Gå til innhold
  • 0

Strategier for valg av flue


Runar Dankel

Spørsmål

Ja, jeg skjønner at dette er et enormt spørsmål. Men jeg prøver meg jeg. Hvordan går du frem nå du skal velge flue? Ser du deg om og prøver å ta noe i boksen som ligner på det som flyr rundt omkring? Prøver å treffe på farge, utseende og størrelse? Hvis de ikke tar på det du har sett, hva gjør du da? Om det ikke tar slanger du da på noe som burde være interessant? På fjelltur så vi primært fjærmygg, men fikk ikke helt fart på fiske når vi brukte det. Burde jeg slengt på en daddy eller en libellenymfe selv om vi ikke så noe som helst av det?

Det er skrevet side opp og side ned om dette, men det blir ofte for omfattende. Vi mennesker lager oss ofte ubevisste mentale snarveier og jeg er interessert i dine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Et veldig kort svar på dette er nok vanskelig. Men en ting er sikkert. Den flua du fisker mest med får du flest fisk på. Jeg vil tippe at de fleste her inne på forumet har 2-3 fluer som de fisker med 80% av tiden de er ute å fisker når det ikke er noen spesifikke klekkinger. For min egen del nærmere 90% med 1 flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hvis det er noe på vannet som fisken tar og det er flere av dem så imiterer jeg det. Og for å lykkes med fluefiske så er det ingen vei utenom å lære seg endel om insekter og klekkinger. Man kan selvfølgelig få fisk nå og da uten å kunne noe men du vil aldri mestre alt du måtte møte på ved vann og elv uten å kunne endel. Og det er nå en av de store gledene ved dette fisket kontra sluk, mark...

Er det bare litt diverse saker på vannet så setter jeg ofte på noe som ser godt ut og er i passe str. ifht resten den har spist den seinere tia, gjerne litt større men ikke brutalt. Som oftest blir dette noen form for landinsekt: Daddys i ulike str, biller, maur... Fluetyper som fisker bra når fisken ikke er spesielt fokusert på noe spesifikk.

Se på vedlagte flue, dette er en paraloop daddy bundet på kurvet krok i str. 10, den likner vel ikke på noe spesielt, men fisken tar den gjerne når den er i humøret til det. Selv synes jeg det er morsomt å fiske med fluer som ikke nødvendigvis imiterer noe helt rett, bare en kombinasjon av litt ulike elementer som fisker bra og er god å fiske med rent praktisk.
 

Paraloop-Daddys-06012020.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

@Rune Stokkebekk Nå er vi inne på noe interessant, synes jeg. For teoretisk sett kan en jo lese seg opp på alt mulig og insektskunnskapen min øker. Men det som er spennende for meg er å oversette det til praktisk fiske. 
Det høres litt som om du og Tørrflua snakker om det samme. Dere har funnet frem til fluer som praktisk sett fisker godt og dere da bruker mye. Særlig om imitasjon av det som er i området ikke tar. 
På ett vis matcher dette opplevelsen min fra fjellturen. Min erfarne kompis fikk fisk, men han fisket ikke med noe som matchet så godt det som var å finne. Og hans utvalg av fluer var mye mindre enn min. Så selv om jeg kan navnet på alle fluene mine, hjalp ikke det meg å fange fisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig med Rune. Jo mere kunnskap, større sjangser til å lykkes. 
Jeg er nok ikke så flink med navn og insektslære men ser jo hva som ligner og setter på noe tilsvarende. Må heller ikke glemme at presentasjon betyr mye for å lykkes. 

Så til hvilken flue jeg desidert har oftest på……..Superpuppan i ulike størrelser og fargenyanser. Sjokolade  og mørkegrå i størrelse 14 er favoritt. 

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Å si hva den tar kun utifra oppførselen er i min bok tilnærmet håpløst. I tillegg til insekter i luften omkring dere, så er tid på året og døgnet, værforhold og lokasjon vesentlig for min del for å begynne å evaluere.

Litt av mystikkn rundt og det jeg elsker med luefiske er at jeg ikke har en anelse om hva fisken faktisk spiser med mindre jeg ser helt klart og tydelig at den tar duns, for eksempel. Det er veldig sjelden jeg ser insektet før vaket skjer på det aktuelle insektet, så jeg må bruke tid, erfaring, se og inspisere, og deretter resonnere meg frem til hva det er mest sannsynlig at fisken spiser. Hvis jeg ikke har den minste peiling etter litt resonnering må jeg bare ta noe jeg tror fisken kan like. For eksempel en daddy, mygg, en liten caddis (eller kanskje en svær?). Rune poengterer dette godt synes jeg. 

