Gå til innhold

Sjøørret Trondheim


SebastianWS

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen vet om det er mulighet for å fiske etter sjøørret, har hørt det er veldig dårlig med det i Trondheim. Er det noen som vet eventuelt om det stemmer eller er det muligheter på visse steder eller plasser?           Er veldig redd for å bli deprimert over å ikke ha noe å fiske etter i tidene fremover😬Setter stor pris på tips/hjelp😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SebastianWS skrev (På 21.9.2021 den 16.03):

Lurer på om noen vet om det er mulighet for å fiske etter sjøørret, har hørt det er veldig dårlig med det i Trondheim. Er det noen som vet eventuelt om det stemmer eller er det muligheter på visse steder eller plasser?           Er veldig redd for å bli deprimert over å ikke ha noe å fiske etter i tidene fremover😬Setter stor pris på tips/hjelp😊

Sjøørreten er vel fredet i sør trøndelag i mars og april ? så det sier vel det meste om bestanden der i området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lite sjøørret igjen i dette området dessverre, men jeg mener å ha lest at det er fredet 1/3 - 31/5, altså enda en måned lenger (?)

Men det er vel en del lyr som kan fiskes, og den er jo veldig gøy å få på flue. Gjedde på flue er veldig gøy. Alltid et eller annet som kan fiskes med flue.

Edit : fant en link fra regelverket vedr fredning i dette området https://www.statsforvalteren.no/nn/Trondelag/Miljo-og-klima/Fiskeforvaltning/nye-fiskeregler-2021-trondelag/

Endret av Truls
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo lokale forskjeller i Trøndelag også selvsagt . Lyr kan du hvertfall fiske nå på høsten . Finn deg gjerne noen litt bratte steder med mye tang og tare . Ha synk line og gå gjerne litt opp fra klasse 7 hvis du fisker fra land.

Belly og kaste inn mot land hvis det er rolig sjø kan være gull

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mye vanlige sjøørretfluer funker etter lyren. Pattegris, jiggy og tynne tobisfluer har vært bra. Det man bør ta hensyn til med lyr er som nevnt de først ugrasene som kan være helt idiotiske. Jeg har fiska mye lyr de siste årene med flue og oppsettet har blitt en billig GL 9 fot i klasse 9 med synk 3 line. Fortommen er en meter med 0,45 eller 0,50. Som Truls skriver så må de gjerne holdes litt igjen og da må man i tillegg har kroker som holder. Det har vært min største utfordring. Kjører nå kroker som har åpne gap og gjerne litt tykk wire.

 

Ligger litt historikk her også : 

 

Jan

 

 

Endret av Jan_Haukaas
Lagt til link
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte noen av de mindre gjeddefluene bundet på kroktyper som partridge predator og noen som ligner owner mosqito i str 2/0 og disse har sterkt nok gods til å holde igjen stor lyr. Det gikk jo litt sport i det å prøve å ikke gi de snøre i de første par utrasene... det var bare å glemme å klare. Men krokene holdt. Fortom og alt annet også forøvrig, det er bare det at lyren er for sterk til at man greier ;D

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...