Gå til innhold

Erfaringer med Hardy Demon


Runar Dankel

Anbefalte innlegg

Har ikke prøvd den, men i det prissjiktet der så er det garantert ikke stanga som begrenser mulighetene og utviklingen. Det er rett og slett få (om noen) dårlige stenger i prisklassen fra middels minus og opp til premium. Selv mange billige stenger er såpass bra at det er vi som holder i stanga som er begrensningen.

Hva aksjon på stanga angår så gjør man lurt i å styre unna ekstremitetene, spesielt som nybegynner. Dvs styr unna de stiveste og blauteste stengene, og de som har mest drøy toppaksjon, og de som har for utpreget helaksjon hvor det er lite stivhet i bunndelen.

Snøret har ganske stor betydning, og et snøre med en kort klump, og helst litt vekt bak i klumpen (f.eks SA sitt sbt, eller barrio smallstream er eksempler på slike) gjør vannkast og korte presentasjonskast enklest mulig. Og så er det bare en ting som gjelder, det er å øve, øve og så øve litt mer.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite. Fint med litt generelle råd for å guide evt kjøp. Så vidt jeg kan se har Demon #4 fast aksjon. Så det skulle være utenfor ekstremområdet. Så da bør jeg klare å gjøre nybegynnerkast med den. 
 

SA sbt er den lina jeg har på #5’er stanga. Veldig fornøyd med det. Så får vel holde meg til det litt fremover også. 
 

Så med god line vil de aller fleste kjøp av stang være gode kjøp i det prissjiktet. Snelle er ikke så viktig i de lettere klassene har jeg skjønt, da bremsen ikke brukes like aktivt som ved større fisk. 
 

Da er det bare å tråle etter gode salg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, i den prisklassen så kan du ikke få en dårlig stang med de nevnte forbehold. Men én god stang kan fort føles mindre god med et snøre som ikke passer. Men jeg tror det oppsettet du tenker på bør passe sammen og føles bra. 

Snelle er det viktigste egentlig, for det er der vi virkelig drar frem jålebukken i oss selv. 😋 Den har omtrent ikke noe praktisk funksjon annet enn å holde snøret, men den må se utrolig bra ut mens den gjør det. Det er bare "bling" selveste smykket 😁

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller meg bak det Truls sier. Særskilt det med at det i størst grad er vedkommende som holder i stanga som setter begrensningene for kastingen, ikke stanga. Sagt på en annen måte; det er ett få knippe med mennesker som er bedre enn fiskeutstyret sitt.

Sagt på enda en måte som er litt vel bastant for min komfort; En god kaster kan kaste med alle stenger. Relativt sett. 
I min verden er det helt tullete å være nybegynner med en stang til 5 laken, fordi jeg tror en stang til 1000kr ville gjort en mer enn god nok jobb. Når man blir så god at man føler man mestrer stangen på alle måter, så vil kanskje ett snørebytte utfordre deg på andre plan igjen. Jeg kjøpte en Guideline Kispiox #5 som min første stang, den kostet vel 1300kr med snelle og line tror jeg. Jeg var så utstyrskåt at jeg solgte den kun for å eie en Hardy. Jeg er fortsatt bitter for det valget, fordi det byttet gir ikke mening og jeg hadde vært fornuftig om jeg bare beholdt Guideline stangen. Den hadde vært bedre enn meg den dag i dag. 

Hvis ikke jeg husker helt feil så skrev vel du ett innlegg tidligere i år Runar hvor du tok for deg utgiftene vedr fluefiske. Jeg er i aller høyeste grad enig i at det å drive med fluefiske ikke er en billig hobby. Kostnadene løper fort!! En av de tingene som holder utgiftene nede er å bare kjøpe en helt streit stang i nedre prissjiktet og bli en god kaster. Da mestrer du i stor grad de aller fleste stenger etter hvert, vil jeg tro. Nå må folk si ifra til meg om jeg er helt ute her, dette er ment i aller beste mening. Jeg er ikke alltid så rå på å formulere meg empatisk over nett. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Roaas så herlig med et kjøpsbremsende innlegg! Forum med entusiaster blir fort preget av «enabling». Og du sier det godt og empatisk. 
Er vel mest det at jeg sitter her og kjeder meg, men jeg vil egentlig fiske. Og da blir det fort at en titter litt på utstyr. 
Men mulig jeg bør dra bort på gressplenen og kaste isteden. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Runar Dankel said:

@Roaas så herlig med et kjøpsbremsende innlegg! Forum med entusiaster blir fort preget av «enabling». Og du sier det godt og empatisk. 
Er vel mest det at jeg sitter her og kjeder meg, men jeg vil egentlig fiske. Og da blir det fort at en titter litt på utstyr. 
Men mulig jeg bør dra bort på gressplenen og kaste isteden. 