Endret av Roaas
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Runar Dankel skrev (2 timer siden):

@Rune Stokkebekk Nå er vi inne på noe interessant, synes jeg. For teoretisk sett kan en jo lese seg opp på alt mulig og insektskunnskapen min øker. Men det som er spennende for meg er å oversette det til praktisk fiske. 
Det høres litt som om du og Tørrflua snakker om det samme. Dere har funnet frem til fluer som praktisk sett fisker godt og dere da bruker mye. Særlig om imitasjon av det som er i området ikke tar. 
På ett vis matcher dette opplevelsen min fra fjellturen. Min erfarne kompis fikk fisk, men han fisket ikke med noe som matchet så godt det som var å finne. Og hans utvalg av fluer var mye mindre enn min. Så selv om jeg kan navnet på alle fluene mine, hjalp ikke det meg å fange fisk. 

Det viktigste er ikke å kunne så voldsomt mye, men self. er man interessert desto mer tar man til seg. Det aller viktigste å vite er noe om hva du kan forvente når du skal på tur. Er det i fjellvann, skogsvann, elv etc. hvilken tid på året.. Det er noen klekkinger som man bør kunne og være forberedt på. Ofte er det slik at man planlegger for å treffe disse siden det normalt gir godt fiske hvis man treffer. Og insekter kommer ofte på samme tiden hvert år gitt at temperaturen i vann og luft er det samme sånn ca. Samt vannføring. Rekkefølgen de kommer i er temmelig fast.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fisken skvatt litt på første vaket, tipper den tok veps og det svei litt i gommen :4_joy:.
LItt seriøst så er en liten svart mygg typ cdc myggen på 17-19 krok veldig allsidig når fisk plukker noe du ikke ser på fjellet og i høyereliggende elver. Det går ned utrolige mengder ulike svarte fluer i vann og vassdrag nært fjellet ila sommern.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Rune Stokkebekk skrev (32 minutter siden):

Det viktigste er ikke å kunne så voldsomt mye, men self. er man interessert desto mer tar man til seg. Det aller viktigste å vite er noe om hva du kan forvente når du skal på tur. Er det i fjellvann, skogsvann, elv etc. hvilken tid på året.. Det er noen klekkinger som man bør kunne og være forberedt på. Ofte er det slik at man planlegger for å treffe disse siden det normalt gir godt fiske hvis man treffer. Og insekter kommer ofte på samme tiden hvert år gitt at temperaturen i vann og luft er det samme sånn ca. Samt vannføring. Rekkefølgen de kommer i er temmelig fast.

Det gir veldig mening. Så hvis en har begrenset ned hva som er sannsynlig at det forekommer basert på tid og sted, så er det jo mindre å velge i. Er vel det alle artiklene dine om fiske i skogsvann i de forskjellige månedene kommer inn ;) 

Og så høres det ut som at hvis det ikke funker med det som det er sannsynlig at den tar, så bytter en bare til favoritten sin som en tror fisken vil ha. Helt konkret kunne jeg da etter timevis med mygg og myggklekker fiske uten resultat, ha byttet til stankelbein eller maur. Selv om vi så horder av mygg. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Runar Dankel skrev (8 timer siden):

@Tørrflua Interessant. Spennede valg med superpuppan. Så vidt jeg har skjønt kan den fiskes dead drift og med varierende inntrekk. På og under overflaten. Så mange muligheter på en flue. 

 

Helt korrekt Runar. Selvfølgelig veldig kjedelig tilnærming, men jeg har blitt latere og latere med å bytte fluer og binde alt som er kjekt å ha.

Men når det er kun en ting den tar som for eksempel flyvemaur eller klekkinger så er det best å ha forberedt seg som Rune nevner.  Observasjon  og kvalifisert gjetning når det er flere muligheter, som Roaas nevner er også en god combo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg hadde med meg notisblokk den første hele sesongen og tok notater over hva jeg observerte både på og ved vannet, og hva fiskdn tok. Dette brukte jeg til å fylle opp boksene, i tillegg til uvurderlige tips fra dette forumet, og så gjorde jeg noen justeringrr underveis, og det gjør jeg fortsatt. Mygg, maur og stankelbein er "bænkers" om man ikke der hva som tas, men optimalt sett så ønsker jeg å etterligne det fisken tar (og synes det aller kuleste er når jeg får den til å ta på samme måte som den tar den naturlige føden som den tar der og da, selv om det å få den til å ta er det viktigste selvfølgelig)

