Gå til innhold

Hvilke stangklasser skal jeg gå for??


Anbefalte innlegg

Hei!

Per nå har jeg en 5'er stang som jeg bruker til egentlig alt ørretfiske. Det eneste den ikke funker på er større streamere og i sterk vind. Jeg tenker derfor å gå til innkjøp av e 7'er stang som jeg har til større streamere og litt sjøørret. Men nå begynner jeg å lure på om #7 blir litt overkill? Eventuelt å gå for en #6 istedet, men da tenker jeg kanskje at det ikke blir så veldig stor forskjell fra 5'ern?

Når jeg sier større streamere tenker jeg feks. sculpins og articulated som er ganske tunge og store. Vil det være rett å gå for #7 slik at jeg har en #5 og #7? Eller ville det vært bedre og gå for #6. Siste alternativ jeg kom på var å bytte 5'ern til en #4, og kjøpe en #6 slik at jeg da har en #4 og en #6. Hadde en 4'er tidligere, men byttet den ut med 5'ern siden den går bedre i vind og med små streamere.

Hva tenker dere? Stanga skal som sagt også brukes til sjøørret... alle tips og tanker mottas med stor takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv haddee jeg valgt #4 og #6, men tallet som står på stanga er subjektivt satt av produsenten og vil variere, da det er stor forskjell på stivhet og bøyningskurve. Noen stenger er stive og kan med fordel brukes med en snøreklasse opp, andre er mykere og man bør holde seg til snøre i samme klasse.

Menge velger klasse 5 og syv, men jeg liker det litt på den lettere siden og bruker både 3 og 4 til ørret og 5 og 6 til sjøørret, femmeren brukes minst men er gøy til mindre reker og lopper f.eks på dager hvor det ikke båser mye. Størrelse på fisken veier også inn.

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt fersk, men har tenkt det samme som deg. Har en #5'er og har trivdes med den. Veldig kjekk å kaste med. Men fisker laks 1-2- ganger i året og tenkte at da må jeg ha en #7'er som også skal brukes til streamere ørretvann. Men jeg opplever at #7 er for tungt. Ikke like kjekt å kaste med. Og det er hel klart lineklassen jeg merker. Hadde 5'er line på #7'er stanga og da var den gøyal i kast den også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mitt stangoppsett er sånn omtrent:

#4: tørrflue, nymfe og buzzer i marka, små elver med tørt og nymfe

#5: tørrflue og nymfe elv og fjell

#5 (rask): lette streamere og større nymfer (Libelle, Vannymfer). Lange kast med tørrflue og Vulgata

#6: streamere stille vann, elv og saltvann (midi zonker, WB, lopper, decivere)

#7: nærmest alt streamerfiske etter sjøørret og havabbor

Ingen regler uten unntak. 6'ern er den stanga som blir desidert minst brukt for min del. Føler klasse 7 dekker best allround egenskapene jeg er ute etter ved kysten i jakten på SØ og HA.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til - muligens ikke overraskende i det hele tatt - at jeg har akkurat samme stangparken som Jarle nevner, har jeg en 10’8’’ #3. Denne er primært for nymfing, men løfter gjerne ei tørrflue 15-20m ut i elva også. En slik lang treer har myk topp for å sikre de tynneste fortommene, samtidig som den har nok kraft i ryggen til å holde igjen det meste av fisk du kan regne med å støte på i norsk sammenheng. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, RolvS said:

I tillegg til - muligens ikke overraskende i det hele tatt - at jeg har akkurat samme stangparken som Jarle nevner, har jeg en 10’8’’ #3. Denne er primært for nymfing, men løfter gjerne ei tørrflue 15-20m ut i elva også. En slik lang treer har myk topp for å sikre de tynneste fortommene, samtidig som den har nok kraft i ryggen til å holde igjen det meste av fisk du kan regne med å støte på i norsk sammenheng. 

Hva slag line har du på ei sånn, bruker du samme på nymfer og tørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...