Med litt is i magen finner du ei fin 4 stang med skikkelig nedsatt pris på en alle de nettbutikkene der ute. For du har ødelagt #5 stanga om jeg husker riktig? Jeg fant i allefall min nedsatt 40%. Også stemmer det nok som de sier at det er bedre med billig stang og dyrt snøre enn motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor betale så mye for fluefiske utstyr. I sommer har jeg kjøpt billig fra Kina .En stang som heter Sougayilang fly 9 fot klasse5,

5 delt til Kr.241,00 en fantastisk stang ikke bare i forhold til pris. Jeg har mange fluestenger blant annet Scott, Thomas&Thomas ,Guideline. Min favoritt stang de siste årene har vært Guideline lPXe, men denne er bedre. den var riktignok ikke 9 fot ,men 8 fot 7 "

Jeg surret på en ekstra drag ring og vipps en knallstang. Jeg kjøpte også noen sneller samme merke gode sneller og snører fra maxcast . Alt kjøpt på Wish. Jeg må også nevne snørene fra Sunnray fly fish bedre finns ikke.

Hilsen Sven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt varsom med Sunray, det er mye rare tilbakemeldinger rundt om vedr han figuren. Bare på grunn av disse så ville jeg styrt klar av han og sett på andre alternativer, så de som driver litt seriøst med snører heller få ta sin del av markedet.

I lettere klasser så synes jeg det gjør seg med litt kortere stenger. Jeg tar gjerne 8 fot #4 for eksempel.

Min erfaring med disse rimeligste stengene er at de har noe lettere for å knekke og noe ujevn kvalitet, men hva kan man forvente av en stang som koster ca en hverdagsmiddag. For meg representerer de riktignok ikke noe eierglede i hvert fall.

Endret av Truls
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg tenkt lenge på det du skrev @Roaas og synes fortsatt det er et meget godt poeng. Men jeg tror jeg har innsett en ting til. Du byttet og har kjent forskjellen. Så du har direkte erfaring med flere stenger. Som blodfersk har jeg jo mange fantasier om hvordan det vil være å kaste med andre merker. Kaste med andre snører. Eller kaste med andre klasser. Og det å teste ut annet utstyr og kjenne forskjellen er jo også en måte å bli bedre kjent med egenskapene min nåværende stang. Men selvfølgelig en dyr måte å gjøre det på. 

Jeg har nylig fått  meg en #7 stang fordi jeg tror at den vil være mer egnet for laks. Men det å kaste med den er veldig annerledes og jeg føler ikke at jeg klarer å overføre det lille jeg kan til den stanga. Men da går også innlæringen fortere og mestringen er større. Noe som kan føles mer belønnende enn å jobbe med detaljer med en stang en kan litt med. Selv om det er de detaljene som kanskje gir en bedre presentasjon og dermed mer fisk (kanskje). 

Jeg tror jeg prøver å si at utstyr ikke alltid handler om å bli bedre enn stanga si, men også om opplevelsene en får av å kjenne forskjellen på stengene og mestre noe "nytt". 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar Dankel skrev (32 minutter siden):

 

Jeg tror jeg prøver å si at utstyr ikke alltid handler om å bli bedre enn stanga si, men også om opplevelsene en får av å kjenne forskjellen på stengene og mestre noe "nytt". 

Fornuftig dette du skriver her. Vi blir nok aldri bedre enn stengene vi bruker, da det er såpass mye som går på teknikk og stanga ikke bidrar med all verden. Det som er litt viktig er hvilken aksjon og klasse stanga har. Skal du finfiske så er det gjerne fint om ikke stanga er veldig stiv og man velger lettere klasser (f.eks #4) og skal du fiske sjøørret på kysten i litt vind så bør det være bra med spenst i stanga og man går opp noen klasser (#6 og #7) 

Om jeg skulle startet opp nå med den kunnskapen jeg har tilegnet meg, så ville jeg først fokusert på å lære meg å bruke det jeg har og brukt klasse 4-5 til ørret og 6-7 til kyst/laks/gjedde osv. Startet på kastekurs og så øvd masse så jeg hadde blitt god med det nåværende utstyret før jeg hadde begynt å teste litt forskjellig på ulike messer og kastetreff og så begynt å utforske hva jeg liker best i de ulike formene for fiske jeg driver mest med.