Jeg prøver å observere og helst etterligne det som ser ut til å være "dagens rett" og det kan endre seg i løpet av dagen og da pleier jeg å skifte, om den ikke gladelig tar det jeg serverer. Om jeg ikke ser noe ved vannet så er det som oftest maur, mygg eller stankelbein som havner på fortommen, basert på hva jeg har erfart fra det aktuelle vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Gode poeng @Truls

Er disse "bænkers" fluene jeg er litt på jakt etter. Prøver meg frem med disse observasjonene, og det går fremover. Så nå mangler jeg bare å få til god kroking. Så blir det vel å mislykkes under kjøring og heving til det også sitter :D

Men kjenner at de tå klare å få til en god imitasjon tørt henger høyt. Er det jeg higer etter. Tenkte mange ganger på Fjelle tom jeg burde fisket med buzzer eller nymfe, men kjente at jeg er ute etter action på tørt. Er det som tiltrekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Truls skrev (4 minutter siden):

 

Når den tar, husk at du ikke trenger dra hverken fort eller hardt. Bare en rolig og kontrollert heving av stanga. 

 

Men hvis en står og ser spissen bli dratt under vann uten å gjøre noe, så spytter ørreten ut flua fant jeg ut. Så ikke alltid så mye vak når flua blir tatt i litt bølger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Runar Dankel skrev (4 timer siden):

@Tørrflua Noen grunn til superpuppan fremfor dyret?

Kun vane tenker jeg. Føler jeg har knekt en ekstra kode ved farge, presentasjon,osv osv med akkurat den flua.  Men 100% fangstgaranti på alle fisker med flua er det vanskelig å gi. Ved uketuren i elva i sommer hadde jeg nettopp en slik fisk som var utrolig sær. Prøvde SP i forskjellig farge og størrelser uten hell. Prøvde det som lignet i størrelse og farge med samme resultat. Prøvde stankelbein, maur og E 12 fortsatt ingen interesse for min flue. Inn på land, sitte ned, studere. Nytt forsøk med den flua som ligner mest på det fisken beiter på. Fisken står ikke langt ut men i litt vanskelig i forhold til strømhvirvler i elva. Alt ble gjort for å få et så perfekt kast som mulig, oppstrøms. Så spiss under vannfilm så deaddrift av flua uten stripping. Alt var helt perfekt etter et par forsøk. Men ingen respons. Ok, her får man prøve noe annet. Fisken vil jo ikke ta og om jeg kommer til å skremme den så fikk det bare bli sånn. 
Etter et et sånn passe greit kast og greit nedlegg strammet jeg inn så jeg hadde kontakt med flua. Dro den forsiktig i posisjon for så å riste på stangtuppen. Flua gjorde da ørsmå bevegelser. DA BLE DET LIV. Flua gled ned i et ørettgap og tilslag ble gjort. Endelig,fast fisk. Etter noen fine utras og hopp og sprett, lå den fint i hoven. Etter et bilde( sikkert 10😁) ble den satt ut igjen.

 

Så noen fisker er særinger men det er jo de som er de morsomste å lure og blir best husket.

Endret av Tørrflua
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Runar Dankel skrev (9 timer siden):

Men hvis en står og ser spissen bli dratt under vann uten å gjøre noe, så spytter ørreten ut flua fant jeg ut. 

Ja, da har du vært alt for sein.

Man skal heller ikke undervurdere troen man har på ei flue. Jeg mener det ikke er like viktig på tørrflue, men ved sjøørretfiske f.eks så får jeg bare så veldig troen på ei flue og da er det nesten bare et spørsmål om tid før den sitter. Det er et pussig fenomen, men hvis man da fisker uten å ha troen på det, så ender man opp med dårlig resultat.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Da har jeg vært på en liten kveldsfisketur for å reflekter over de gode innspillene dere har gitt meg. Har kommet frem til at jeg har hatt en del antakelser som ikke stemmer:

1. Hvordan vaket ser ut har stor betydning

2. En kan alltid se hva fisken tar når den vaker

3. Den imitasjonene en bruker må en ha sett i naturen rundt seg

4. Fisken er sim regel selektiv

5. Fluevalg er mer "educated guess" enn jeg trodde

6. Det å komme forberedt basert på f.eks. måned og lokasjon er viktig

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...