superpuppa. Streaking caddis ble også mye brukt. Ved klekkinger imitasjon. 
 

Min oppskrift er : tre igjennom sena fra snella igjennom sugerøret og ut ved den tykke siden. Tre så på en liten gummiball som demper på sena. Knyt så på en trippelsvirvel. I andre ende på trippelsvirvel, knyt på en fluefortom på minst 9 fot, helst 12 fot med spiss mellom 0,14 til 0,18. knyt så på ønsket flue. En lang stang gir deg bedre føring av Sena og dupp ved elvefiske. Jeg brukte en matchstang på 4m (12fot). For å få et godt kast legg flue og fortom et trygt sted som eksempel på grus sand eller i vannet om du vader litt ut. Kast og når det er ca 2m før duppen går i vannet brems/ stopp duppen og fluefortommen vil strekke seg ut som i et fluekast. Ved fiske i elv stram opp sena mellom dupp og stang så snøret ikke er i elva. Hold stanga høyt for å ha kontroll på duppen. I elv er ikke tilslag, i vann er det tilslag dersom duppen ikke sveives inn. Hvis det er vrien fisk sett på en 1-2m spiss foran på fluefortommen.

Ved intermediate, eller synkedupp til nymfer og streamere har jeg kun brukt fluefortom uten ekstra spiss. Gullhode nymfer og mudler var favoritter. Ved fisking i vann, fisk i forskjellige dybder  ved å telle synketid etter kastet.

Skitt fiske

Endret av Tørrflua
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...