Nå er det ikke sånn at winston er bedre enn scott eller hardy bare for å nevne et par navn. Drit i merket, og tenk egenskaper og bruksglede! Men er man rykende fersk så ligger det litt frem i tid mener jeg. Lære å kaste med det man har til man er trygg på det og kasting går mest på automatikk, og så begynne å utforske før man eventuelt "oppgraderer" da slipper man gjerne en del bomkjøp underveis. Men på litt sikt så blir man flinkere når man behersker det meste av stenger, men ikke tenk for mye på det i starten.

Endret av Truls
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en bra oppskrift for å unngå bomkjøp. Men jeg tror at det er stor verdi i det å teste mye forskjellig. Det at min #7 er medium/fast har gjort noe med hvordan jeg opplever kastingen med min #5 fast stang. Og det har vært lettere å se detaljene som må justeres og kjenne responsen fra stanga. Det er selvfølgelig langt igjen. Bare det å bytte snøre har også gitt forskjellige kasteopplevelser som gir meg noe for å jobbe videre med kastet mitt. Så jeg tror det er stor verdi i det å få kjenne forskjellene. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tanken min var at det blir en dyr måte å lære på om man begynner å kjøpe stang etter stang for å få prøvd mye forskjellig før man vet hva man liker. 

Du vet best hvordan du selv lærer og med den entusiasme du virker som du legger inn for å lære deg dette så tar det ikke veldig mye tid før du blir en habil kaster og fluefisker. Jeg har jo et utall stenger. Kunne kanskje vært nyttig å få prøvd noen firere om du har lyst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart. Jeg er dyr i drift :D Boden er full av utstyr jeg har kjøpt på leting etter den som passer best. Men har forsøkt å heller teste andre sine stenger denne gangen. Så hvis det er mulig å få prøve en #4 eller to så er det gull for min del. Også er det fint å høre at du ser entusiasmen. En kan jo også bli oppfattet som besserwisser når en er ny og har en million spørsmål og meninger allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite besserwissertendenser å spore altså. Tror du skal jobbe hardt for å nå opp blandt bessewisserne i denne hobbyen her ;D

Engasjert og ivrig 👍, og det er jo egentlig bare å holde fast ved så lenge du kan da det er viktige egenskaper for læring. Jeg drar med et par ekstra stenger så du får prøvd. Jeg har blandt annet en helt nybygget stang som jeg ikke har prøvd selv enda, som jeg tror er ganske bra. Har i hvert fall forhåpninger til den! Mulig jeg får ferdig en annen også, men vi får se hva jeg rekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også noe stenger, men de fleste er i klasse 4 og 7 men jeg ser jo etterhvert at det er helheten ved valg av stang når det skal fiskes, som er avgjørende. Må det være en kastemaskin ( lange kast) for å komme fram til fisken blir nok ikke Epic #4 valgt. Men er det mulighet å nå med den så er valget enkelt. Den har greie kasteegenskaper men er utrolig morsom å kjøre fisk på.  Liten vits å ha et spett som gir deg mulighet å kaste 100m 😀 men som gir deg ingenting ved kjøring av fisk.

Bygge stang selv gir også en dimensjon til selve følelsen ved fisket, på lik linje med å ha bundet flua selv.

Skulle jeg valgt i dag hadde det blitt en #4 til ørret og #7 til sjøørret og havabbor. #7 fordi den kan gi deg muligheten å kaste når det blåser litt mere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om denne hobbyen har mye å by på. Og mye som en kan fylle vinteren med også. 

Ser for meg at dette med stang kan bli vanskelig etter hvert fordi stengene blir så spesifikke i sitt bruk. Litt sånn som jeg har det med snowboard. Ett til bakken, ett til pudder og ett til triks. Men hvilket skal jeg ta med i påsken når jeg ikke vet føre og bare har plass til ett?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...