Gå til innhold
  • 0

Slår på flua


Runar Dankel

Spørsmål

Har de noen betydning når fisken bare slår på flua? Fiske med en Elk hair Caddis. På første kastet er fisken der med en gang den lander på vannet. Vaker på den, men virke riket som den tar. Ingen reaksjon på samme flue etter det. Skjedd meg flere ganger. Jeg har tenkt at dette er unge individer som er oppe og sjekker hva dette er for noe, fremfor at de forøker å spise. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Tenker at dette enten er fisk som er for små til å få flua i munnen, eller fisk som avviser flua i siste øyeblikk. Så da ville jeg tenkt at jeg er i nærheten av riktig flue/presentasjon, kanskje ta på lengre eller tynnere fortom og en annen mindre caddis. Har selv bare opplevd den første varianten, den andre har jeg bare hørt om fra folk som er mye mer erfarene en meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vil bare si at jeg satte ny personlig rekord på liten fisk på tørrflue her forleden dag. Bare for å stadfeste at det nærmest ikke er mulig med vakende fisk som er for små til å ta tørrfluer. 

For å sette enda mer perspektiv. Dette er en bille i strl 16.

IMG_20210824_172444.jpg

Endret av Roaas
  • Lik 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
23 minutes ago, Roaas said:

Vil bare si at jeg satte ny personlig rekord på liten fisk på tørrflue her forleden dag. Bare for å stadfeste at det nærmest ikke er mulig med vakende fisk som er for små til å ta tørrfluer. 

For å sette enda mer perspektiv. Dette er en bille i strl 16.

I mitt tilfelle så var det harr rundt samme størrelsen. Og jeg brukte en full hacklet strl 12 eller 14. De var å "bompet" den sikkert 10 ganger, skulle trodd de spilte volleyball. Men etter en stund så druknet jeg flua i strømmen mens jeg knotet med noe annet. Og når jeg skulle trekke inn så hadde en av de klart å få krokspissen inn i munnen.

Så om man har stor elk hair med hackle, tror jeg liten fisk ofte vil treffe hackelet med "leppene" og dytte flua vekk. Men ja om fisken treffer riktig vil de klare å kroke.

Bare sjekk dette bildet da jeg drev med spinnfiske for lenge siden. received_378622299503230.thumb.jpeg.c6b18a6389e8deeca724d1edb4a4de45.jpeg

  • Lik 3
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...