Gå til innhold

Noen ganger oppfører ørreten seg ikke etter boka.


Terje Bendiksby

Anbefalte innlegg

Vi var en ute en tur i går i  et favoritt område. En fin tur hvor jeg bl a fikk en ny rekord i et av vannene her , til min store overraskelse på 700-800 gram  og noen mindre. Den "druknet " nesten i hva som skulle skje senere på dagen.  De jeg tok ble tatt på mygg. Men da vi kom til et vann med mengder med svermende eitermaur, regnet vi nesten med at ørreten skulle gå banans, men noen spredte vak stort sett utenfor kaste hold var fiskens respons på det enorme matfatet . Var den mett av dagers fråtsing av maur? Eller var det noe under vann som fristet mer? ikke vet jeg. Etter min lærdom skulle den ha fråtset i mengder.

_BEN8499.jpg

_BEN8414.jpg

Endret av Terje Bendiksby
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var helt mot forventningen med tanke på oppførsel fra ørreten. Det lå nesten tepper med maur, og fisken kunne vake en gang eller to i ei klynge og ta et par maur, for så å ikke vise seg mer. Jeg begynner å bli vant med rar oppførsel fra et par vann jeg holder på å utforske, men her oppe pleier det å være mer rett frem... Klarte ikke å finne ut av det. Heldigvis var action-kvoten fylt opp tidligere og frustrasjonen hadde nok blitt større om man kom rett til dette for så å oppleve det vi gjorde. 

Ble litt hoderisting og skuldertrekk og kommentarer om at vi ble grundig rundlurt av ørreten i denne situasjonen. Det hører antagelig bare med, og bidrar til at man skjønner at man fortsatt har mye å lære og at man setter mer pris på de gangene man lykkes.

 

IMG_20210824_154348.jpg

IMG_20210824_111332.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei Terje, fisken har mere mat under vann enn vi ofte tror MYE mer en på overflaten. Enkelte ganger er dette vitenskap, de aller fleste gangene som med oss mat nok eg spiser når jeg vil og ikke når siluetten av han derre Terje tror jeg skal bite på 😄

Endret av Jim Bergsdalen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...